Bern - Švýcarský Stadler Rail vyhrál výběrové řízení národního dopravce SBB na dodávku padesáti dvoupodlažních šestivozových elektrických jednotek DOSTO (RABe 513) pro příměstskou dopravu. Vozidla s celkovou délkou 150 metrů mají být uzpůsobena pro cestovní rychlost 160 km/h. Celková cena zakázky činí 1,024 miliardy CHF (15,2 miliard korun). Soupravy mají mít kapacitu pro 526 sedících cestujících, z toho 112 v 1. třídě. Do provozu by se měly dostat v roce 2011, přičemž dodávky mají podle podmínek kontraktu pokračovat až do roku 2015.
Původní výběrové řízení počítalo hned s několika možnými variantami řešení nových souprav: záměrem byl nákup 60 kusů čtyřvozových jednotek s délkou 100 metrů s možností přiobjednání zkrácených jednotek dvouvozových, nicméně parametry byly později přehodnoceny tak, aby se výsledná kapacita byla vyšší než u jednotek RABe 514, ale zároveň ne příliš vysoká, jak tomu bývá dnes při zdvojení jednotek téže řady. V době vypsání veřejné soutěže uvažoval dopravce SBB i nad verzí pro dálkovou dopravu, resp. variantou s upravenou trakcí pro provoz do Francie. Stejně tak byla nastíněna možnost částečně upravit vozidla pro zajíždění na německé tratě. Objednaná varianta řady 513 by měla mít při délce 150 metrů hmotnost 296 tun a maximální rychlost 160 km/h. Vzhledem ke svému nasazení přitom bude optimalizována pro časté rozjezdy a brzdění. Maximální výkon 6000 kW je instalován v čelních hnacích vozech se všemi hnanými dvojkolími. Zajímavostí také je, že dle údajů Stadleru budou buňky WC pouze ve dvou vozech.
Z hlediska švýcarských drah tak zůstává zachován trend obnovy parku regionální dopravy ve prospěch ucelených jednotek s vysokou kapacitou a snadným přístupem pro cestující se sníženou mobilitou. Série RABe 513 tak doplní rostoucí flotilu vozidel Desiro RABe 514 od společnosti Siemens, vyráběných i v závodě SKV Zličín, kterých si SBB objednaly 35 kusů s opcí na dalších 25. Kvůli zpoždění dodávky první série v rámci smluvní pokuty za nedodržení termínu přitom výrobce dodá jednu jednotku navíc zdarma. Do několika let tak z linek S-Bahnu v okolí Curychu nadobro zmizí jednopodlažní jednotky a klasické vlakové soupravy.
Zdroj: Stadler Rail, SBB [1] [2], NZZ Online, Tages Anzeiger Zürich, Úřední věstník EU

Takže kritiku a destrukci nezasouží Škoda či Vagonka, ale Strakova Akademie a spol a jejich zvrhlé priority (viz. 270 mld směr zadní partie střední části těla)
[Posted by 88.83.225.18 via http://webwarper.net This is added while posting a message to avoid misuse.
Try: http://webwarper.net/webwarper.exe Example of viewing: http://webwarper.net/ww/www.zelpage.cz/zpravy/6440 ]
Takže není tak ůplně vyloučené že by na většinu spojů i ta kapacita 300os. mohla stačit, v Praze a okolí se evidentně rozhodli pro maximální jednoduchost a volí kapacitu 300 jednoduché / 600 zdvojené.
Co ale v Brně - pokud navrhujete soupravy 4/5 vozové tak by byla kapacita zhruba 400/500 osob, ovšem stále fixní bez možnosti změny. No možná, i když si nejsem úplně jist jestli to mimo špičku nebude vožení vzduchu...
Bylo by pěkné kdyby někdo kdo zná blíže ešusy mohl říct/kvalifikovaně odhadnout zda by se 4vozové provedení obnešlo jen s jedním hnacím vozem nebo zda by už musely nutně být dva (u 5vozové jsem si tím víceméně jist že by musely být 2).
Jde samozřejmě o to aby to byl co nejjednodušší systém poněvadž čím více to bude komplikované tím více klesá šance že se toho ještě dožiju, přece jen mi už bylo 36 :)
Eventuelně by nám p.t. výrobce (vagónka Studénka) mohl vyrobit push-pull soupravu ve složení 971-071-071-971 (kapacita okolo 420 os.) kterou si tu klidně budeme nadále tahat převážně stařičkými loko ř.242, to by taky stačilo a ani by to nemuselo být moc drahé...
A pak už otázka zcela mimo mísu nicméně možná vcelku potřebná - kdy se začna na odborné úrovni intenzívně probírat otázka rekuperace (na obou napěťových systémech - na ss. nic moc a na stř. v současnosti vůbec nemožná)?
Osobně bych se do takové diskuze rád začetl, pokud už snad někde probíhá nemohl by někdo dát odkaz? Spíš se ovšem domnívám že nic moc neběží, a bylo by to dost potřeba...
Asi by si ČD měli vzít příklad při sepisování smluv na jakékoliv další vozidla.
včera odváželi dva vložáky z SKV Zličín, jedná se o vozy soupravy RABe 514
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











