..: Drážní inspekce šetří další případ "neviditelného" vlaku :..

Ilustrační obrázek Hulín - Drážní inspekce zahájila šetření v překvapivém případu "zmizení" vlaku z pohledu zabezpečovacího zařízení. Po příjezdu do stanice Hulín se z monitoru výpravčího náhle ztratila souprava osobního vlaku a kolej, na níž zastavila, se najednou mylně hlásila jako volná. Navzdory dřívějším úvahám o nepravděpodobnosti podobného incidentu se Drážní inspekce problémem "neviditelného" vlaku zabývá letos už podruhé. Prvním případem přitom byla tragická nehoda v Moravanech na Pardubicku před třemi měsíci, při které zahynul jeden strojvedoucí. Možnou příčinou nedávného selhání zabezpečení v Hulíně opět mohl být písek na kolejích.

V pátek 29. srpna před 18. hodinou přijely 4 osobní vagóny tažené elektrickou lokomotivou z Břestu. Tam strojvedoucí při rozjezdu použil písek pro zlepšení adheze a odstranění prokluzů. Sypač se ale pravděpodobně zasekl a písku se vysypalo víc, čehož si strojvedoucí všiml až po příjezdu do Hulína a poruchu okamžitě odstranil. V té chvíli už mu ale volal výpravčí s dotazem, kam se i s celým vlakem najednou ztratil.

Anna Kodysová z kanceláře ředitele SŽDC pro Českou televizi uvedla, že při správné funkci pískovač nijak neovlivní zabezpečovací zařízení; když ale na kolejích vznikne nadměrná souvislá vrstva a kola jsou od koleje elektricky izolována, vlak se pro zabezpečovací zařízení ztratí. Signál se totiž přenáší mezi kolem a kolejnicí právě na základě elektrického spojení, díky čemuž je úsek hlášen jako obsazený a systém tak zabraňuje případným kolizím. "Tato situace je velice nebezpečná. Z toho důvodu jsme se tím začali zabývat hned poté, co jsme ten podnět obdrželi," doplňuje Petr Maikranz, ředitel Územního inspektorátu Ostrava z Drážní inspekce.

Překvapivá je na celém případu zejména skutečnost, že se odehrál jen tři měsíce po nehodě v Moravanech, kdy byla právě izolační vrstva písku identifikována jako nejpravděpodobnější příčina vážné havárie. Nedokonalosti zabezpečovače ESA 11 se tak staly centrem nebývalého zájmu odborníků i médií. České dráhy tehdy uváděly, že není možné, aby písek, štěrk nebo bláto zmátly zabezpečovací zařízení, nicméně po prošetření incidentu přistoupily k mimořádným opatřením s cílem podobným situacím předejít. Ačkoli pravděpodobnost opakování "zmizení" vlaku byla později výrobcem systému vyhodnocena jako mizivá, její brzké opakování může naznačovat opak. Na druhé straně je ovšem pozoruhodné, že podobný případ až do nehody v Moravanech nebyl nikdy zaznamenán, přestože technologie zabezpečovacího zařízení i posypy pískem se používají dlouhá léta. Problém v Hulíně navíc nastal u soupravy vozů osazených špalkovou brzdou, která by podle přijatých bezpečnostních opatření měla možné riziko dále snižovat. Na ministerstvu dopravy tedy údajně vznikla komise složená z odborníků, která by měla určit další postup. Drážní inspekce slibuje, že mimořádnou situaci v Hulíně prošetří během několika týdnů.

zdroj: ČT24. Federace strojvůdců ČR


Adys Poslat mail autorovi | 9.9.2008 (13:25)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
10.09.2008 (20:56)  
A co to, co jsem napsal za chvíli po tom? Objektivně informovat znamená informovat pořádně! Ale když mi někdo nesedí, tak se na objektivitu raději nekouká. Ale nebudeme se hádat. Podstatné je, že je to už podruhé, co se toto stalo a že je tudíž cosi shnilého ve státě českém a v AŽD zvlášť. Ono sednout za počítač, cosi namalovat a vytvořit počítačový model, který funguje tak, jak chci, je mnohem jednodušší, než shromažďovat fakta a poznatky z reálného provozu. Teorie je o tom, že pokud vycházím z chybných předpokladů, vyleze mi nesmysl, ať dělám, co dělám. Všichni víme, že nedávno se parametry pro kolejové obvody, kvůli neodrušenému (a neodrušitelnému) Pendolinu, drasticky měnily a lidé, kterým se to nelíbilo byli vyhozeni. Praxe nyní ukazuje, kdo měl pravdu a kdo ne.
10.09.2008 (20:39)  
Ážetďák: http://www.zelpage.cz/zpravy/6186?oddil=1#komentare

Cituji např. příspěvek z 29.05.2008 (18:56)
To Knemo: ESA 11 v sobě žádná relé nemá, jde o čistě elektronický systém, včetně kolejových obvodů.

1049an: Nebojte, dočkáte se, úpravy se řeší i s AŽD. Jen mě dojímá, že tu jsou i další stavědla 3. kategorie, která se chovají stejně a proti nim nikdo nebojuje.
10.09.2008 (20:37)  
V porovnání se svodem 1 ohm/km to zase až tak podstatný rozdíl není. 20% z minimálně 1200 (může to být i několik tisíc ampér) je dost na to, aby si kolejové relé dělalo, co ho napadne, zejména když jde o střídavou superpozici o velikosti až 100%. Navíc všichni zapomínáte na to, že ke kolejnicím jsou připojeny i trakční stožáry, které nejsou od země odizolované a ve stanicích jsou ukolejněny veškeré vodivé konstrukce. Praxe je o tom, že 50 - 70% zpětného trakčního proudu se do měnírny (oba případy jsou na DC trakci), vrací zemí, takže dvoupasový kolejový obvod není, nemůže být a nikdy nebude symetrický. Není to až tak dávno, kdy se jednou za měsíc měla zkoušet šuntová citlivost k. o. Bylo k tomu potřeba prkénko o délce kolem 1,5 m, jehož konce byly potažené mosazným plechem a propojené drátem. Celek se nastavoval na 0,06 ohmů volbou vhodné délky a průřezu drátu pomocí Thompsonova můstku. Pak se vyrazilo do kolejí, prkénko se přiložilo na kolejnice u obou konců a uprostřed k. o. a výpravčí hlásil do staničního rozhlasu, zda je k. o. obsazený, nebo ne. Pokud nebyl, projela se po něm několikrát posunující záloha a zkoušelo se znovu. Moc by mne zajímalo, jestli se toto dělá i dnes a pokud ano, tak kde na to dráha bere lidi.
registrovaný uživatel 1049an 
10.09.2008 (20:28)  
No - já netrpělivě čekám až ČD a SŽDC ty Moravany došetří. Po předvedených křečích některých pracovníků drah předpokládám, že za příčinu srážky bude označena porucha toho nešťastného pískovače. Mezi pískovačem a srážkou už asi nebude nic, jen aby se nesnížila dobrá pověst ESA a mocní (+ vlivní) se náhodou nerozzlobili. Kdoví, komu by zpochybnění ESA a jeho funkčnosti mohlo vadit, že... A pak taky čekám, co na to Drážní inspekce. Řekl bych že to bude počteníčko.
registrovaný uživatel knemo 
10.09.2008 (20:24)  
Miroslav Zikmund: Nevím, zeptejte se těch, kdo strojvedoucímu tuto povinnost nařídili. Byla to moje reakce na příspěvek Jiřího Kareše, že mohlo jít o vteřinovou záležitost. Nešlo.

Ážetďák: Pokud je mi známo, tak KO je na trati dlouhý cca 1km. Na každém konci KO jsou propojeny středy tlumivek, takže se případná nesymetrie nemůže přenést do dalšího KO. Takže začít přemýšlet by měl asi i někdo jiný. A povolená nesymetrie na tlumivce je 20 procent.
Rozdíl šuntu 0,06 a 0,1 je skutečně 0,04 ohmu, ale pokud "přemýšlím", tak je to celých 40 procent z celkové hodnoty. A to už zase není tak málo, jak se snažíte vnutit publiku.
10.09.2008 (20:09)  
0,1 ohmů a 0,06 ohmů je velepropastný rozdíl, že? celé 0,04 ohmů!!! To je opravdu hodně a pro špatnou činnost k. o. je to rozhodující! A že na vině je kolejový obvod, resp. podmínky, za nichž má fungovat, je nad slunce jasnější. Pokud jde o ESU: Napsal jsem, že má možnost nasazení jak klasických, tak ,,elektronických" kolejových relé.
10.09.2008 (20:04)  
Knemo: Pro kolejové obvody mimo spádoviště je předepsána hodnota 0,06 ohmu. Pokud jde o nesymetrii: jak zaručíš, aby mezi měnírnou a deset kilomerů vzdálenou lokomotivou měly oba kolejové pásy na tisícinu ohmu stejný odpor?!? Uvědom si, že pokud se peršing rozjíždí, odbírá z troleje kolem 1200 A a to nepočítám odběr vlakového topení, nebo klimatizace! Zkus si vzpomenout na Ohmův zákon a začni přemýšlet!
10.09.2008 (20:03)  
Mandos: Neměl by zaručovat jen spolehlivou fci pískovače, ale také bezpečnou včetně jeho bezpečné kontroly.

knemo: Nově zaváděné typy kolejových obvodů mají šuntovou citlivost 0,1 ohmů. Jinak s Ážetďákem se nemá cenu hádat. Však si určitě pamatujete, jak tvrdil, že ESA 11 je plně elektronická a nemá kolejová relé :-)
10.09.2008 (19:46)  
knemo : mohl byste mi prosím vysvětlit, jak mohl strojvedoucí za jízdy ze zastávky Břest do stanice Hulín zjistit, že má poruchu pískovače - tj., že se písek sype stále a jak mohl tuto poruchu za jízdy, kdy má řadu jiných povinností, odstranit ? Než začnete obviňovat strojvedoucího z neplnění povinností, ujasněte si to.

Mandos : skutečně výrobce pískovače zaručuje spolehlivou funkci EP ventilu po dobu 5 let ? Co byste jako, na jinak funkčním pískovači, chtěl každých 5 let opravovat.
registrovaný uživatel knemo 
10.09.2008 (19:23)  
Ážetďák: Ať si je proud velký a zkreslený jak chce, když teče z vedlejšího KO tak se na tlumivce rozdělí do dvou větví a nic neovlivní. Nesymetrie by vznikla pouze rozdílnými přechodovými odpory na lanech. Takže nesymetrie, která mi může ovlivnit činnost KO vznikne pouze v tomto KO - to je ta mašina na písku. Takže nebalamuťte lidi nesmysly.
Šunt 0,06 není maximumm, když se ještě relativně nedávno používal 0,1 k plné spokojenosti.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko