..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 18      Zpráv na stránku:   
27.08.2008 (12:50)  
Taz: ještě příklad z pražské PID. I v MHD již existuje konkurnce. Praha:

- dopravce Connex (ex. Hotliner a ČSAD Vršovice), karosy od těch vyrobených v 80. letech k novějším (nové žádné), nové SORy, pár ojetých Citár (4), každé jiné. Typické - špína (hnědá oslizlá sedadla), přesnost provozu (tu a tam to nepřijede)..

- dopravce Martin Uher - pár starších karos, jinak nové posledních řad, 3x Mercedes Citaro, nové Crosswaye a Crosswaye LE. Čisto, že se dá z podlahy jíst...

V čem je rozdíl? Obojí jezdí za stejné dotace PID. Jeden zřejmě umí hospodařit druhý na to peče a nějak se tím prokousává...
27.08.2008 (12:50)  
Chikatetsujin: Lépe realisticky, svěže bez omáček, hezky humorně bych to nenapsal. Souhlasím s většinou ve Vašem posledním příspěvku... .
To by byla změna na kolejích, když by lidi najednou zjistili, že se dá jezdit v něčem jinam, s jiným přístupem... .
27.08.2008 (12:37)  
Taz a nenádražák: s nedělením infrastruktury máte smůlu to se muselo udělat v celé Evropě. Co se týče stavu tratí a nástupišť tak mi uniká jak to myslíte protože přes rozdělení majetku jejich zprávcem do prázdnin byly stále ty samé ČD.

Jinak tichá likvidace veřejné dopravy mi poslední dopravou začíná připadat také jako nějaká kouzelná formule, ale to že ten "likvidující" stát tlačí neskutečné objemy peněz do systému, který to nijak neodplácí to vám nevadí.

Je zejména na straně dopravce aby dělal veřejnou dopravu zajímavou. Trvám na tom, že u nás veřejnou železniční dopravu likvidují právě a zejména ČD. Přístupem k cestujícím, cenovou politikou, přesností provozu, stavem vozového parku. Přestože si to tady spousta lidí nepřipouští, tak jet draho vlakem kde smrdí záchody (na denní pořádku a nesnáším to) nedá se o nic opřít, protože to je špína sama, z venku to vypadá nedůstojně a skrze okna není pořádně vidět je pro 95% cestujících nepřijatelná varianta.

ČD prostě žiji v době, kdy lidé měli Š1000 - S120, či žugula, doba televizor z Oravy či Ruska atp... Dnes mají LCD televizor, moderní nábytek, před domem jim stojí pohodlné auto i když je to třeba jen Felda. Kdo má pak za potřebí jet na lavici 810, nebo prosedlé kožence v Béčku, nemluvě o shakeru 451(2)...

Lidé jezdí s těmito vlaky protože tu jiné nejsou. Vsadím boty, že kdyby někdo nasadil jiné vlaky (čisté, nalakované, pohodlné) ve stejných časech tak by si ČD neškrtly a pravděpodobně by se přihnali ještě zástupy dalších cestujících, kteří teď nejezdí, protože se jim "hnojník a ruská ruleta v podobě spolehlivosti času příjezdu ekluje".
Registrierter Benutzer mic 
27.08.2008 (12:15)  
Á, další nekonečné debaty o koncepci veřejné hromadné dopravy. Nejdříve je třeba se shodnou na tom, JAK. ostatní vyplyne. Základem všeho je samozřejmě výběrové řízení. Pak je otázka, zdali dopravce inkasuje tržby i dotace, nebo pouze úhradu za odjeté km a tržby inkasuje někdo jiný. Oba systémy mají své výhody. Mě se víc zamlouvá ten druhý. Systémová rozhodnutí jsou ale u nás značně nepopulární:o(
Registrierter Benutzer taz 
27.08.2008 (10:52)  
v cem je rozdil vozit lidi po X tratich a po jedne trati - řekl bych že třeba v objemu potřebných prostředků, vozidel, zaměstnanců,... aby to šlo realizovat a zajistit. Dotace jsou špatně, 810 stojí za prd, jak by to zvládla soukromá firma, bez dotací, za ekonomické jízdné? Nakolik by vyšel kilometr jízdy?
Pripadne je snad neco zasluznejsiho provozovovat dopravu na venkove
- to netvrdím, jen se zamýšlím, proč se o tuto aktivitu nikdo nepřetahuje, já nevím, třeba mi to objasníš...
...porad budou jezdit moderni vozidla typu 810... - no ono už toho jezdí typově víc, něco vzniklo i rekonstrukcí těch 810, něco je úplně nový, jak motoráky, tak třeba vozy.
Kdyby konkurence nevznikla mezi busama, tak doted jezdime karosama. - u nás v MHD těch karos, (zásluhou dotací města) jezdí nepočítaně, mně se celkem líbí, jsou moderní, spolehlivý, v ničem mi nevadí. Uvidíme, až nás budou po městě vozit soukromé firmy, jak zlepší nabídku.
...kde sice konkurence je, ale za prd stoji vsichni... - to je věc názoru, ale někteří si myslí, že s SA, k této situaci nemůže dojít. Netuším, kde berou tu jistotu, snad mají pravdu a moje obavy jsou liché.
Registrierter Benutzer M 
27.08.2008 (10:29)  
taz - v cem je rozdil vozit lidi po X tratich a po jedne trati. Rika to neco o tom, co je tezsi (ono CD ma pry docela dost zamestnancu...)? Pripadne je snad neco zasluznejsiho provozovovat dopravu na venkove (mam mezi radky snad cist, ze CD jsou blahorodi, ktere nezistne vozi babicky mezi vesnicema)?
Rekl bych, ze nam vsem je uplne sumafuk, jestli budou jezdit CD nebo DB nebo SA nebo XYZ. Jde jen o to, ze pokud CD nebudou mit nejakou konkurenci, tak porad budeme sypat miliardy a porad budou jezdit moderni vozidla typu 810 a porad budou na nadrazich ty moderni a ochotny prodavacky listku.
Kdyby konkurence nevznikla mezi busama, tak doted jezdime karosama. Pravda, jeste je moznost, ze z toho vznikne nejakej "kartelovej oligopol" viz banky nebo cestovky nebo telefony, kde sice konkurence je, ale za prd stoji vsichni (resp. stali, ted se urcite veci meni - konecne)
27.08.2008 (10:10)  
Taz: Souhlas, také nesouhlasím s dělením infrastruktury. Co se nyní děje na malých nádražích (regionální trati) ve správě SŽDC tak tam kde v nájmu KCOD, tak to je nyní divočina - na jednu stranu šetříme, nezaplatíme..., na druhou stranu (SŽDC) jejich nezájem o stav budov, perónů, zarůstání kolejí. Podle mne to je likvidace regionální veřejné hromadné dopravy a tichá podpora přesunu na silnice.

http://fokus.respekt.cz/CD-se-Jancurovych-vlaku-HighJet-neboji-2412.html
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
27.08.2008 (8:52)  
Taz: ano, na slovensku to bylo na rozdil od nas dovedeno s tim delenim do konce. Mel jsem vzdy pocit, ze to je spravny postup, ale po letosni dovolene uz ten pocit nemam.
Spravce infrastruktury - ZSR - totiz nic nenuti setrit personalni naklady a prizpusobovat DC pozadavkum dopravcu. Kdyz vidim tu prezamestnanost na nadrazich ZSR oproti CD, zasnu, ze se uzivi. Jenze se uzivi, protoze jsou placeni z polatku dopravcu za DC a nic je nenuti zefektivnovat se. Naopak - CD bojem z konkurenci /busy/ omezuji personal na nadrazich, ve vlacich apod.
Registrierter Benutzer taz 
27.08.2008 (8:51)  
xAnri05, mně ten příklad s Mcdonaldem moc nesedí, on si ten stánek nemusí postavit výhradně a jenom na tom koupališti, ale když si pořídím mašinku a vagónky, tak se s nimi musím někomu vnutit na koleje. Spíš bych to viděl tak, že třeba obchodní řetězec lidl, bude mít ze zákona povinnost, poskytnout určité procento prodejní plochy jinému prodejci. Asi by se jim to moc nelíbilo.
Registrierter Benutzer taz 
27.08.2008 (8:42)  
Chikatetsujin, já bych viděl trošku rozdíl, zajišťovat dopravu na celém území, nebo vozit lidičky mezi dvěma městy, která nemají slušné spojení po dálnici. Nemíním to pitvat, je to podnikatelský záměr SA, a nic mi po tom není, ale asi za tím něco bude, že si nevybrali třeba Břeclav a Lednici. Nejsem ekonom, nemám přesnou představu, kdo z čeho co dotuje, kam se přelévají peníze, stále chápu dráhu, jako spoustu technických zařízení, která nemohou fungovat jedno bez druhého. Nikdy se mi nelíbilo dělení ČD, nikoliv z důvodu zachování socmolocha, ale proto, že si myslím, že když někdo provozuje železnici, má ji provozovat se vším všudy. Metro je principiálně taky železnice, tak jako tramvaje. Budeme i dopravní podniky dělit na dopravní cestu a dopravce? Třeba budou žlutý vozy metra pohodlnější a příznivější než ty současný.
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 18      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko