Praha - 26. září bylo dokončeno šetření mimořádné události srážky dvou vlaků v žst. Moravany, o které jsme již na stránkách magazínu ŽelPage informovali. Drážní inspekce, jakožto nezávislý vyšetřovací orgán, na dnešní tiskové konferenci zveřejnila výsledky šetření události a další podrobnosti týkající se této nehody, stejně jako následného průběhu vyšetřování. Úvodem lze říci, že byly stanoveny dva důvody, které byly hlavní příčinou umožňující vznik nehody. Avšak nebyl a snad ani nemohl být stanoven konkrétní viník. Jak DIČR dále dodává, šetření bylo zcela nezávislé, a to i přes určité politické tlaky ze stran dalších subjektů účastnících se řízení.
Dle zprávy o výsledcích šetření vydané DIČR byly bezprostředními příčinami mimořádné události:
- Ztráta šuntu kolejového obvodu první staniční koleje žst. Moravany po příjezdu osobního vlaku Os 5011. Následkem popískovaní kolejnic byla porušena podmínka součinnosti drážních vozidel s kolejovými obvody, jmenovitě vozidlem 163.039-1 ČD. Jedná se o porušení §34 odst. 1 písm. i) vyhlášky 173/1995 Sb. v platném znění.
- Dále reakce staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11 na neočekávanou změnu informace o volnosti 1. staniční koleje.
Kromě toho bylo ve zprávě uvedeno několik doplňujících příčin, které však nejsou významné pro závěry šetření:
- Nedostatky v údržbě lokomotiv řady 163 a příbuzných dopravce České dráhy a.s., kdy v rámci revizních postupů není vůbec kontrolována funkčnost vysokotlakových kaskádních ventilů pískovačů.
- Hnací vozidla jmenovaných řad nemají instalován kontrolní mechanismus skutečného stavu funkčnosti pískovačů. Tj. není signalizováno, zdali se písek sype, či ne. Je signalizováno jen stisknutí tlačítka.
- Drážní úřad ČR jako národní bezpečnostní úřad nearchivuje schvalovací dokumentaci. Dokumentace zařízení ESA 11 proto nemohla být poskytnuta pro potřeby šetření.
Na základě výsledků šetření této závažné nehody Drážní inspekce ČR vydala několik doporučení. Provozovatelům zařízení typu ESA 11 se doporučuje doplnit logiku lépe ošetřující stav volnosti koleje. DÚ ČR je doporučeno tuto funkcionalitu u podobných zařízení vyžadovat, a to jak u současných, tak nově schvalovaných. Provozovateli dráhy, SŽDC s. o., je doporučeno dovybavit hlavní tratě systémem zasílajícím signál „generální stop“. Provozovatelům lokomotivní řady 163 a konstrukčně podobných zabudovat skutečnou signalizaci stavu pískovače a provádět pravidelné revize pískovacího zařízení. Drážnímu úřadu bylo doporučeno archivovat schvalovací dokumentaci.
Ředitel Územního inspektorátu DI v Brně, Ing. Michal Miklenda, který se na vyšetřování podílel, zdůraznil, že vyšetřování bylo i přes jisté tlaky zcela nezávislé. Celý proces byl pod dozorem evropské organizace ERA (European Railway Agency), která je nejvyšším nezávislým arbitrem nad bezpečností železniční dopravy v Evropě; v ČR zastoupena právě Drážní inspekcí. Vyšetřování bylo nezávislé i přes snahu o ovlivňování ze strany výrobce ZZ, firmy AŽD Praha, a náměstka ministra dopravy, Ing. Vojtěcha Kocourka, kteří vyvíjeli konkrétní tlaky na průběh samotného vyšetřování události. DIČR po uzavření případu Moravany chystá soudní žalobu na ovlivňování vyšetřování. Podstatné množství důkazních materiálů bylo zpřístupněno také novinářům. Jan uvedl p. Miklenda, tlaky byly vyvíjeny na personální změny ve vyšetřovacím týmu DIČR, případně doporučovány tendenční závěry vyšetřování.
Na tiskové konferenci byli přítomni zástupci Federace strojvůdců ČR, kteří vyjádřili svůj souhlas s výsledkem vyšetřování a zároveň poděkovali za uznání neviny ze strany strojvůdce.
Zdroj: ŽP; Zpráva o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události v Moravanech

a s tou nedostečnou údržbou peršingu.no já nevím ale stou ůdržbou vozidel ČD bych řekl,že je to také na různých vlastnostech na různých depech a také na zájem rúzných dep.
jako třeba na to doplatil myslím trošku špatný příklad ale doplatil na to zelený kraken.,,nezájem"
záležíto čistě na zájmu a penězích.
někde si chtěj nahrabat někde se snažíaby vozidla pracovala tak jak má.žabotlamů se taky nedostává ta nejlepší péče.
PROSÍM DÁLE NEROZVÁDĚT.:-)
Kontrola pískovačů - takže příšte DI s údivem zjistí, že jel vůz s pískem, cementem, uhlím, které se vysypalo při průjezdem v odb. směru výhybky a zasáhlo to vedlejší LIS, apod..
To už spíše vede na navýšení napětí v kolejových obvodech.
To ale mluvíte jen o událostech, které se dostaly na veřejnost...
Co se týká počítadla náprav - myslím, že by nebylo na škodu sledovat víc než jediný parametr pro zjištění obsazení koleje. Na starších zab. zař. byl použitý třeba i kolejový kontakt. Netuším jaké možnosti jsou nyní, ale provozovat tak snadno ovlivnitelné zařízení pro rychlost 160 km/hod? Nevím jak to nazvat...
Mimochodem, ty jsi tímhle článkem taky ukázal „svou důležitost“ a zviditelnil ses…
1. Drážní inspekce pochopitelně neřekne (a neřekla) NIC konkrétního k tomu, jak by se měla ESA11 upravit a jak by měl fungovat algoritmus činnosti zabezpečovacího zařízení v těchto případech. Takže tak trochu alibismus. V podstatě jen řekli: udělejte to nějak jinak, aby se to nestalo. Měli by si ale také uvědomit, že tento jejich požadavek je v rozporu s platnými evropskými a českými normami.
2. Problém s pískem může nastat nejen u ESA11, ale pochopitelně i u všech starších typů zabezpečovacího zařízení, které využívají ke zjišťování volnosti kolejové obvody. Doufám, že si to DI uvědomuje. Nebo snad ne ???
3. ESA11 je navržena podle evropských norem a stejným způsobem jako ESA fungují i zařízení jiných evropských výrobců. V podstatě jde o to, že normy jsou v Evropě postaveny tak, že vyžadují určité technické vlastnosti hnacích vozidel a vyžaduje se, aby tyto vlastnosti byly splněny (šuntová schopnost). Nešuntující vozidlo nesmí za normálních okolnosti na dopravní cestu. No a pokud tedy vozidla řádně šuntují, není třeba konstruovat zařízení tak, aby poznalo zmizení vlaku
4. Problém by se tedy měl začít řešit v rámci celé Evropy a řešení by mělo být podložené v prvním okamžiku změnou evropských (a následně českých) norem. Pokud tomu tak nebude, je celé vyšetřování DI jen fraškou. Žádný výrobce samozřejmě nebude vyrábět své zařízení tak, aby bylo v rozporu s platnými normami. To je sebevražedné. Je třeba si uvědomit, že soupravy na staničních kolejích se mohou dělit a spojovat, takže výsledný algoritmus pro zjišťování volnosti bude komplikovaný. Navíc ten algoritmus musí být takový, aby pro svou funkci nepotřeboval v mimořádných případech zásah obsluhujícího zaměstnance. Co například s obvodem, který se krátkodobě obsadí z důvodu přesycení stykových tlumivek? Má se následně prohlásit za volný, nebo má být trvale obsazen. Kdo ho v tomto případě uvolní? Nouzové uvolnění výpravčím je v tomto případě jednoznačně nežádoucí zásah lidského činitele.
5. Vzhledem k tomu, že problém může nastat i u starších zařízení (viz výše), bylo by určitě jednosušší, levnější a účinnější konstruovat i samotný písečník BEZPEČNÝM ZPůsobem dle úrovně SIL 4. Pak by úroveň bezpečnosti písečníku byla na úrovni bezpečnosti ESA a písečník by nebyl nejslabším článkem, který ohrozí bezpečnost celého systému.
6. Jak je vidět, vyšetřování ukázalo na nepořádek na Drážním úřadě. To že DÚ nemá k dispozici schvalovací dokumenty k ESA mě nepřekvapuje. Vždyť to je jen instituce papírových čertů, která rozdává razítka a kontroluje papíry. Je vidět, že technická úroveň této instituce je nízká a velmi vratká. Měl jsem tu čest být v kontaktu s EBA (Eisenbahn Bundesamt - Německý Spolkový drážní úřad), odborná úroveň této instituce je vysoká a instituce sama budí přirozený respekt.
7. Ano, je možné použít třeba i počítače náprav, nakonec i v 'CR se používají, bohužel tento prvek nereaguje na lom kolejnice a není možné účelně realizovat liniový přenos kódu VZ.
8. Dle mého názoru nebylo vyšetřování DI zcela korektní. Důvody mého názoru jsou vyplývají z předchozího textu. Můj pohled na funkci SZZ je opravdu jiný, než je názor DI. V každém případě ale DI ukázala svou důležitost a jednoznačně se zviditelnila.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











