..: SBB koupí 50 dvoupodlažních jednotek od Stadleru :..

Ilustrační obrázekBern - Švýcarský Stadler Rail vyhrál výběrové řízení národního dopravce SBB na dodávku padesáti dvoupodlažních šestivozových elektrických jednotek DOSTO (RABe 513) pro příměstskou dopravu. Vozidla s celkovou délkou 150 metrů mají být uzpůsobena pro cestovní rychlost 160 km/h. Celková cena zakázky činí 1,024 miliardy CHF (15,2 miliard korun). Soupravy mají mít kapacitu pro 526 sedících cestujících, z toho 112 v 1. třídě. Do provozu by se měly dostat v roce 2011, přičemž dodávky mají podle podmínek kontraktu pokračovat až do roku 2015.

Původní výběrové řízení počítalo hned s několika možnými variantami řešení nových souprav: záměrem byl nákup 60 kusů čtyřvozových jednotek s délkou 100 metrů s možností přiobjednání zkrácených jednotek dvouvozových, nicméně parametry byly později přehodnoceny tak, aby se výsledná kapacita byla vyšší než u jednotek RABe 514, ale zároveň ne příliš vysoká, jak tomu bývá dnes při zdvojení jednotek téže řady. V době vypsání veřejné soutěže uvažoval dopravce SBB i nad verzí pro dálkovou dopravu, resp. variantou s upravenou trakcí pro provoz do Francie. Stejně tak byla nastíněna možnost částečně upravit vozidla pro zajíždění na německé tratě. Objednaná varianta řady 513 by měla mít při délce 150 metrů hmotnost 296 tun a maximální rychlost 160 km/h. Vzhledem ke svému nasazení přitom bude optimalizována pro časté rozjezdy a brzdění. Maximální výkon 6000 kW je instalován v čelních hnacích vozech se všemi hnanými dvojkolími. Zajímavostí také je, že dle údajů Stadleru budou buňky WC pouze ve dvou vozech.

Ilustrační obrázekZ hlediska švýcarských drah tak zůstává zachován trend obnovy parku regionální dopravy ve prospěch ucelených jednotek s vysokou kapacitou a snadným přístupem pro cestující se sníženou mobilitou. Série RABe 513 tak doplní rostoucí flotilu vozidel Desiro RABe 514 od společnosti Siemens, vyráběných i v závodě SKV Zličín, kterých si SBB objednaly 35 kusů s opcí na dalších 25. Kvůli zpoždění dodávky první série v rámci smluvní pokuty za nedodržení termínu přitom výrobce dodá jednu jednotku navíc zdarma. Do několika let tak z linek S-Bahnu v okolí Curychu nadobro zmizí jednopodlažní jednotky a klasické vlakové soupravy.

Zdroj: Stadler Rail, SBB [1] [2], NZZ Online, Tages Anzeiger Zürich, Úřední věstník EU


JiříK. | 12.8.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
13.08.2008 (15:56)  
DJTiësto: No jak jsem psal, tak podle interiéru nejde srovnávat "modernost" vozidla - co si zákazník objedná, to má. Kdyby ČD chtěly kožené sedadla a obložení mahagonovým dřevem, tak nemám pochyb, že by to výrobce klidně splnil...
13.08.2008 (15:56)  
Otázka:Proč kupovat ešáky a ne něco jiného? Prosím opomenout důvod, že se to dělá v chachacharsku. To mě jako cestujícího nezajímá...
13.08.2008 (15:53)  
Jinak "extraešus" tedy něco více než třívozovka je podlě mě úplný nesmysl a popírá logiku nasazování jednotek - tedy nějakého základního kapacitního elemetu, který můžu spojováním do dvojic, trojic navyšovat. V případě malých jednotek mám tedy vhodné vozidlo pro sedla a spojení udělám vhodný vlak pro špičky. Kapacitní nedělitelné vlaky jsou v sedlech k ničemu.
13.08.2008 (15:52)  
Škoda, že sem nelze dát fotky srovnání interieru ešáku a S-bahnu od Bombardieru..Rozdíl opravdu velký. V ešáku si připadám jak v nemocničním pokoji...
13.08.2008 (15:44)  
Paninaro: Vydáváte tu za špičkovou technologii něco co je dnes běžný standard. Tudíž se nebudeme bavit o kotoučovkách, vzduchovém vypružení, IGBT měničích, klimatizaci a automatických dveřích na čudla (jinak to prostě nejde), ale o spolehlivosti, disponibilitě, náročnosti na údržbu, prostojích... Dnes je špičkový jen ten výrobek, který může jezdit celé dny, aniž by musel do depa na nějakou opravu a jeho největší opravou jsou pravidelné revize. Není to kritika za každou cenu, je to prostě kritika nekvalit určitého výrobku.

Jinak to co tu hájíte je pěkná hloupost. Že stát podporuje výrobce? A jak? Ešusy si platí ČD, mohou na to získat legitimní dotace (či státní zárky na úvěry) jako na každý jiný vlak. Vlaky si tedy platí ČD v úplně normálním režimu (bez nějaké spešl dotace na domácí výrobek) a při jejich chudobě je smutné že kupují to nejdražší, protože tím drasticky zpomalují obnovu parku, nižší spolehlivost tento smutný výsledek ještě prohlubuje potřebou záloh.

Navíc kdyby Škodovka nebyla "jediný možný dodavatel" musela by zřejmě jít s nabídkovou cenou (hodně) dolů a pro dopravce by to bylo jen výhodné.
13.08.2008 (15:28)  
Tak výkonově myslím 471 stačí. Otázka spíš pro fíry. A proč tedy nesedla a nenavrhla nějakého nástupce??? Už ten šunt dělá docela dost dlouho aby mohla být druhá generace...Ono je těžko chtít asi nějakou novinku po firmě, která po tolika letech nedokázala vychytat mouchy, které toto vozidlo bezesporu má....
13.08.2008 (15:27)  
No můj názor je takový, že za to, že se vyrábějí "zastaralé" 471 nemůže ani tak výrobce, jako ČD, které si napřed objednají 60 kusů a pak to odebírají šnečí rychlostí dalších 15 let... na druhou stranu si tu plno lidí plete pojem "zastaralost" a "nedodělanost." Podle mě netěsné okna (tohle bylo ale jen u prvních kusů) není znakem zastaralosti, ale spíš "nekvalitního" okna. Stejně tak "tvrdé a nepohodlné" sedačky nevypovídají nic o modernosti vozidla. Podle mě je ta jednotka poplatná době vzniku s tím, že některé věci jsou od té doby překonány (vnitřní uspořádání, kdy do prostoru pro cestující "zasahují" sříně s výzbrojí - což mě jako cestujícího ale nějak extra neutlačuje), některé věci jsou i po letech stále na úrovni (IGBT apod - což mě ale jako cestujícího nemusí vůbec zajímat) až po věci, které nemají ani ty "západní" jednotky dodnes (AVV - což jako cestující poznám snad jen z toho, že to jezdí víc na čas.) Navíc v otázce poruchovosti jednotek - schválně uvidíme, jak to bude jezdit v Litvě, ale to v čem já vidím problém, nebude jen o kvalitě výroby, ale i o "kvalitě" údržby. Stačí porovnat stav jednotek v OV a v PH... ona by ta údržba jistě kvalitně dělat šla (a nedělejte si iluze, že ty Stadlery apod. jsou moderní "bezúdržbová" vozidla, co by nevyžadovaly stejnou ne-li větší údržbu), ale když se nedostávají na ni peníze, tak je jasné, že s tím v depu moc neudělají... jsem zvědav, jak to dopadne s 380 a nabídkou Škodovky, že je bude servisovat přímo ona a bude taky ručit za jejich provozuschopnost, kéž by se to někdy přeneslo na 471...
13.08.2008 (15:27)  
Ad DJTiesto: V tom případě je (obrazně vzato) Ešus na stejný lodi s Taurusem či Desirem, protože oboje se taky vyvíjelo v 90. letech a tudíž dle Vašeho uvažování musí být rovněž zastaralé....
13.08.2008 (15:19)  
DJTiësto - Ale není zastaralé, ale už se nějaký rok vyrábí. Takže ho srovnávat s nejnovějším výstřelkem od Siemens mně připadá jako ujeté. Jako u aut. Mercedes S-klass současné generace se vyrábí už asi 4 roky a nyní přichází nová generace BMW 7, které je jistě mnohem dále. Při vašem uvažovaní by lidi měli přestat kupovat současnou generaci Mercedesu S-Klasse a MB by ho měl přestat vyrábět. Je prostě jisté, že cokoli nového nyní přijde bude lepší než to, co se právě vyrábí a kupuje. Kbyby teď Vagonka sedla k rýsovacím prknům a za 3 roky přišla s novou jednotkou, tak bude jistě lepší než nyní nové patrové Desiro. A hlavně je nakupují, protože jde o dlouhodobé kontrakty. Jednotky, které nyní dodávají, tak byly objednány před několika lety, když patrové Desiro byla ještě na papíře. Tohle není nakupovaní jogurtů v sámošce. A proč čtyřvozové uspořádání - tak jednak vetší výkon (4000 kW), rychlejší rozjezdy, menší namáhaní hnací soustavy, výkonová rezerva a to zejména s přihlédnutím k faktu jejich předpokládané životnosti 40 let, takže jistá nynější naddimenzovanost by byla na místě. A hlavně v okolí Prahy zejména na Kolín jezdí ve třívozové jednotce pro 300 lidí lidí 450 a to mnohdy i ve zdvojených soupravách.
13.08.2008 (15:11)  
Paniaro:takže vlastně přiznáváš, že jsou 471 zastaralý. Tak proč je vůbec ČD kupujou...?
Jo a na co by bylo 471+071+071+471????Nějak nechápu...
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko