..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
28.08.2008 (17:22)  
Ja reaguju jako male urazene dite a ty jako pitoma mama poradnyho spratka. Kazdej mame neco:)
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (15:10)  
Web, já jsem nikdy neporovnával výši platu SA a ČD, protože o jejich výši nic nevím. Pan Jančura zřejmě má nějakou metodu, jak přimět zaměstnance, aby byli příjemní. Pokud by byli národností Japonci, byla by jejich oddanost firmě jaksi povahovým rysem. Pokud ne, asi je motivuje jinak, já jen spekuloval, že výše platu může být obecně motivačním prvkem. Jen jsem hledal nějaký důvod, proč v pokladnách ČD nepřevažují usměvavé slečny.
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (15:01)  
áha, já něco někde četl o nějakém neschváleném návrhu liberalizace vnitrostátní osobní železniční dopravy. To se asi týkalo něčeho jiného a podobnost je čistě náhodná. Měl jsem dojem, že těch vlivných modrých pánů je po Evropě více.Asi jsem se mýlil.

"...Zamítnutím návrhu se Parlament připojil ke stanovisku Rady, v níž mají silné slovo země jako Francie, Belgie, Rakousko, Nizozemsko a Lucembursko, které usilují o zachování ochrany domácích státem vlastněných železničních přepravců...."

celý článek je tady:
http://www.euractiv.cz/ekonomika-a-euro/clanek/evropsk-parlament-zamtl-liberalizaci-eleznic
28.08.2008 (14:43)  
Taz: Ehmmm... myslím, že v Europarlamentu se lobuje v poněkud jiných měřítkách než je zájem jedné nevýznamné středoevropské firmy. Zatímco snaha MD maximálně oddálit účinost Evropských směrnic na naší železnici je vidět neustále.
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (14:25)  
Chikatetsujin, možná by to chtělo doplnit něco o lobbistech v Europarlamentu, jak společně modří dopomohli neschválit žlutý návrh.
28.08.2008 (14:23)  
Jinak Web a Depo: Mohu jen potvrdit slova Weba. Jednání u SA vynikající, mé proměnlivé názory řešili s přehledem, letenka levnější než za kolik jí nabízí sama letecká společnost [joke]možná to dotují z autobusové dopravy[/joke]. :-) Co víc si jako zákazník můžu přát.
registrovaný uživatel Web 
28.08.2008 (14:18)  
Tazi, vy si fakt myslíte že stewardi u SA mají VÍC než pokladní u ČD? :-)
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (14:06)  
M, myslím, že reaguješ jako malé uražené dítě, asi ti chybí nadhled, o kterém píše Marian Kechlibar, ... a navíc to stejně nemá souvislost s HighJetem...
28.08.2008 (14:00)  
Jestli mohu shrnout své pocity z celé diskuse (obecně)...
1. málo lidí jezdí vlakem, každý (v globálu) raději jede autem, dělejte něco automobilovou lobby (dálnice a tak).
2. Cestující: vlaky jsou drahý, nespolehlivý a ještě k tomu hnusný.
3. No jo, když nejsou peníze, dejte víc peněz.
4. Peníze navíc ve státní kase nejsou, co tam máte dál?
5. Nic, mi to nějak odjezdíme s tím šrotem.
6. Přijde pan Žlutý a řekne já chci jezdit do Ostravy s moderní jednotkou a bez dotace.
7. Pan modrý. No to by nešlo to je naše dotovaná (tyrkysová) rozinka o tu nemůžeme přijít. Jo ukažte se na lokálce jak byste tam vyžili.
8. Pan žlutý. Tak budu jezdit dotovanou lokálku, vypište VŘ.
9. Pan modrý. No to by nešlo, máme dlouhodobé nevypověditelné smlouvy na ZDO.
10. Kraj: Jezdíte podle plotu a šrotama. Pokuta! My vás platíme, vy skákejte!
11. Modrý pán: No to by nešlo to nám nikdo neřekl, že musíme jezdit přesně, a byl podzim, jaro léto, pršelo, vítr foukal (jinde ve světě mají štěstí na olejově klidné klima).
12. Cestjicí: podávám stížnost na chování zaměstanace a řešení zpoždění a ve voze se netopilo.
13. Modrý pán: Jdi do háje, takových jako ty sem píše pořád, storno (odposlechnuto v diskusi ŽP)
14. EU: Oddělíte infrastrukturu, vypíšete výběrová řízení, dotace musí být transparení vypočítané pro každou "linku" zvlášť.
15. Modrý pán na MD (tedy o dveře vedle): nešlo by to nějak odložit, výjimkovat, mi na tohle nejsme zavedení, alespoň v rámci krájů aby se to mohlo shrnout - případné sankce kdyžtak nějak zaplatí poplatnící.
16. MD: Buď v klidu, máme nekompatibilní infrastrukturu, když nikomu nepůjčíte loko, tak si neškrtne. Máte exklusivní smlouvu na VDO tak je to v suchu. V EU to neřeknem, ono to ještě pár let vydrží.
17. Když my jsme teď rozmlátili pár vagonků a lokomotiv, na nový nemáme.
18. MD: No ještě, že jsme to tak hezky uplichtili při dělení majetku a baráky dali nelogicky dopravci a ne infrastruktuře. Mi ten dárek od vás koupíme za tržní cenu zpět.
19. Modrý pán: A nezapoňte, že nám nestačí peníze, kromě měst máme poloprázdný vlaky a to se moc nevyplatí, takže by to chtělo vyšší platby na ZDO.
20. MD: Ale chlape, měli byste mít nějaká nová vozidla, už jsme vám dali dost peněz, podívej se na autobusáky jak jin to hezky jde.
21. Modrý pán: Uspořádáme tiskovku a ukážene náš výkvět, dvacátou Regionovu, ta zelená se v televizi hezky vyjímá, ona tomu masmédia stejně nerozumí a jezdit s tím nebudou aby si všimla, že je to děsnej verk. Taky pověsíme víc bilboardů na Pendolíno, to je jediný s čím se můžeme pochlubit.
22. Správně soudr... kolego: pořadek musi byt, tak je to spravne, tak je to spravne, myslet politicky.

..atd... Postavy příběhu jsou čistě náhodné...
registrovaný uživatel M 
28.08.2008 (13:37)  
Zaver - prodavacky listku v pokladnach CD jsou mile, vstricne, ochotne a kdo si dovoli rict opak, tak vsechno vidi hrozne cerne.
Uprimne lituji lidi, kteri si toto mysli, protoze je zjevne, ze mnozstvi hoven, ktere si nechavaji srat na hlavu je obrovske.
(PS: je nejaky nesprosty ekvivalent pro "nechat si srat na hlavu"?:-)

Pocitam, ze jestli je nejaka PostaPage, tak tam budou nejaci maniaci vykrikovat neco o tom, ze baliky se domu nemusi nosit, protoze jsou tezke (cert vem, ze si to lide plati), ze listky "nezastizen" se do schranek hazou, protoze negunguji zvonky (cert vem, ze si to lide plati), pripadne, ze postovne s vyjimkou dobirek vzdycky plati odesilatel a ne adresat (cert vem, ze si odesilatel to postovne necha zaplatit od adresat predem, ovsem nikoliv prehistorickou slozenkou)...
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko