..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 18      Zpráv na stránku:   
27.08.2008 (19:16)  
M : normy se sice upravovaly, ale do křápů se daly alespoň nějaké technické "vymoženosti", aby se do těch norem křápy nějak vešly ... Railtrans se o něco podobného ani nepokusil, přesněji řečeno, pokud je pravda, že si vozidla hodlal pronajmout, tak by musel přesvědčit majitele (a možná i výrobce), aby s takovými úpravami souhlasil, což by se nesporně promítlo do ceny nájmu. A stejně by se taková "akce" nepodařila udělat za několik týdnů.

Deadeye : ano, jmenuje se to státní dopravní politika. Podobný dokument sice existuje, ale jeho hodnota a závaznost je stejná, jako usnesení někdejšího ŮV KSČ a "sjezdů", které stanovily, že bytový problém bude vyřešen do roku 1980, dnešní Masaryčka neměla existovat po roce 1970 apod. Neřeší to ani neviditelná ruka trhu.

Zrovna dneska jeden mi jeden spolupracovník "z Moravy" vyjevil, jak by si představoval názornou výuku poslance / senátora Parlamentu zvoleného ve volebním obvodu "Olomoucko".
Ráno by jel Pendolinem do Prahy – má to zadarmo, odpracoval by si 8 hodin a pak by jel Ostravanem domů. Má to zadarmo, nepotřebuje mít v Praze ubytování. Po jednom měsící dojíždění by mohl vyprávět, jak vypadá dojíždění do zaměstnání.
registrovaný uživatel taz 
27.08.2008 (18:56)  
M, já nehledám zázračná vysvětlení, nicméně už ti rozumím. Baba ve vokýnku na tebe byla hubatá, a v 810 se ti blbě sedí. Proto nesnášíš ČD, i kdy by jezdily vagóny se zlatýma klikama, a ve vlaku byly sametový koberce, stejně to bude blbě. Je to tvůj názor, já ti ho neberu.
registrovaný uživatel M 
27.08.2008 (18:53)  
mirekmir - to sice jo, ale az na vyjimky (Alitalia treba:-)) jsou taknak zakaznicky orientovane a jestli se jim dari nebo ne, je spis jejich problem. Nemam problem s tim, ze CD jsou ve ztrate. Mam problem s tim, ze kdyz prijdu na nadrazi, tak mam casto pocit typu "kurva, co zase chces"...
registrovaný uživatel M 
27.08.2008 (18:51)  
Nepocitej 15 let, pocitej 50 (stejne jako pocitas u tech jednotek, ktere uz "nemusis" odepisovat).
Proste tady si nerozumime, ja (my) nerikam(e), ze to musi byt nutne levnejsi, spis to chci mit lepsi. Kdyby klaplo oboji, tak super, ale primarni cil neni levnejsi, takze odpisy mne nezajimaji. Jde spis o neco jako zhodnoceni investice. Rad remeslnikovi zaplatim 30K "mesicne", ale potom to musi litat. Je to ale lepsi, nez mu dat 20K, mit to zfusovany a nakonec zaplatit 2x tolik, protoze si delali pauzy na cigo...
27.08.2008 (18:48)  
- Chikatetsujin :
mno, ony některé ty slovutné aerolinky, a to i v EU, se díky svému hospodaření také pořádně klátí . . .
registrovaný uživatel M 
27.08.2008 (18:45)  
No jsem asi nakej minimalista. Neuchvati mne sit lokalek, ani 8 zlatych v jedne discipline:-)) Na druhou stranu mne uchvati husta (fungujici, provazana, se spolecnyma nadrazima) sit kolem velkych center. Takze asi jak kde, jak co:-))
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
27.08.2008 (18:40)  
Chikatetsujin: to je asi z casti pravda, ale naklady na jednotku jsou tak velke, ze usporu provoznich nakladu (zejm. pokud mam treba levnou naftu ci elektrinu) lze temer zanedbat.
Napr. u 471 za cenu 230 mil. Kc, zivotnosti 15 let, a dennim prumernem obehu 570 km (plati pro trat 011) je cena za vlkm zpusobena odpisy cca 73 Kc. To je daleko vice nez 1/2 prumerne pozadovane dotace CD na vlkm.

M: no a ja tu dvojku :) Ted uz vime, proc se neshodnem. Ale nekdy mam pocit, ze ta jednicka nam prospeje vsem.
registrovaný uživatel M 
27.08.2008 (18:40)  
No asi nebude prekvapenim, kdyz napisu, ze ja volim tu variantu jedna...

Jinak, ted nevim presne, ale jsou 843 vozidla opravdu moderniho typu? Ze jsou 3-4 roky z linky jeste nutne nemusi byt totez jako 3-4 roky stare vozidlo "technologicky" nebo jak to nazvat.
27.08.2008 (18:09)  
xAnri05: Ty odpisy jsou značně zavádějící údaj, kerý nevypovídá vůbec nic. Celý výpočet ceny je hodně komplexní a splátky za vozidlo jsou jen dílek. Když máme dieselovou jednotku (nová/stará). Motor o 20% až třetinu nižší spotřeba (elektronické řízení, moderní motor Euro 2, 3...), aerodynamika... Jestli ušetřím z 1000 l nafty třetinu, je to kolem 90 000 Kč úspora... Ušetřím za údržbu protože nepotřebuji 3 směnný servis a denodenní údržbu. Potřebuji méně jednotek, protože mají větší disponibilitu. Elektrické jednotky můžou navíc rekuperovat, ale zde je problém, že není měřena skutečná spotřeba.

Je to jednoduché, ony úspory na denních výdajích můžou zcela pokrýt (a většinou pokryjí) výdaje za leasing nového vozu. Proč by jinak aerolinky prodaly B747 v půlce životnosti, který je odepsán a stáli frontu na nové moderní typy B787, B777 a tak... Prostě jsou efektivnější a to je základ ekonomického provozu.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
27.08.2008 (17:47)  
M: soukromnici byly ve trech VR, pokud vim. A v kazdem minimalne dva. To ze CD, napsaly zcela nerealnou castku, to vim taky. To je jasne. V tech VR slo o to, zjistit kolik je realna cena za vlkm. A zjistilo se, ze tech asi 8 mld. rocne, co sezerou CD, je za mnozstvi vlkm, ktere odjedou docela malo (tolik spotrebuje i DP Praha).

Co je ale neni spravne, jsou ta stara vozidla. CD vetsinou nabidly 843, tedy v dobe VR vozidla stara tak 3-4 roky.

Co se tyce odpisu, ty hraji podstatnou roli v cene dopravy a jsou zcela rozhodujici v tom, kdo nas dnes vozi a v cem.
CR zatim na nove stroje, ktere by nahradili vsechny sroty CD, proste nema a mit v dohledne dobe nebude.
Takze jsou jen dve moznosti:
1. bud dopravu osekam jako v Polsku nebo na Slovensku a zbytek nahradim novymi vozidly a je lhostejno pod ci hlavickou budou jezdit
2. zacnu platit x-nasobek toho, co nyni davam CD a budu doufat, ze to vyjde*.

*Nesmim ale zapomenout, ze novi dopravci (soukromnici) mouhou misto kyzeneho vysledku spotrebovat ty navysene dotace v nakladech na zajisteni vlastni opravarenske infrastrutury, poplatku za "oziveni" DC, nebo je proste preliji do svych nemovitosi ci aut.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko