Brno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.
Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.
Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.
Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.
Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.
I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.
Zdroj: ČTK, ŽelPage

Jinak laskavě říkejte celou pravdu - na trase Karlovy Vaary - Mariánské lázně ČD chtěly 80,40, zatímco Viamont jen 64,60 a to i přesto, že mohl nabídnout daleko komfortnější svezení než ČD. Na trase Plzeň - Most ČD chtěly (pokud je těch 115 Kč u Viamontu reálných, v článku to nikde není) 18,50 za km. Určitě realistická cena :)
Takže asi máte pravdu, ne Černá Díra, ale supermani :)
Mimochodem, tve vypocty potvrzuji plusminus Jancurova slova o tom, ze s dotacema by byl schopnej jezdit zadarmo. A taky to potvrzuje slova moje a to tak, ze kdyz neco nejde jednomu, tak to nemusi nutne znamenat, ze to nejde nikomu...
Pozn.: casto pisu, ze vyjimky existuji - napriklad v Breclavi
Ono, porad jaksi odtrhujes cisla od produktu. Ty srovnavas 100% dzus a 30% ovocnou stavu (a zjevne s tim nemas zadny problem a opakovana upozorneni prehlizis). Mas v regale 100% dzus za 50 a 30% stavu za 35. A ten mi rekni, co je drazsi... Takze z tech tvych cisel nic o tom, kdo jezdi levne a kdo draho neplyne. Nic.
Uz jsem to dnes jednou napsal - je to o vynosnosti/uzitecnosti/smysluplnosti investice. Neni to o srovnavani cisel
a šel na hlavní. Problém je, že na přepážkách ČD se křičí navzájem přes pleksi, zatímco v Ckáčkáš mluvíme v klidu a přímo a ještě umí. A tak druhá cesta na Slovensko byla pendolínem (do Bratislavy levnější než klasické jízdné) a nočním lůžkem ke Košicům (levnější než lehátko z Prahy).
PS: Kdyz sem se byl ptat na cenu vlaku Brno-Budapest zpatecni, dozvedel jsem ze 1500kc/os, zbytek na internetu a vic se semnou odmitla bavit at si to najdu na internetu (nejake relacni slevy atp).
Prumerna dotace - CD*: 62,60 Kč/vlkm
Požadavek dotace na trat PCE-LBC - Connex**: 70,60 Kč/vlkm
Požadavek dotace na trat PLZ-MO - Viamont**: 115,30 Kč/vlkm
Celkove naklady CD*: 143,50 Kc/vlkm
V CD urcite neni zdaleka vse tak jak ma byt, nicmene zatvrzela predstava o Cerne Dire, se mi jevi ve svetle cisel ponekud usmevna. Rozhodne to neni nijak katastrofalni. Pri predstave, ze SA by letos jezila nejatraktivnejsi trasu s nizkokapacitni soupravou (220 mist) za 136 Kc/vlkm...
Zdroj:
*auditovana Vyrocni zprava CD za rok 2006
**http://www.mesec.cz/clanky/skonci-nekdy-monopol-ceskych-drah/
ad M, málokdy se stává že s ním souhlasím tak jako v tomhle případě. Pokud vám přijde normální, že někdo vozí lidi za nepřiměřené jízdné v 30 let starém neekologickém šukafonu, konstrukčně zastaralým už v době výroby, nebo že zaměstnává lidi, kteří ještě nepochopili, že komunismus v naší zemi skončil před 19ti lety (i když u nich asi ještě ne), tak nemá cenu se s vámi bavit.
Nemám nic proti tomu, aby si ČD provozovaly ten bordel na kolečkách i nadále, ale zkuste to za svoje, chlapci, za svoje.
A nebyla na mne hubata baba, ale je to u CD (a posty) pravidlo. No ale asi jsem ve spatnem regionu nebo co...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











