..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 18      Zpráv na stránku:   
28.08.2008 (13:26)  
Jasně, já taky beru tuto debatu s nadhledem, objektivní informace tu nemáme nikdo, pouze názory. A relevantní osoby to stejně asi nečtou :-)
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (13:23)  
Nemyslím si, že motivace zaměstnance je určována hlavně platem - ale já nic takového netvrdím, já jsem jen objasňoval spojitost. Faktorů pro to, proč mít "kyselý xicht" nebo "thymolinový úsměv", je nepřeberně mnoho, tohle by mohl být jeden z nich. Ale jak říkám, souvislost s přesunem HighJetu na Slovensko to nemá žádnou.
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (13:17)  
Marian Kechlibar, já neumím objektivně zhodnotit, posoudit, či přeměřit, jak velká či malá je frekvence selhání, získávám dojem, že tu pár přispěvatelů nedělá nic jiného než cestuje a porovnává, já tak často necestuji, tak to nemohu posoudit. Přesto, že si domnívám, že souvislost s přesunem HighJetu na Slovensko to nemá žádnou, mám pocit, že diskuse na tomto fóru nepozvedne úroveň zaměstnanců. Právvo reklamovat nekvalitní služby máme každý.
28.08.2008 (13:13)  
Taz: Nemyslím si, že motivace zaměstnance je určována hlavně platem. Příkladem buď americké veřejné školství, které je už léta zasypáváno obrovským přívalem peněz, a čím dál se horší, takže střední třída v USA se snaží své děti dát do soukromých škol, kde jsou učitelé placeni hůře, ale učí lépe.

Rozdíl je v tom, že ti dobře placení státní učitelé mají v USA díky síle svých odborů (které de facto vlastní Demokratickou stranu) zajištěno místo na neurčito a bez jakýchkoliv prověrek jejich schopností (resp. odstupňování platu v závislosti na kvalitě práce).

Je spousta míst, kde dobře placení lidé odvádějí mizernou práci - protože neexistují účinné metody kontroly...

Ale to už jsme odběhli, jak říká deadeye.
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (13:07)  
Deadeye, spíš je to úvaha o tom, že čím líp placený zaměstnanec, tím větší motivace, čím vyšší plat, tím větší obavy o něj přijít. Jako cestujícího mne opravdu nezajímá, výše platu zaměstnanců. Jenom si myslím, že je větší problém, sehnat třebas desettisíc lidiček, než např. sto. Trošku to zužuje možnost výběru. Ale souvislost s přesunem HighJetu na Slovensko to nemá žádnou, tak bych to dál nerozvíjel
28.08.2008 (12:52)  
to taz: Nebudu komentovat vse, jen mne zarazi jak nekteri (nejste sam) narazi na platy zamestnancu u SA. Mohl byste mi vysvetlit jakou to ma spojitost? Koho (korm onech zamestnancu) to zajima? Mne jako zakaznika urcite ne, stat jako platce dotaci rovnez. To jako kdyz budete mit moznost jet dvema naprosto stenymi spoji, jedne ale bude stat 100kc a druhy 200kc (duvodem budou vyssí platy u druhe spolecnosti), tak si vynerete ten druhy? Proc? Pro dobry pocit? A co na to rekne Vase zena, pritelkyne, nebo deti? Az jim tedy budete vysvetlovat, ze nedostanou hracku, ci nebudou mit chipsy, protoyz pro svuj dobry pocit utracite mesicne za dopravu misto tisicovky dva tisice?
28.08.2008 (12:23)  
Jinak, už jsem trochu alergický na slovo "vyzobávat".

Když město Praha staví metro na Černý Most, a ne do Nebušic, tak je to prostě přiznání reality, ne nějaké "vyzobávání". Dtto s různými trasami na železniční síti.

Lokální provoz ať je řešen krajem, a nevěřím příliš, že by o něj dlouhodobě byl nezájem ze strany soukromníků, pokud by byly podmínky přijatelné. Naopak, různé "místní dráhy" jsou ve světě dost časté, podobně jako "místní konzumy" či "místní autobusové společnosti". A těch pár soukromých železniček u nás si vede dost dobře.
28.08.2008 (12:21)  
Taz: v podstatě pro každé osobní selhání se dá najít rozumně znějící omluva, a je fakt, že jsme lidi, a že každý selže občas. Nicméně to nezakrývá fakt, že frekvence selhání je opravdu hodně určena parametry systému.

Tentýž člověk v téže situaci se bude chovat jinak, pokud bude vědět, že mu za selhání hrozí nějaký problém. A to, myslím si, jen okrajově souvisí s namáhavostí či složitostí práce, pokud se tato pohybuje v nějakých neextrémních mezích.

Práce pokladní na nádraží není zase tak těžká. Prodavačka se taky musí denně vyrovnávat s agresivními neurvalci či opilci.
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (12:07)  
Marian Kechlibar, jistě máte pravdu, možná není problém rychle zaučit pár slečen pro prodej jízdenek např. Brno Praha a zpět. Jsou-li to studentky na brigádě, není problém se jich zbavit. Do všech pokladen na ČD je asi potřeba víc lidí, a nabídka na trhu práce asi není nekonečná. Domnívám se, že je někdy na vině i vyčerpaná míra tolerance a asertivity na straně pokladních. Kupříkladu jestli je pokladní kráva, když nepochopí, jaký lístek vydat na požadavek z Kúty gr. do Kútů, tak já jsem taky vůl, protože ani já netuším, odkud a kam dotyčný vlastně chce cestovat.
Nicméně ve vztahu k SA - toto je jeden z důvodů, proč není zájem provozovat regionální dopravu, ale vyzobnout několik spojů mezi dvěma městy. Jestli chceme mluvit k tématu žlutý HighJet, netahejme sem kulturu cestování někde na kozí dráze. Já jsem žlutým vlakem ještě nejel, takže to porovnat neumím.
28.08.2008 (10:50)  
Taz:

Máte jistě pravdu, že procento "přirozeně neurvalých" lidí je asi stejné u SA a ČD. Ovšem myslím, že zanedbáváte skutečnost, že lidé jsou (aspoň navenek) dost přizpůsobiví.

Jestliže SA vyžaduje po svých zaměstnancích slušné chování pod hrozbou sankcí, tak je jen přirozené, že i ti neurvalci se u SA buď naučí přetvařovat a chovat se navenek slušně, nebo odejdou jinam, kde za verbální agresivitu nebudou postihováni tak citelně, eventuálně vůbec (ČD, armáda, krematorium, Poslanecká sněmovna).

Přitom jako klientovi mi může být v zásadě jedno, co si ten člověk za přepážkou o mně myslí (je to jeho soukromí), ale zajímá mne, jak se mnou bude jednat.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko