..: SBB koupí 50 dvoupodlažních jednotek od Stadleru :..

Ilustrační obrázekBern - Švýcarský Stadler Rail vyhrál výběrové řízení národního dopravce SBB na dodávku padesáti dvoupodlažních šestivozových elektrických jednotek DOSTO (RABe 513) pro příměstskou dopravu. Vozidla s celkovou délkou 150 metrů mají být uzpůsobena pro cestovní rychlost 160 km/h. Celková cena zakázky činí 1,024 miliardy CHF (15,2 miliard korun). Soupravy mají mít kapacitu pro 526 sedících cestujících, z toho 112 v 1. třídě. Do provozu by se měly dostat v roce 2011, přičemž dodávky mají podle podmínek kontraktu pokračovat až do roku 2015.

Původní výběrové řízení počítalo hned s několika možnými variantami řešení nových souprav: záměrem byl nákup 60 kusů čtyřvozových jednotek s délkou 100 metrů s možností přiobjednání zkrácených jednotek dvouvozových, nicméně parametry byly později přehodnoceny tak, aby se výsledná kapacita byla vyšší než u jednotek RABe 514, ale zároveň ne příliš vysoká, jak tomu bývá dnes při zdvojení jednotek téže řady. V době vypsání veřejné soutěže uvažoval dopravce SBB i nad verzí pro dálkovou dopravu, resp. variantou s upravenou trakcí pro provoz do Francie. Stejně tak byla nastíněna možnost částečně upravit vozidla pro zajíždění na německé tratě. Objednaná varianta řady 513 by měla mít při délce 150 metrů hmotnost 296 tun a maximální rychlost 160 km/h. Vzhledem ke svému nasazení přitom bude optimalizována pro časté rozjezdy a brzdění. Maximální výkon 6000 kW je instalován v čelních hnacích vozech se všemi hnanými dvojkolími. Zajímavostí také je, že dle údajů Stadleru budou buňky WC pouze ve dvou vozech.

Ilustrační obrázekZ hlediska švýcarských drah tak zůstává zachován trend obnovy parku regionální dopravy ve prospěch ucelených jednotek s vysokou kapacitou a snadným přístupem pro cestující se sníženou mobilitou. Série RABe 513 tak doplní rostoucí flotilu vozidel Desiro RABe 514 od společnosti Siemens, vyráběných i v závodě SKV Zličín, kterých si SBB objednaly 35 kusů s opcí na dalších 25. Kvůli zpoždění dodávky první série v rámci smluvní pokuty za nedodržení termínu přitom výrobce dodá jednu jednotku navíc zdarma. Do několika let tak z linek S-Bahnu v okolí Curychu nadobro zmizí jednopodlažní jednotky a klasické vlakové soupravy.

Zdroj: Stadler Rail, SBB [1] [2], NZZ Online, Tages Anzeiger Zürich, Úřední věstník EU


JiříK. | 12.8.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel ANKU 
13.08.2008 (11:14)  
Tak já se tedy krátce vyjádřím k předchozí diskusi. Já sem opravdu silně přesvědčen, že ČD tady nejsou od toho, aby podporovali domácí výrobce kolejových vozidel, ale od toho aby přepravovali co nejvíce cestujících z bodu A do bodu B (navíc v co největší kvalitě a co nejefektivněji).
Pokud státu záleží na tom, aby tady existovali nějaké domácí firmy na výrobu kolejových vozidel (nejen Škoda) tak ať podporuje vzdělávání, vědu, výzkum a investice do moderních technologií, ať vytvoří vhodné podnikatelské prostředí skrze daňovou politiku, subvence a efektivní státní aparát. S tím nemám problém, ale ať to je proboha transparentní.
13.08.2008 (11:09)  
ad 860 003: Shrnul si to přesně ať se to přítomným líbí nebo ne. Ešus je prostě desingově poplatnej době vzniku a když se k tomu ještě přidá "kvalitní"studénkovská práce je z něj to co je...Je škoda, že se do nákupu vozidel plete politika a tudíž se za každou cenu podporují domácí výrobci i když nejsou schopni vyrobit kvalitní výrobek za slušnou cenu. By mě zajímalo jestli by si někdo kupoval dnes felicii jen pro to, že se dělá u nás...
Ano ešus je pokrok ve světle žabotlam nebo 460 ale vývoj jde dál. Ten se nezastavil v 90´létech tak jako to udělal ešus:o)
registrovaný uživatel SYN 
13.08.2008 (9:30)  
Paninarno: "Chyba není v oněch výrobcích, ale v těch, kteří u nich nakupují." - takže tu chybu poměrně jednoduše napravíme = koupíme příště u někoho jiného ne?

Ale to bylo jen takové trochu rýpnutí, neberte to příliš vážně.
Já s podporou domácího výrobce vcelku souhlasím, jenom se musí u všeho vždycky počítat, aby nás ta podpora nevyšla dráž než v jiných oborech, eventuelně i než platit ty lidi na pracáku...
Koneckonců výroba v licenci nebo prostá montáž cizího výrobku by také ponechala slušnou část utracených peněz doma.
Takhle se taky snadno může stát že Škodovka bude vytrvale plánovat pěkné řady vozidel, ovšem prototypy bez objednání nepostaví, objednat je nikdo nechce dokud neuvidí jestli to k něčemu bude a navíc ještě není dokončená předchozí zakázka... no a jsme v začarovaném kruhu. Extrémní příklad budiž dvou(ev. tří) systémový ešus, o tom se pořád jenom mluví ale místo toho se už deset let vyrábí jednosystémový! Samozřejmě mi může někdo namítnout že je to chyba státu nebo železnic že je neobjednají, ale kurňa jaký by to mohl být problém se dohodnout že se místo jedné soupravy 471 odebere jedna 671 za stejnou cenu (hned, aby už konečně jezdila aspoň v prototypu), a škodovka to 2MW trafo a usměrňovač zaplatí sama, to přece není taková pálka navíc, několik procent z ceny jediné jednotky?

Prosím nepodezřívejte mne z toho že bych hodlal v tuto chvíli začít ve třídě dvoupatrových velkokapacitních jednotek objednávat najednou výrobky jiné firmy, to by skoro určitě byla blbost začínat zase s jiným typem v malém počtu, už kvůli servisu, náhradním dílům atd. Něco jiného je ovšem až se bude vybírat jiná řada která s ešusem nebude mít skoro nic společného, tam už se dá bez zbytečných komplikací vybrat i něco jiného a určitě při takovém vybírání příjde řada na předchozí spokojenost s domácím výrobcem - udělal někdy taky něco navíc nebo jen koukal jak co nejsnadněji vyhovět uzavřené smlouvě a ostatní ho nezajímá?

A s tím porovnáním se Siemensem - jejich "domácí" země je řádově 8x vetší než ČR, a navíc ještě přecejen bohatější i "per capita", takže to holt mají jednodušší, to ve srovnání odpovídá tomu že když ČD objedná 20ks 380tek tak Taurusů se objedná 200, no a pak už to je na výrobci aby se dál udržel nedotovanými zakázkami a taky se samozřejmě musí sakra snažit je vyvézt.
Škoda se možná zbytečně snaží vyrábět pro ČD všechno, nic nepustit jinému dodavateli, a pak jsou z toho takovéto malosérie se všemi nepříjemnými důsledky, skoro nic se nevyveze a výrobce musí vyžít z jedné malé zemičky... Jestli by třeba nebylo lepší se na něco soustředit a konečně toho vyvézt nějaké signifikantní množství, klidně třeba do Indie nebo tak něco ale aby to konečně zase jednou byla slušná série...
13.08.2008 (9:05)  
Tak se tím Ešusem nebo Slonem v Porcelánu nejdřív svezte a pak chvalte. Tam není jediná věc která by se dala označit za vyhovující.
-koše nedržící v zavřené poloze
-prkýnko na WC nedrží v horní poloze
-vřískající sirénky při otevírání dveří
-voda v oknech
-hluk vzduchotechniky
-zápach brzdového obložení
-od č 018 nepohodlné sedačky
-od č 018 na koncích vozu zápach z WC
-obrovská mezera mezi vozem a nástupištěm
-prokluzování kol za vlhkého počasí
-častý restart systému spojený s podélnými rázy
-v létě horký vzduch a zimě studený ze vzduchotechniky
-nahoře se praští do hlavy i malá osoba o zavazadlové police
A dalo by se pokračovat. A protože se na těchto stránkách kritika nepřipouští, předpokládám že bude můj příspěvek smazán.
registrovaný uživatel M 
13.08.2008 (8:09)  
Paninaro - ackoliv prodej kolejovych vozidel podleha znacnym politickym vlivum, tak argument "je to chyba hlavne tech, kdo nakupuji" moc neberu a povazuju to spise za hledani omluvy (vymluvy)
12.08.2008 (23:09)  
Josef : Ano byla, ale opustila ho zdůvodu toho, že se nepočítalo s verzí pro letadlové lodě, což Francie potřebovala a zajistě také z důvodu zachovaní tradice a schopnosti výroby supersonických vojenských letadel vlastnimi výrobci (Dassault).
Mé přirovnání k vojenskému průmyslu byla velká nadsázka, ale to, že se velcí výrobci moderních kolejových vozidel bez podpory státu veskrze zákázky prostě neobejdou je prostě faktem. A množství zakázek je a bude přímo úměrné následné kvalitě, modernosti a technoligické vyspělosti a nepřímo uměrné ceně.:-) A pokud jde o Nato a Francii - ona v 60. letech opustila pouze vojenskou strukturu, kam se nyní vratila. To byl spíše projev hrdé Gaullovské Francie...
12.08.2008 (21:42)  
Paninaro) Jen malý OT, Francie původně byla členem sdružení Eurofighter, ale zachovala se stejně jako se členstvím v NATO. "Say goodbye..." Ale přirovnání je to dobré.
12.08.2008 (20:37)  
Navíc by si měli pseudokritikové Ešusů uvědomit jejich stáří. Jednotka se vyvíjela v průběhu 90. let a již se několik let vyrábějí. Jejich srovnávaní s jednotkami, které jsou teprve ve vývoji či pouze jako počítačové nákresy je přinejmenším hloupé. Ešus má přímé srovnání z hlediska věku či technologie například s Baureihe 445 či měnšími sourozemci 423 až 426. A buďme rádi, že u nás existují firmy, které jsou schopny vyvinout a vyrobit kolejová vozidla na špičkové úrovni. Ale chce to více zakázek, aby měly větší zisk, mohly reinvestovat, vyrábět ve větším a levněji. Ale bez státu to nepůjde a to i když jsou ČD a.s. jako ostatně v jiných státech. Kdyby například německá vláda neměla páky, aby DB objednávaly u domácích výrobců, tak by se mohlo stát, že zakázky by získal třeba Astom a Siemens by byl s lokomotivami, tam co nyní Škoda. Zde přeci nejde o to koupit lokomotivu či jednotku za nižší cenu a tím to uzavřit. Stále je kritizována nekterými zdejšími """"odborníky"""" cena 109E, ale to že zakázka Škodovce pomůže, umožní vůbec taková vozidla vyrábět, pozvedne český kolejový průmysl a vybuduje nová pracovní místa už přehlížejí. Vyrábět vyspělá kolejová vozidla neumí každý a je v zájmu státu, aby zde existovala výrobní základna toho schopná. Blízkým přibuzným a sektorem fungujícím na stejných principech je třeba výroba vyspělých vojenských technologií, který se bez podpory státu respektive zákázek o něj, taky neobejde. Proč například Francouzi vyvíjeli sami svuj Rafale, když by mohli srovnatelné stíhačky nakoupit o 1/3 levnějí z USA či se připojit ke skupině Eurofighter. Prostě jsou oblasti výroby a trhu, kde by mělo být zájmem státu ho rozvíjet a podporovat a výroba moderních kolejových vozidel je nepochybně takovou oblastí.
registrovaný uživatel messah 
12.08.2008 (19:43)  
fajn, ale proč by z toho srovnání vyšli hůř? já nevím, nikdy jsem to neviděl, nikdy jsem ti nejel, tak se ptám. jen vidím to, že oproti tomu co jezdí u nás, je jakýkoli nový vlak skvělý. a ty řeči o tom, jak všechno co se u vyrobí jsou opravdu hloupé. kdyby ty firmy dostaly větší zakázky a měli víc peněz, rozhodně by na tom líp byly, ale pořád si myslím, že můžeme být rádi, za to že tu aspoň takovéhle firmy máme.
12.08.2008 (19:14)  
Paninaro:
Takhle to šlo hold dělat před 20 lety, ne dnes. ČD jsou a.s. (ač vlastněná státem) a musí se tak chovat. Existují jiné možnosti financování (leasing, ...). Kdyby ČD dostali 50mld od státu, tak asi Vančura expluduje na 50mld malých žlutých kousků :D

Můj názor je, že Ešusi jsou dobré pokud je srovnáváme s ostatním vozovým parkem ČD, pokud je zrovnáme s příměstkými jednotkami jezdímcími na západ od nás, vyjdou z toho už poněkud hůře....
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko