Hulín - Drážní inspekce zahájila šetření v překvapivém případu "zmizení" vlaku z pohledu zabezpečovacího zařízení. Po příjezdu do stanice Hulín se z monitoru výpravčího náhle ztratila souprava osobního vlaku a kolej, na níž zastavila, se najednou mylně hlásila jako volná. Navzdory dřívějším úvahám o nepravděpodobnosti podobného incidentu se Drážní inspekce problémem "neviditelného" vlaku zabývá letos už podruhé. Prvním případem přitom byla tragická nehoda v Moravanech na Pardubicku před třemi měsíci, při které zahynul jeden strojvedoucí. Možnou příčinou nedávného selhání zabezpečení v Hulíně opět mohl být písek na kolejích.
V pátek 29. srpna před 18. hodinou přijely 4 osobní vagóny tažené elektrickou lokomotivou z Břestu. Tam strojvedoucí při rozjezdu použil písek pro zlepšení adheze a odstranění prokluzů. Sypač se ale pravděpodobně zasekl a písku se vysypalo víc, čehož si strojvedoucí všiml až po příjezdu do Hulína a poruchu okamžitě odstranil. V té chvíli už mu ale volal výpravčí s dotazem, kam se i s celým vlakem najednou ztratil.
Anna Kodysová z kanceláře ředitele SŽDC pro Českou televizi uvedla, že při správné funkci pískovač nijak neovlivní zabezpečovací zařízení; když ale na kolejích vznikne nadměrná souvislá vrstva a kola jsou od koleje elektricky izolována, vlak se pro zabezpečovací zařízení ztratí. Signál se totiž přenáší mezi kolem a kolejnicí právě na základě elektrického spojení, díky čemuž je úsek hlášen jako obsazený a systém tak zabraňuje případným kolizím. "Tato situace je velice nebezpečná. Z toho důvodu jsme se tím začali zabývat hned poté, co jsme ten podnět obdrželi," doplňuje Petr Maikranz, ředitel Územního inspektorátu Ostrava z Drážní inspekce.
Překvapivá je na celém případu zejména skutečnost, že se odehrál jen tři měsíce po nehodě v Moravanech, kdy byla právě izolační vrstva písku identifikována jako nejpravděpodobnější příčina vážné havárie. Nedokonalosti zabezpečovače ESA 11 se tak staly centrem nebývalého zájmu odborníků i médií. České dráhy tehdy uváděly, že není možné, aby písek, štěrk nebo bláto zmátly zabezpečovací zařízení, nicméně po prošetření incidentu přistoupily k mimořádným opatřením s cílem podobným situacím předejít. Ačkoli pravděpodobnost opakování "zmizení" vlaku byla později výrobcem systému vyhodnocena jako mizivá, její brzké opakování může naznačovat opak. Na druhé straně je ovšem pozoruhodné, že podobný případ až do nehody v Moravanech nebyl nikdy zaznamenán, přestože technologie zabezpečovacího zařízení i posypy pískem se používají dlouhá léta. Problém v Hulíně navíc nastal u soupravy vozů osazených špalkovou brzdou, která by podle přijatých bezpečnostních opatření měla možné riziko dále snižovat. Na ministerstvu dopravy tedy údajně vznikla komise složená z odborníků, která by měla určit další postup. Drážní inspekce slibuje, že mimořádnou situaci v Hulíně prošetří během několika týdnů.
zdroj: ČT24. Federace strojvůdců ČR
| 9.9.2008 (13:25)
Cituji např. příspěvek z 29.05.2008 (18:56)
To Knemo: ESA 11 v sobě žádná relé nemá, jde o čistě elektronický systém, včetně kolejových obvodů.
1049an: Nebojte, dočkáte se, úpravy se řeší i s AŽD. Jen mě dojímá, že tu jsou i další stavědla 3. kategorie, která se chovají stejně a proti nim nikdo nebojuje.
Ážetďák: Pokud je mi známo, tak KO je na trati dlouhý cca 1km. Na každém konci KO jsou propojeny středy tlumivek, takže se případná nesymetrie nemůže přenést do dalšího KO. Takže začít přemýšlet by měl asi i někdo jiný. A povolená nesymetrie na tlumivce je 20 procent.
Rozdíl šuntu 0,06 a 0,1 je skutečně 0,04 ohmu, ale pokud "přemýšlím", tak je to celých 40 procent z celkové hodnoty. A to už zase není tak málo, jak se snažíte vnutit publiku.
knemo: Nově zaváděné typy kolejových obvodů mají šuntovou citlivost 0,1 ohmů. Jinak s Ážetďákem se nemá cenu hádat. Však si určitě pamatujete, jak tvrdil, že ESA 11 je plně elektronická a nemá kolejová relé :-)
Mandos : skutečně výrobce pískovače zaručuje spolehlivou funkci EP ventilu po dobu 5 let ? Co byste jako, na jinak funkčním pískovači, chtěl každých 5 let opravovat.
Šunt 0,06 není maximumm, když se ještě relativně nedávno používal 0,1 k plné spokojenosti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










