..: Drážní inspekce šetří další případ "neviditelného" vlaku :..

Ilustrační obrázek Hulín - Drážní inspekce zahájila šetření v překvapivém případu "zmizení" vlaku z pohledu zabezpečovacího zařízení. Po příjezdu do stanice Hulín se z monitoru výpravčího náhle ztratila souprava osobního vlaku a kolej, na níž zastavila, se najednou mylně hlásila jako volná. Navzdory dřívějším úvahám o nepravděpodobnosti podobného incidentu se Drážní inspekce problémem "neviditelného" vlaku zabývá letos už podruhé. Prvním případem přitom byla tragická nehoda v Moravanech na Pardubicku před třemi měsíci, při které zahynul jeden strojvedoucí. Možnou příčinou nedávného selhání zabezpečení v Hulíně opět mohl být písek na kolejích.

V pátek 29. srpna před 18. hodinou přijely 4 osobní vagóny tažené elektrickou lokomotivou z Břestu. Tam strojvedoucí při rozjezdu použil písek pro zlepšení adheze a odstranění prokluzů. Sypač se ale pravděpodobně zasekl a písku se vysypalo víc, čehož si strojvedoucí všiml až po příjezdu do Hulína a poruchu okamžitě odstranil. V té chvíli už mu ale volal výpravčí s dotazem, kam se i s celým vlakem najednou ztratil.

Anna Kodysová z kanceláře ředitele SŽDC pro Českou televizi uvedla, že při správné funkci pískovač nijak neovlivní zabezpečovací zařízení; když ale na kolejích vznikne nadměrná souvislá vrstva a kola jsou od koleje elektricky izolována, vlak se pro zabezpečovací zařízení ztratí. Signál se totiž přenáší mezi kolem a kolejnicí právě na základě elektrického spojení, díky čemuž je úsek hlášen jako obsazený a systém tak zabraňuje případným kolizím. "Tato situace je velice nebezpečná. Z toho důvodu jsme se tím začali zabývat hned poté, co jsme ten podnět obdrželi," doplňuje Petr Maikranz, ředitel Územního inspektorátu Ostrava z Drážní inspekce.

Překvapivá je na celém případu zejména skutečnost, že se odehrál jen tři měsíce po nehodě v Moravanech, kdy byla právě izolační vrstva písku identifikována jako nejpravděpodobnější příčina vážné havárie. Nedokonalosti zabezpečovače ESA 11 se tak staly centrem nebývalého zájmu odborníků i médií. České dráhy tehdy uváděly, že není možné, aby písek, štěrk nebo bláto zmátly zabezpečovací zařízení, nicméně po prošetření incidentu přistoupily k mimořádným opatřením s cílem podobným situacím předejít. Ačkoli pravděpodobnost opakování "zmizení" vlaku byla později výrobcem systému vyhodnocena jako mizivá, její brzké opakování může naznačovat opak. Na druhé straně je ovšem pozoruhodné, že podobný případ až do nehody v Moravanech nebyl nikdy zaznamenán, přestože technologie zabezpečovacího zařízení i posypy pískem se používají dlouhá léta. Problém v Hulíně navíc nastal u soupravy vozů osazených špalkovou brzdou, která by podle přijatých bezpečnostních opatření měla možné riziko dále snižovat. Na ministerstvu dopravy tedy údajně vznikla komise složená z odborníků, která by měla určit další postup. Drážní inspekce slibuje, že mimořádnou situaci v Hulíně prošetří během několika týdnů.

zdroj: ČT24. Federace strojvůdců ČR


Adys Poslat mail autorovi | 9.9.2008 (13:25)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
11.09.2008 (8:00)  
knemo: ESA není špatné zařízení a díky ní se přišlo na problémy o kterých se dříve nevědělo. A za to jí patří dík, protože se proti tomu může začít něco dělat.
To myslíš vážně? To je jako by jsi si na auto namontoval čtvercové kola a pak ti vlivem otřesů upadly dveře. A ty bys prohlásil, že ty čtvercové kola jsou super, protože díky ním víš, že panty u dveří jsou slabé. Podotýkám, že s normálními koly by ti dveře nikdy neupadly.
registrovaný uživatel knemo 
11.09.2008 (7:19)  
Spinne: Omlouvám se

Vousáč: Jak to strojvedoucí zjistí, nevím. Asi to ale vědí Ti, kteří to nařídili. A těch by se tedy federace měla zeptat jako první, když v jiných případech je velice aktivní. Vím, tato věta není úplně fér, ale...
registrovaný uživatel JK ml. 
10.09.2008 (22:45)  
knemo: OK uznávám nešlo o vteřiny,taky jelikož vlaky neřídím netuším jak se to dá opravit, ale jinak si myslím v podstatě viz Vousáč.
Mandos: Jak jste správně podotkl na dráze fíruje táta ne já nick si o ml. doplním. A kolejové obvody začnu pilně studovat.
Vrtá mi hlavou jiná věc. Maximální hmotnostní průtok písku je zřejmě daný normou, tak aby byly lokomotivy "bezpečné" pro kolejové obvody. Jak je ale možné, že projde při schalování lokomotivy do provozu zařízení pro sypání písku, které tuto normu překračuje(byť při poruše).........
10.09.2008 (22:43)  
Ážetďák: v metru vlaky s asynchronními pohony už dávno jezdí. To jen tak na okraj. Rozdíl je v úplné blokové podmínce a to i ve stanicích s kolejovým rozvětvením...
10.09.2008 (22:08)  
Ad knemo:povinnost hlásit použití pískování-ať úmyslného či při poruše-v místech možného ovlivnění zab.zař. byla již za mne v předpise ČD V2,a to jsem přes tři roky v důchodu. V případě poruchy jde však o jiný problém-jak onu poruchu zjistit? Za jízdy je to prakticky vyloučeno,po zastavení je pravděpodobnost zjištění jinak než sestoupením ze stanoviště a obejitím lokomotivy malá, nikoli však vyloučená. V případě ,,Hulín" zřejmě strojvedoucí poruchu zjistil,okamžitě ji opravil,většinou stačí několikrát uvést v činnost pískovač na velmi krátkou dobu-jaksi zaťukat na tlačítko. No a pak nastane čas na navázání spojení a ohlášení závady na pískování. Možná to bylo jinak,ale tohle je nejpravděpodobnější.
10.09.2008 (22:00)  
knemo: Vždyť píši, že cituji a citovaný text Ážetďáka je psán kurzívou ;-) Sice kolejových obvodů s elektronický příjimačem moc není, ale rozrůstají se. Zvlášť když u nových staveb je zákaz použití obvodů s DSŠ.
registrovaný uživatel knemo 
10.09.2008 (21:22)  
Spinne: Když neznáte ESU, tak o ní nepište. ESA 11 má na výstupu prováděcích počítačů relé NMŠ jako oddělovací článek mezi venkovní a vnitřní částí. Takže relé je tam podle velikosti stanice dost. Kolejová relé jsou buď klasická DSŠ nebo elektronická. těch ale v provozu ještě moc není.

Ážetďák: Proč sem stále pletete maximální trakční odběr, když se ztratila stojící mašina, čili mašina s minimálním odběrem.
Ukolejnění konstrukcí je většinou přes průrazku, takže v běžném provozním stavu izolovaně a nic tam neteče.
Chtěl bych vědět, v jakém historickém filmu jste viděl zkoušku šuntové citlivosti "prkénkem"? To už musíte být opravdu letitý kmet.
Nevím, zda poznámka o nesedění je určena mně, každý máme svůj názor a tady nás asi těžko kdo rozsoudí.
Mohu jen zopakovat, co už jsem dříve napsal: ESA není špatné zařízení a díky ní se přišlo na problémy o kterých se dříve nevědělo. A za to jí patří dík, protože se proti tomu může začít něco dělat.
10.09.2008 (21:06)  
Ážetďák: Nemyslím metro, bavíme se o síti SŽDC.
10.09.2008 (21:04)  
Ážetďák: Kdypak jste naposled měřil asymetrii trakčních a signální proudů v paralelním dvoupásovém kolejovém obvodě? Asi byste se divil, jaká je realita. Jednoduchá a úplná šuntová zkouška se provádí i dnes a provádí se desítky let zkušebními šunty předepsané hodnoty. Ale nedělám si iluze svědomitosti udržujících zaměstnanců, občas je vidět, že se údržba provádí více na papíře, než na zařízení.
10.09.2008 (21:00)  
To Spinne: Myslíš metro? tam to nehrozí. Soupravy, pokud vím pískovače nemají, provoz je tak hustý, že koleje nemají absolutně čas zreznout, kolejové obvody jsou kratší, mnohem lépe odizolované, neprší na ně a vodivé věci v tunelu se nepřipojují na kolejnice, ale na samostatné uzemění. Takže přenášet zkušenosti z metra na dráhu a naopak dost dobře nejde. Zajímavo nastane teprve tehdy, až někdo pustí do tunelů soupravu s asynchronními motory.
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko