..: SBB koupí 50 dvoupodlažních jednotek od Stadleru :..

Ilustrační obrázekBern - Švýcarský Stadler Rail vyhrál výběrové řízení národního dopravce SBB na dodávku padesáti dvoupodlažních šestivozových elektrických jednotek DOSTO (RABe 513) pro příměstskou dopravu. Vozidla s celkovou délkou 150 metrů mají být uzpůsobena pro cestovní rychlost 160 km/h. Celková cena zakázky činí 1,024 miliardy CHF (15,2 miliard korun). Soupravy mají mít kapacitu pro 526 sedících cestujících, z toho 112 v 1. třídě. Do provozu by se měly dostat v roce 2011, přičemž dodávky mají podle podmínek kontraktu pokračovat až do roku 2015.

Původní výběrové řízení počítalo hned s několika možnými variantami řešení nových souprav: záměrem byl nákup 60 kusů čtyřvozových jednotek s délkou 100 metrů s možností přiobjednání zkrácených jednotek dvouvozových, nicméně parametry byly později přehodnoceny tak, aby se výsledná kapacita byla vyšší než u jednotek RABe 514, ale zároveň ne příliš vysoká, jak tomu bývá dnes při zdvojení jednotek téže řady. V době vypsání veřejné soutěže uvažoval dopravce SBB i nad verzí pro dálkovou dopravu, resp. variantou s upravenou trakcí pro provoz do Francie. Stejně tak byla nastíněna možnost částečně upravit vozidla pro zajíždění na německé tratě. Objednaná varianta řady 513 by měla mít při délce 150 metrů hmotnost 296 tun a maximální rychlost 160 km/h. Vzhledem ke svému nasazení přitom bude optimalizována pro časté rozjezdy a brzdění. Maximální výkon 6000 kW je instalován v čelních hnacích vozech se všemi hnanými dvojkolími. Zajímavostí také je, že dle údajů Stadleru budou buňky WC pouze ve dvou vozech.

Ilustrační obrázekZ hlediska švýcarských drah tak zůstává zachován trend obnovy parku regionální dopravy ve prospěch ucelených jednotek s vysokou kapacitou a snadným přístupem pro cestující se sníženou mobilitou. Série RABe 513 tak doplní rostoucí flotilu vozidel Desiro RABe 514 od společnosti Siemens, vyráběných i v závodě SKV Zličín, kterých si SBB objednaly 35 kusů s opcí na dalších 25. Kvůli zpoždění dodávky první série v rámci smluvní pokuty za nedodržení termínu přitom výrobce dodá jednu jednotku navíc zdarma. Do několika let tak z linek S-Bahnu v okolí Curychu nadobro zmizí jednopodlažní jednotky a klasické vlakové soupravy.

Zdroj: Stadler Rail, SBB [1] [2], NZZ Online, Tages Anzeiger Zürich, Úřední věstník EU


JiříK. | 12.8.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
12.08.2008 (18:37)  
Nechápu proč stále tolik kritiky na adresu českých výrobců kolejových vozidel:-( Když tak čtu příspěvky některých rádo by odborníků, tak má pocit, že by se měly 471čky hodit ze skal, zrušit slmouva na dodávku 20 380tek a vybombardovat Škodu Plzeň a Vagonku ve Studence. To jsou stále keci, že dělá nekvalitní, zastaralé a předražené věci atd... Jděte se už s tou kritikou vycpat. Chyba není v oněch výrobcích, ale v těch, kteří u nich nakupují. Český stát žalostě málo podporuje kolejovou dopravu. Obměna kolejových vozidel má rychlost 20 lokomotiv za 10 let. Pokud by stát (ČD) objednal u Škodovky 300 lokomotiv 380, 150 Ešusů, tak by i Škoda a Vagonka byly jinde (tam, co nyní Siemens, Bombardier či Alstom). Mohly by mnohem více investovat do inovací, rozvoje a schopnosti vyrábět levněji. Jenže, jak se mohou tyto firmy rozvýjet a investovat do supermoderních výrobních programů, když pak získají objednávku na ušmudlaných 20 lokomotiv, přičemž potřeby na obnovu u ČD jsou v řádech stovek. Kdyby si DB u Siemens či Bombardier objednávaly 20 lokomotiv v průběhu 10, tak by tyto společnosti už dávno krachly anebo vyráběly brak. A výroba kolejových vozidel repsektive nákup není bežným trhem. To není výroba DVD přehrávačů. Zde musí jít výrazná podpora ze strany státu, který je většinou majoritním vlastníkem nějvětších kolejových dopravců. A provázannost státu, největších výrobců kolejových vozidel a dopravců je také nezanedbatelná. Takže až český stát řekne, milé ČD, tady máte 50 mld. na nakup např. 400 lokomotiv a zakázku získá Škoda, tak vyrobí stejně kvalitní, moderní lokomotivu jako třeba Siemens a při takovém množství i levnějí.
Takže kritiku a destrukci nezasouží Škoda či Vagonka, ale Strakova Akademie a spol a jejich zvrhlé priority (viz. 270 mld směr zadní partie střední části těla)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
12.08.2008 (18:27)  
Netusim. Esus mi blbej nepripada a ele. vyzbroj se da koupit (viz 380). I kdyz svezenicko treba v Desiru i ICE je pohodove. Na rozdil od Pindolina, ktere mi mensim mistem pro dospele chlapy pripomelo IL 18....
registrovaný uživatel messah 
12.08.2008 (16:09)  
Twix: a můžu se zeptat proč? jsem laik a vůbec tomu nerozumím. hodně lidí tu na ešus nadává a mě by zajímalo proč. a nevím, i když to možná není úplně to nejlepší co existuje, myslím, že není zanedbatelné, že je z domácí produkce.

[Posted by 88.83.225.18 via http://webwarper.net This is added while posting a message to avoid misuse.
Try: http://webwarper.net/webwarper.exe Example of viewing: http://webwarper.net/ww/www.zelpage.cz/zpravy/6440 ]
registrovaný uživatel SYN 
12.08.2008 (16:08)  
Milda, nojva: hm až tak přesně nastudované to nemám jaká kapacita je v kterou část dne zapotřebí, ale chtěl bych poukázat na to že v současnosti převážně používané vozy Bdmtee se svojí teoretické kapacitě 96 míst k sezení nepřibližují ani vzdáleně, vzhledem ke krutě malé vzdálenosti (modulu) lavic ve "čtyřkách" se daří obsadit více než 2 ze 4 sedadel jedině v případě rodinných příslušníků (pokud možno malého vzrůstu), milenců a školní mládeže... Taktéž bych si dovolil v této souvislosti poukázat na to že označovat tyto vozy za "vozy s rozšířenou přepravou spoluzavazadel a jízdních kol" je směšné, z loňska mám prakticky vyzkoušené že přepravit dvě kola na jednom představku je možné jedině v době mimo špičku jelikož se musí obtížně obcházet a blokují jedno křídlo dveří. Nějak podobně musí dopadnout jen trochu větší kočárek, celkově - hrůza!
Takže není tak ůplně vyloučené že by na většinu spojů i ta kapacita 300os. mohla stačit, v Praze a okolí se evidentně rozhodli pro maximální jednoduchost a volí kapacitu 300 jednoduché / 600 zdvojené.
Co ale v Brně - pokud navrhujete soupravy 4/5 vozové tak by byla kapacita zhruba 400/500 osob, ovšem stále fixní bez možnosti změny. No možná, i když si nejsem úplně jist jestli to mimo špičku nebude vožení vzduchu...
Bylo by pěkné kdyby někdo kdo zná blíže ešusy mohl říct/kvalifikovaně odhadnout zda by se 4vozové provedení obnešlo jen s jedním hnacím vozem nebo zda by už musely nutně být dva (u 5vozové jsem si tím víceméně jist že by musely být 2).
Jde samozřejmě o to aby to byl co nejjednodušší systém poněvadž čím více to bude komplikované tím více klesá šance že se toho ještě dožiju, přece jen mi už bylo 36 :)

Eventuelně by nám p.t. výrobce (vagónka Studénka) mohl vyrobit push-pull soupravu ve složení 971-071-071-971 (kapacita okolo 420 os.) kterou si tu klidně budeme nadále tahat převážně stařičkými loko ř.242, to by taky stačilo a ani by to nemuselo být moc drahé...

A pak už otázka zcela mimo mísu nicméně možná vcelku potřebná - kdy se začna na odborné úrovni intenzívně probírat otázka rekuperace (na obou napěťových systémech - na ss. nic moc a na stř. v současnosti vůbec nemožná)?
Osobně bych se do takové diskuze rád začetl, pokud už snad někde probíhá nemohl by někdo dát odkaz? Spíš se ovšem domnívám že nic moc neběží, a bylo by to dost potřeba...
12.08.2008 (15:52)  
stoupa: Škoda Plzeň se výběrového řízení neúčastnila, protože nemá s čím. Ešus, který tady všichni zmiňují jakmile se tu píše o nějakých nových vozidlech v Evropě, je pro vyspělé železnice vozidlo technicky i morálně neakceptovatelné. Ostatně zájem už dávno ztratili i Slováci a Poláci (kteří mají radši Flirty, patra z Bombardieru apod.). Švýcaři by asi ani neuvěřili, že u nás existuje vagonka, jejíž veškerá činnost za několik posledních let je malosériová produkce jednoho typu vozidla ve stále stejném uspořádání...
registrovaný uživatel Semík  mail  
12.08.2008 (14:33)  
Kvůli zpoždění dodávky první série v rámci smluvní pokuty za nedodržení termínu přitom výrobce dodá jednu jednotku navíc zdarma.
Asi by si ČD měli vzít příklad při sepisování smluv na jakékoliv další vozidla.
registrovaný uživatel mihaal 
12.08.2008 (13:23)  
Schweizerische BundesBahnen

včera odváželi dva vložáky z SKV Zličín, jedná se o vozy soupravy RABe 514
12.08.2008 (13:14)  
Škoda, že není politicky průchodné se vykašlat na celé slavné ešusy a koupit třeba tohle. Předpokládám, že tohle jezdit bude a i generačně je to jinde...
12.08.2008 (12:49)  
Neví prosím někdo přesně jak zní přesně zkratka SBB?
registrovaný uživatel SergeS 
12.08.2008 (11:23)  
Madox: to tezko , ja jsem na to cumel z blizka ( jsem stal vedle u vlaku ) a bylo to pro SBB ... ale nejspis to bude od Siemens jak to tak pozorne prohlizim
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko