Brno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.
Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.
Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.
Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.
Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.
I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.
Zdroj: ČTK, ŽelPage

bod jedna je alfa a omega - soukromnik nabidl cenu v jednom VR. Zpravidla tam rovnez nabidl nove vozidlo, zatimco CD v lepsim pripade jezdi reko z roku 1928 (zhruba). Takze pokud ma vyhravat ten, kdo da nizsi cenu, tak budou 810 a Becka jezdit naprosto na veky, protoze ano, jsou levnejsi. O tom neni spor... Druha vec je, ze CD si muzou dovolit nabidnout nizsi cenu. Ne diky usporam z rozsahu (coz by ale melo platit taky!!), ale diky tomu, ze trasu A, kde to VR je pohodlne doplati z trasy B, kde to VR neni a berou tam nekolikanasobne vic. Takze ano, ja jedne konkretni trati nikdy soukromnik levenjsi nebude. Pokud se ale udela suma za celou sit, tak bych s tim soudem, kdo je levnejsi radeji pockal... Ono, Bolt je rychlejsi nez Bekele na 100 metru a i kdyz to pobezi 100x (izolovane), tak Bolt vzdycky vyhraje. Ovsem, kdyz si rovnou daji tu desitku, tak to o vysledku nic nerika...
Ostatni body jsou takovy dost spekulativni a obecne se da rict, ze kdyz ma nekdo 3x vic lidi ve vlaku, ze naklady na ne musi byt vetsi... Muzou to byt lidi na ZL, muzou mit lepsi turnusy, nemusi mit rezijni vyhody, je tam tech promennych spousta a urcite neplati, ze 3x vic lidi znamena 3x vetsi mzdove naklady.
Uz jsem napsal (a ostatni z "meho" tabora taknak pritakavaji) - nejde o to, jestli to budou CD nebo SA nebo kdokoliv. Jde o to, aby prestalo jezdit to, co jezdi, aby se kompletne vymenilo mysleni tech lidi, protoze CD jsou od hlavy az po kotniky na urovni te S100 (zamerne jsem napsal po kotniky, protoze malinka cast dobra je). Bohuzel, zatim se nevymyslel zpusob, jak to zmenit krome vytvoreni konkurence. Nalivani penez do CD nepomuze, protoze efektivita je stejna, jako kdyby nekdo nalival penize do mne s cilem udelat ze mne olympijskou vitezku v akvabelach...
Jinak porad mi neni jasny, proc opakovane pises ty odpisy... To uz rovnou muzes napsat, ze CD jsou levenjsi, protoze pouzivaji pocitace s dernyma stitkama, zatimco jina spolecnost ma Delly nebo Macy a musi je odepisovat...
taz - a na vysvetleni toho, ze baba co prodava listky v pokladne CD mi na "dobry den" rekne "coooo? ja vas neslysim" mas taky nejake zazracne vysvetleni? Nevim proc, mozna je to proste nahoda, ale v SA se mi tohle nestava. Rovnez tak se mi nic takoveho nestava v cizine a to i kdyz je tam urcita jazykova bariera (nejsem tak naivni, abych si myslel, ze na mne nepoznaji, ze jsem odjinud:-))
To samy posta - vesmes protivny baby a maji pocit, ze jsou pupek sveta a kdyz mi hodi do schranky listek, ze mam na poste balik (proc by se s nim tahali az ke mne...), tak je to vlastne od nich hrozne mily. Cesky drahy a Ceska posta - jako skanzeny dobry, ale tot vse. V lete jsem mel jedinecnou moznost vyzkouset JHMD. Jako turista super, jako clovek, co musi z Nove Bystrice dojizdet do Kunzaku - OTRES a vsechny mistni lituju
Pokud jde o to objasnovani - no, co na tom chces objasnovat? Nekdo si proste nechce spinit ruce s dotacnima zakazkama. Druhej (asi o dost padnejsi:-) duvod je ten, ze nabidku CD nemuzou prebit, protoze kdyz se nekde udela VR, tak CD tam nadhodi cenu 15 korun za kilometr a snadno to doplati z jine (jinak uplne stejne trati), kde VR nebylo a tam berou 150 korun za kilometr. Pokud by ty VR byly opravdu transparentni, tak si bud jistej, ze by se tam hrnul kazdej, protoze ted je to zlatej dul (pravda, kdyby se tam hrnul kazdej, tak asi pujde cena dolu a takovy terno to nebude:-))
Mimochodem - nepremyslels nekdy o tom, proc se vyberovy rizeni, kde je jedinym kriteriem cena resi obalkovou metodou a ne verejnou drazbou? Schvalne - co je transparentnejsi, co je ferovejsi a co je vic pod kontrolou?
Ad karosy - no, jenze ja myslel ty zajezdakovy karosy typ 1970...
Ad obavy - vtip je v tom, ze horsi to uz byt nemuze a muze to byt jen a pouze lepsi. Takze nechapu, z ceho mas nejake obavy...
Ve vedeni CD jsou pracovnici s liberalnim myslenim. Nikoliv naopak, taky je tam dosadila tato vlada.
Kolega mel pravdu. Na hubu to padne, ale bude to tim, ze CD zacnou po krajich pozadovat opravu realne dotace na provoz - tedy to, po cem tu volate. Ocekavam to brzy a nikdo z nas z toho radost mit nebude, protoze spoju rydikalne ubyde. Ale zaroven zacne byt i prostor po soukromniky - nikoliv administrativne, nebo diky volnosti DC, ale diky vyrovnani cen mezi CD a soukromnikem.
K tomu co uvádíte ohledně čistoty a stavu soupravy, jedna věc je, v jakém stupni hygienické únosnosti je vlak přistaven, druhá je, jak vypadá těsně před tím, než jej opustí poslední cestující. Nedělal bych si iluze o tom, že jsme všichni do jednoho extrémně čistotný a vychovaný národ. Jen bych se zeptal, svěřil jste se i někomu od dráhy, co se vám nelíbí? Když si o tom budeme povídat tady, asi se to nezlepší samo od sebe. Jste zákazník, platíte, tak se ozvěte tam, kde to má smysl. Mimochodem zažil jsem už i v autobuse SA pěkně protivný personál. Tak stejně protivný personál je možné potkat i ve vlaku, případně kdekoliv jinde.
Jinak to co pisu k CD je hodne velke plus, nikoliv slabe!
Navic, odpisy tvori kurna velke naklady, stejnetak udrzba vozidel. A cim jsou novejsi, tim jou revize a opravy drazsi. To je bohuzel shoda se silnicnimi vozy. Takze prosim usetri me odepisovani na blbosti.
CD nejsou zadna slava, dokonce je to celkem bida, ale odpovida to statni urovni. Vidim to kdyz vyjedu na zapad, i kdyz vyjedu na vychod. Jsme proste uprostred. Pochopte tu uz jednou, ze nic zdarmo nedostaneme a zadny soukromnik nic nespasi. Nekdo to bude muset zaplatit a ten stat ani ten cestujici to zatim neni.
xanri05: zkus to bez tech modrych bryli.
1. CD chodi do VR s nerealnou cenou-proc?
2. Je toto opravdu ten duvod proc by mel byt soukromnik drazsi nebo levnejsi?
3. Pripada Ti spravne jezdit s vozidly co uz jsou odepsana? jak to prispiva k atraktivite zeleznicni dopravy? 95% obcanu je z vozoveho parku na bliti a v zivote sluzeb CD nevyuziji. Je spravne aby dotovali neco pro tech 5% aniz do toho kdy vlezou? Nebylo by lepsi dotovat neco o trosku vic a vleze do toho treba 50% lidi?
4. SA bude mit ve vlaku mozna 3x tolik zamestnancu, ale na ustredi bude mit 10 lidi, u CD sedi po ruznych zaprdenych a zahulenych kutlosich tisice zamestnancu, tim utika rek bych vic penez...
5. CD toto neplati?
6. SA nebude provozovat muzejni kusy, ani technologicke hvezdy z Parsu nebo Plzne, cili udrzba bude sama o sobe levnejsi, urcite si nenapisou smlouvu tak, ze jim bude stat polovina jednotek v koprivach, nebo aby v zaruce neco opravovali na vlastni naklady, toho bych se fakt nebal..
1. ceny, za ktere se soukromnici nabidli ze budou jezdit v tech nekolika malo vyhlasenych VR.
2. naklady na pohonne hmoty (CD maji garantovanou nizkou cenu)
3. odpisy novych vozidel (CD neodepisuji temer nic)
4. Personal doporovodu vlaku (SA chce mit ve vlaku 3x tolik zamestancu)
5. Poplatek za naklady na provoz DC (vypravci, dispeceri,...)
6. Revize a opravy vozidel (CD maji sev opravny, takze to maji "za rezii", soukromnik to tvrde zaplti v CR ci v zahranici)
Kazdopadne to nic nemeni na mem nazoru, ze pokracovat v liberalizaci tim, ze ze dne na den zbavim CD nejvetsiho prijmu, je cesta do pekel cele VHD. A ani na mem nazoru, ze za stavajici situace bude soukromnik obecne a v globalu drazsi nez statni CD, vyjimkou muze byt trasa OVA-PHA, kde muze jezdit bez dotace a tedy levneji, nicmene to se jinde musi projevit. Tak to je.
A jen tak nakonec. Podle Vas je tedy lepsi varianta, jak pro majitele koupaliste, tak pro navstevniky koupaliste, kdyz na koupalisti zustanou dva stare dotovane stanky, nez aby tam existoval jeden novy nedotovany s lepsimi sluzbami a jeden stary dotovany, pripadne (ta Vase varianta) jeden novy nedotovany a zadny stary? To je presne ten problem CD, strach ze zmen, z toho, ze se bude muste neco opravdu delat (nemyslim tim obycejne zamestnance, ale spise vedeni, management).
Ono to totiz dopadne tak, ze ve Vasem pripade, ze tam zustanou dva stare olezle stanky se spatnymi sluzbami, tak lide prestanou mit toto koupaliste v oblibe a zacnou chodit na jine, kde sice bude trosku mene mista, jen jeden maly stanek, ale bude vse levnejsi (ekvivalent autobusu), nebo na koupaliste se tremi stanky a skluzavkou, ktere bude drazsi (ekvivalent auta). Nakonec tam zustanou dva dotovane stanky, kde budou mit majitele sve jiste z dotaci, uroven sluzeb klesne na minimum, koupaliste bude poloprazdne a majitel koupaliste prijde na buben, protoze tam nebude mit lidi. Uz si rozumime? Ja jsem proto, aby na nekterych dalkovych tratich fungovala konkurence a aby byla na rychlikovou a regionalni dopravu vypisovana vyberova rizeni, dejme tomu na pet az dvacet let s tim, ze pujde treba o balicky trati a ze zakona bude povinnost sladit jizdni rady. Zaroven jsem pro to, aby existovaly dotace na nova vozidla (nebo at vozidla koupi treba kraje, nebo se vybuduje statni pujcovna kolejovych vozidel), at je pak moznost vybrat firmu, ktera na dane trati ci tratich bude provozovat dopravu co nejefktivneji.
Vezmu-li primer k nasemu koupalisti, tak jde o to, ze majitel udela dve veci. Lukrativni misto da do verejne souteze, kdo nabidne lepsi pomer najmu a poskytovanych sluzeb, tak ten vyhrava smlouvu na pet ci deset let, podminkou souteze bude, ze vyherce krome stanku postavi na sve naklady vedle stanku pristresek a detsky koutek. Provozovatel za usetrene penize postavi novy stanek v zapadle casti koupaliste, ten opet nabidne do souteze s tim, ze kdo nabidne lepsi pomer najem/sluzby vyhrava, pricemz existuje moznost i nuloveho najmu v pripade maleho zajmu (tedy v prvni pripade si stankar vse zaridi sam a jeste neco malo prida, v druhem muze jit stankar do hotoveho za maly najem nebo zadarmo). Diky tomu bude mit majitel koupaliste bez vetsich pocatecnich investici kvalitni sluzby na koupalisti a ze vstupneho na koupaliste a najmu za prvni stanek muze postavit nove wc a upravit plaze tak, aby lide u nej byli jeste vice spokojeni. Prvni rok, dva nebudou vydelky velke, ale v nasledujicich letech na tom vydela. Navic najemci, aby se udrzeli na vynosnem miste, budou mit motivaci udrzovat sve stanky a kvalitu sluzeb, protoze jinak by za pet let mohl tendr vyhrad nekdo jiny. Ano, pro VHD je to o neco slozitejsi, je potreba mit kvalitni zakony a jasnou vizi, tedy spise koncepci, ale principialne se tento primer da pouzit.
Problem neni Jancura, problem je vlada (a to jakakoliv za poslednich 40 az 50 let, protoze za komunistu sice bylo hodne vlaku, ale infrastruktura i vozovy park byly zastarale a uz tehda zanedbane), MD a nabrezi.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











