..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (10:13)  
holky co u SA pracují, jsou usměvavé, milé, ochotné, to mne navádí k otázce, v jakém jsou pracovně právním vztahu k zaměstnavateli, popřípadě za jakou mzdu pracují.
osobně mi stačí když občas jedu z Tišnova do Nedvědic nebo Bystřice, dokáže mi to skoro otrávit odpolední procházku ještě dřív než začne.
Tišnov - Bystřice 51 minut,
Tišnov - Nedvědice 24 minut,
Keep smiling - nenechte se rozhodit takovou hloupostí, mohou vás potkat i horší věci. (abyste z toho nakonec nedej bože taky neměl kyselý, utahaný nebo znuděný ksicht...
Jenže daňoví poplatníci už do nich nalili od roku 1989 desítky miliard korun navíc a nijak podstatně se to neprojevilo. daňoví poplatníci daně pouze platí, nalévání mají na starosti jiní. Po veškerém rozkouskování ČD, se už v tom, co je kam nalito, přestávám orientovat.
Nicméně pořád vidím rozdíl v tom, spojit dvě velká města několika páry vlaků na jedné straně a zajistit regionální dopravu všude. Plno lidí zřejmě ví, jak to udělat bez dotací, jízdný skoro zadarmo, ale nikdo se do toho nehrne.
Mimochodem, někde kolem Brna se motá nějaká regionova, na tišnovsku to není? Sice je to 810 po rekonstrukci, ta se vám líbí jak?
registrovaný uživatel Web 
28.08.2008 (9:22)  
depo: Já sem s SA do světa vyjel, tak se mě můžete klidně zeptat jaká to byla děsivá záležitost :-) A pro blbce co nepochopěj ironii píšu, že to děsivé nebylo :-)
registrovaný uživatel tenzor 
28.08.2008 (9:14)  
taz:

Vzhledem k tomu, kolik mají ČD zaměstnanců celkem, je možné, že tak, jako je jisté poměrné množství protivných Čechů obecně, je stejný poměr protivných zaměstnanců i jinde, u ČD i SA.

To naprosto nemůžu potvrdit, holky co u SA pracují, jsou usměvavé, milé, ochotné, pokud mám někdy nějaké výhrady, tak že na něco zapomenou, ale v životě jsem neviděl kyselé, utahané nebo znuděné ksichty jak je to běžné u zaměstnanců ČD. Asi je to proto, že by je u SA dlouho pracovat nenechali, protože tam platí jednoduché pravidlo, které jak vidět ne všude dorazilo - náš zákazník náš pán.
Jenže u ČD vlastně substrát žádný zákazník není, takže co se starat...

Zdá se mi, že vaše averze k 810 je evidentní, já jezdím kolem Brna, kde už jich až tak moc nejezdí, - asi mám štěstí na region :)

Kolem Brna jich naštěstí moc nejezdí, osobně mi stačí když občas jedu z Tišnova do Nedvědic nebo Bystřice, dokáže mi to skoro otrávit odpolední procházku ještě dřív než začne. Myslím, že by v jízdním řádu mělo být označeno, že se jedná o historický vlak, osobně mám daleko raději páru...

Ale stejně si myslím, že pláčete na špatným hrobečku, HighJet nechce konkurovat regionální dopravě, ale pendolínům na supercity.

Někde se začít musí, pár dopravců na lokálkách (kde je navíc ČD mohou vystrnadit dumpingovými cenami) nic nezmění.

Mimochodem, ČD mají trošku problém s tím, že většina toho co provozují, pochází buď z totality nebo je výsledkem prvních neumělých pokusů, jak budovat kapitalismus.

Jenže daňoví poplatníci už do nich nalili od roku 1989 desítky miliard korun navíc a nijak podstatně se to neprojevilo. BTW Pendolino do prvních neumělých pokusů jak budovat kapitalismus počítáte také? :)
registrovaný uživatel tenzor 
28.08.2008 (9:01)  
xAnri05: když se teď nebudu moc rozepisovat a hledat odkazy, tak se jenom zeptám, co bylo třeba těch 12 miliard majetku zpětně odkoupeného státem?
Ano, počítám plnou obsazenost soupravy, protože nevěřím, že by si Jančura tohle neohlídal. Podívejte se na obsazenost jeho autobusů. Ale i kdybych počítal obsazenost 90 procent tak bude pořád schopný nabídnout lepší cenu než ČD na zákaznickém jízdném.
registrovaný uživatel depo 
28.08.2008 (8:39)  
Myslim,že SA rube dost vysoko,ale opak je pravdou.Zeptejte se studentu ktérým vybavovali pobyty cez leto.Sebrali prachy a nic nevybavili.Ked vybavili tak podradne práce,které v zmluve neboli dojednané.
Ale je to asi OK,co ten chudak v tem svete ma už potom robit a SA sa tvari jako poctiva agentúra.
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (8:22)  
Borovička, a odkud a kam jsi to vlastně chtěl jet?
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (7:37)  
tenzor, Nemám nic proti tomu, aby si ČD provozovaly ten bordel na kolečkách i nadále, ale zkuste to za svoje, chlapci, za svoje.
Nevěděl byste o nějaké železnici ve světě, která nabízí dopravní spojení na celém území státu a funguje výhradně tak, jak říkáte? (ptám se jen proto, že to opravdu nevím)
Předpokládám, že to bude na Kubě, ale tu bych ani nezmiňoval, ta je velmi nestandartní. Spíš mám na mysli např. státy v EU. nebo ty, jejichž úrovně chceme dosáhnout.
registrovaný uživatel taz 
28.08.2008 (7:18)  
M a tenzor, je to smutné, ale starého psa novým kouskům nenaučíš. Vzhledem k tomu, kolik mají ČD zaměstnanců celkem, je možné, že tak, jako je jisté poměrné množství protivných Čechů obecně, je stejný poměr protivných zaměstnanců i jinde, u ČD i SA.
Zdá se mi, že vaše averze k 810 je evidentní, já jezdím kolem Brna, kde už jich až tak moc nejezdí, - asi mám štěstí na region :)
Ale stejně si myslím, že pláčete na špatným hrobečku, HighJet nechce konkurovat regionální dopravě, ale pendolínům na supercity. Článeček informoval o tom, že se míní přesunout na Slovensko a rozebíral proč.
Mimochodem, ČD mají trošku problém s tím, že většina toho co provozují, pochází buď z totality nebo je výsledkem prvních neumělých pokusů, jak budovat kapitalismus.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
27.08.2008 (22:43)  
Tenzor: neprime dotace jsou Vase spekulace. Ja vim jen o statnich zarukach na uvery od Eurofimy, ale ty tu byt musi.

Zbytek penez byl mimochodem pokryt z prijmu z jizdneho a krizovym financovanim z nakladni dopravy. Tim krizovym finacovanim si ale nedelejte hlavu, od statu to nechteli a u SA to prece take nikoho nezajima, z ceho to budou popr. dotovat.

S tou celou pravdou pozor! Ja jsem zpracovaval rok 2006, ke kteremu jsem nasel udaje. Vami psane informace jsou z roku 2005. Ale je to tak.
Ta castka 115,- je vypoctena jeste s pouzitim rozhovoru s panem Jancurou na ZelPage.

Ta castka 0,62 kc/km je ale pocitana z plne soupravy. Tezko muzeme chtit po dopravci jedoucim v zavazku verejne sluzby plnou souravu, ze. Takze cena kolem 1,-kc za km mi velka nepripada (dtto autobusy).
registrovaný uživatel tenzor 
27.08.2008 (21:58)  
Mimochodem, nízkokapacitní souprava s obsazeností typickou pro SA, tj. 100 procent, s náklady 136 Kc/km by stála cestujícího 136/220 = 0,62 Kč + zisk majitele na jeden km, ČD chtějí po lidech co se jim upsali na 3 roky 0,90 Kč a 1,20 Kč na km na obyčejném jízdném.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko