Praha - Další názorový přemet zažila v pondělí kauza pražského Masarykova nádraží. České dráhy totiž přiznaly, že s nádražím skutečně v dlouhodobém horizontu nepočítají. Vůbec poprvé navíc prezentovaly úmysl svést z něj veškerou dopravu podzemním tunelem na Smíchov. Časový horizont celého projektu sice odhadl realitní manažer ČD Karel Tabery na čtyřicet let, kdyby prý ale našel "rozumné lidi" na správných místech, šlo by vše zrealizovat i během jedné dekády. Tabery to prezentoval v pondělí na společné tiskové konferenci s radním za ODS Martinem Langmajerem, který proslul zcestným výrokem o neperspektivnosti a unikátnosti hlavových nádraží. I tento argument proti Masarykovu nádraží zazněl, ještě paradoxněji ovšem působí skutečnost, že tiskovou konferenci svolaly ČD a městská část Prahy 1, aniž by ani měly o osudu nádraží pravomoc rozhodovat.
Tabery prezentoval na konferenci několik projektů. V krátkodobém a střednědobém horizontu by prý mělo být nádraží zachováno a pouze prostorově zredukováno. V horizontu dlouhodobém by ale mělo skutečně zcela ustoupit městské zástavbě a Opletalově ulici. Doprava z nádraží by potom byla svedena z Negrelliho viaduktu obrovským tunelem pod Karlovo náměstí až na Smíchov. Počítá se údajně i s podzemními zastávkami Opera a Karlovo náměstí. Návrh na tunel prý vyplynul ze studie Ministerstva dopravy. Opět několikrát zaznělo, že hlavní nevýhodou nádraží je jeho neprůjezdnost, byť právě za tento výrok byl Langmajer v uplynulých týdnech dopravními experty kritizován.
Langmajer už obdržel první petici. S třemi tisíci podpisů
Teorie o tom, kam s dopravou ze zrušeného nádraží, se vyvíjejí. Původně jeho roli měla převzít podzemní přístavba hlavního, nyní přišel na řadu ještě delší tunel na Smíchov. Co se nemění, je poměrně zřetelný odpor velké části veřejnosti k zrušení velmi frekventovaného nádraží s doslova strategickou polohou uprostřed Prahy. Starostové několika středočeských obcí proto už zorganizovali petici, na níž se během týdne shromáždilo přes 3 tisíce podpisů. Podle organizátorů šlo především o naplnení zákonného limitu tisíce podpisů, které automaticky musí brát městská část v potaz a peticí se zabývat. Reálný nesouhlas se zrušením nádraží je totiž prý mnohem větší.
zdroj: ČTK/České noviny

Co je trochu problém, je neschopnost ČD jezdit na čas a protože těch zádrhů bývá denně docela dost, buď by si vlaky ujely a nebo by se zpoždění roznášela široko daleko (a nebo by tam byly zbytečně dlouhé přestupní časy, které by stejnak nemusely stačit - víme - občas 20 minut, žádná míra).
Já to fakt nechápu. Nejsou peníze na to aby se dotáhly vrtule, přebrousily a podbily koleje, vše se nechá dojít daleko za havarijní stav a pak se někde vždy pár km s děsnými náklady přebuduje na něco extrabuřtálního.
Já myslím, že větší prioritou je udržet provozuschopnou celou síť zbavovat se tisíců pomalých jízd, které jen přispívají k neefektivitě provozu, zabezpečit přejezdy a až bude na Smíchov interval mezi vlaky 7 minut, můžeme říc kapacitně to tu nestačí, pojďme udělat tunel vedle.
1. Základní linky (S1, S2 atd.) jsou nesmyslně ukončeny v centru města, místo toho aby radiálně (resp. diametrálně) jednotlivé části města a jeho okolí, jako je to skoro všude jinde. Pokud toto někdy někdo pochopí a toto se změní, pak se Masaryčka stane krajně nevhodnou (i když taková úvraťová S2 z Kladna přes Masnu na Nymburk atd...:-D to neberte vážně).
2. Lehce pokulhávající přepravní nabídka a pravidelnost provozu, které by měli být v tomto systému samozřejmostí. To já osobně kladu obecně na vrub nekonkurenceochotnosti státu a ČD a.s. v tomto sektoru.
3. Nevhodné trasování jednotlivých tratí, které často vedou tak trošku "územím nikoho" a nedá se využít jejich potenciál pro zřízení nových zastávek. To se nedá nikomu vytknout, protože pochybuji o tom, že před 150 lety někdo o nějákém esku tušil.
...no a tak dál a tak dál... Ale i tak je esko krokem v před..
Tudíž závěrem chci říct, že z tohoto pohledu je dnes Masaryčka nepostradatelná. Jednak pro současnou nízkou kapacitu Wilsona a také pro bezesporu mnohem lepší návaznost na MHD a to ve dne i v "noci". Metro B, které obsluhuje největší část města je přímo u stanice. Tramvajouvou zastávku Masarykovo nádraží obsluhuje 5 tramvajových linek taktéž přímo u stanice. Na Wilsnovi je též přímo metro C, ale než dojdete ze 6. nebo 7.nástupiště, kde staví S9, strávíte stejně času jako na Masně. No tramvaje gdesi v nedohlednu za Elwoodem... Takže Masarykovo nádraží dnes ano, zítra bohužel ne, ale rozhodně zachovat tyto unikátní historické budovy a konečně i celou dispozici.
P.S.:
Za některé nepřesnosti se omlouvám.
Taky jsem se snažil používat co nejméně pragocentrismu, i když jsem prohnilý obyvatel Prahy (mega tunel by nakonec mohl ústit až v Uhříněvsi, to by se mi líbilo...:-D).
FRK
A za druhé - když by se stavělo málo tunelů a megalomanských zbytečných staveb, bylo by málo provizí a politických úspěchů, a o to mocným hlavně jde. Co takhle nejprve vypracovat studii, jestli by se to finančně vyplatilo, pozemky prodat na pár miliard a za desítky či stovky miliard stavět a stavět a substrát ať si na hlavním bloudí a tlačí se jak chce....však my jezdíme v limuzínách...
Nápad zrušit Masnu je sice hezký, ale myslím, že pro cestující to přínos není...a pro veřejné finance z kapes daňových poplatníků už vůbec ne.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










