Bern - Švýcarský Stadler Rail vyhrál výběrové řízení národního dopravce SBB na dodávku padesáti dvoupodlažních šestivozových elektrických jednotek DOSTO (RABe 513) pro příměstskou dopravu. Vozidla s celkovou délkou 150 metrů mají být uzpůsobena pro cestovní rychlost 160 km/h. Celková cena zakázky činí 1,024 miliardy CHF (15,2 miliard korun). Soupravy mají mít kapacitu pro 526 sedících cestujících, z toho 112 v 1. třídě. Do provozu by se měly dostat v roce 2011, přičemž dodávky mají podle podmínek kontraktu pokračovat až do roku 2015.
Původní výběrové řízení počítalo hned s několika možnými variantami řešení nových souprav: záměrem byl nákup 60 kusů čtyřvozových jednotek s délkou 100 metrů s možností přiobjednání zkrácených jednotek dvouvozových, nicméně parametry byly později přehodnoceny tak, aby se výsledná kapacita byla vyšší než u jednotek RABe 514, ale zároveň ne příliš vysoká, jak tomu bývá dnes při zdvojení jednotek téže řady. V době vypsání veřejné soutěže uvažoval dopravce SBB i nad verzí pro dálkovou dopravu, resp. variantou s upravenou trakcí pro provoz do Francie. Stejně tak byla nastíněna možnost částečně upravit vozidla pro zajíždění na německé tratě. Objednaná varianta řady 513 by měla mít při délce 150 metrů hmotnost 296 tun a maximální rychlost 160 km/h. Vzhledem ke svému nasazení přitom bude optimalizována pro časté rozjezdy a brzdění. Maximální výkon 6000 kW je instalován v čelních hnacích vozech se všemi hnanými dvojkolími. Zajímavostí také je, že dle údajů Stadleru budou buňky WC pouze ve dvou vozech.
Z hlediska švýcarských drah tak zůstává zachován trend obnovy parku regionální dopravy ve prospěch ucelených jednotek s vysokou kapacitou a snadným přístupem pro cestující se sníženou mobilitou. Série RABe 513 tak doplní rostoucí flotilu vozidel Desiro RABe 514 od společnosti Siemens, vyráběných i v závodě SKV Zličín, kterých si SBB objednaly 35 kusů s opcí na dalších 25. Kvůli zpoždění dodávky první série v rámci smluvní pokuty za nedodržení termínu přitom výrobce dodá jednu jednotku navíc zdarma. Do několika let tak z linek S-Bahnu v okolí Curychu nadobro zmizí jednopodlažní jednotky a klasické vlakové soupravy.
Zdroj: Stadler Rail, SBB [1] [2], NZZ Online, Tages Anzeiger Zürich, Úřední věstník EU

Pokud státu záleží na tom, aby tady existovali nějaké domácí firmy na výrobu kolejových vozidel (nejen Škoda) tak ať podporuje vzdělávání, vědu, výzkum a investice do moderních technologií, ať vytvoří vhodné podnikatelské prostředí skrze daňovou politiku, subvence a efektivní státní aparát. S tím nemám problém, ale ať to je proboha transparentní.
Ano ešus je pokrok ve světle žabotlam nebo 460 ale vývoj jde dál. Ten se nezastavil v 90´létech tak jako to udělal ešus:o)
Ale to bylo jen takové trochu rýpnutí, neberte to příliš vážně.
Já s podporou domácího výrobce vcelku souhlasím, jenom se musí u všeho vždycky počítat, aby nás ta podpora nevyšla dráž než v jiných oborech, eventuelně i než platit ty lidi na pracáku...
Koneckonců výroba v licenci nebo prostá montáž cizího výrobku by také ponechala slušnou část utracených peněz doma.
Takhle se taky snadno může stát že Škodovka bude vytrvale plánovat pěkné řady vozidel, ovšem prototypy bez objednání nepostaví, objednat je nikdo nechce dokud neuvidí jestli to k něčemu bude a navíc ještě není dokončená předchozí zakázka... no a jsme v začarovaném kruhu. Extrémní příklad budiž dvou(ev. tří) systémový ešus, o tom se pořád jenom mluví ale místo toho se už deset let vyrábí jednosystémový! Samozřejmě mi může někdo namítnout že je to chyba státu nebo železnic že je neobjednají, ale kurňa jaký by to mohl být problém se dohodnout že se místo jedné soupravy 471 odebere jedna 671 za stejnou cenu (hned, aby už konečně jezdila aspoň v prototypu), a škodovka to 2MW trafo a usměrňovač zaplatí sama, to přece není taková pálka navíc, několik procent z ceny jediné jednotky?
Prosím nepodezřívejte mne z toho že bych hodlal v tuto chvíli začít ve třídě dvoupatrových velkokapacitních jednotek objednávat najednou výrobky jiné firmy, to by skoro určitě byla blbost začínat zase s jiným typem v malém počtu, už kvůli servisu, náhradním dílům atd. Něco jiného je ovšem až se bude vybírat jiná řada která s ešusem nebude mít skoro nic společného, tam už se dá bez zbytečných komplikací vybrat i něco jiného a určitě při takovém vybírání příjde řada na předchozí spokojenost s domácím výrobcem - udělal někdy taky něco navíc nebo jen koukal jak co nejsnadněji vyhovět uzavřené smlouvě a ostatní ho nezajímá?
A s tím porovnáním se Siemensem - jejich "domácí" země je řádově 8x vetší než ČR, a navíc ještě přecejen bohatější i "per capita", takže to holt mají jednodušší, to ve srovnání odpovídá tomu že když ČD objedná 20ks 380tek tak Taurusů se objedná 200, no a pak už to je na výrobci aby se dál udržel nedotovanými zakázkami a taky se samozřejmě musí sakra snažit je vyvézt.
Škoda se možná zbytečně snaží vyrábět pro ČD všechno, nic nepustit jinému dodavateli, a pak jsou z toho takovéto malosérie se všemi nepříjemnými důsledky, skoro nic se nevyveze a výrobce musí vyžít z jedné malé zemičky... Jestli by třeba nebylo lepší se na něco soustředit a konečně toho vyvézt nějaké signifikantní množství, klidně třeba do Indie nebo tak něco ale aby to konečně zase jednou byla slušná série...
-koše nedržící v zavřené poloze
-prkýnko na WC nedrží v horní poloze
-vřískající sirénky při otevírání dveří
-voda v oknech
-hluk vzduchotechniky
-zápach brzdového obložení
-od č 018 nepohodlné sedačky
-od č 018 na koncích vozu zápach z WC
-obrovská mezera mezi vozem a nástupištěm
-prokluzování kol za vlhkého počasí
-častý restart systému spojený s podélnými rázy
-v létě horký vzduch a zimě studený ze vzduchotechniky
-nahoře se praští do hlavy i malá osoba o zavazadlové police
A dalo by se pokračovat. A protože se na těchto stránkách kritika nepřipouští, předpokládám že bude můj příspěvek smazán.
Mé přirovnání k vojenskému průmyslu byla velká nadsázka, ale to, že se velcí výrobci moderních kolejových vozidel bez podpory státu veskrze zákázky prostě neobejdou je prostě faktem. A množství zakázek je a bude přímo úměrné následné kvalitě, modernosti a technoligické vyspělosti a nepřímo uměrné ceně.:-) A pokud jde o Nato a Francii - ona v 60. letech opustila pouze vojenskou strukturu, kam se nyní vratila. To byl spíše projev hrdé Gaullovské Francie...
Takhle to šlo hold dělat před 20 lety, ne dnes. ČD jsou a.s. (ač vlastněná státem) a musí se tak chovat. Existují jiné možnosti financování (leasing, ...). Kdyby ČD dostali 50mld od státu, tak asi Vančura expluduje na 50mld malých žlutých kousků :D
Můj názor je, že Ešusi jsou dobré pokud je srovnáváme s ostatním vozovým parkem ČD, pokud je zrovnáme s příměstkými jednotkami jezdímcími na západ od nás, vyjdou z toho už poněkud hůře....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











