..: Šetření mimořádné události Moravany dokončeno :..

Ilustrační obrázek Praha - 26. září bylo dokončeno šetření mimořádné události srážky dvou vlaků v žst. Moravany, o které jsme již na stránkách magazínu ŽelPage informovali. Drážní inspekce, jakožto nezávislý vyšetřovací orgán, na dnešní tiskové konferenci zveřejnila výsledky šetření události a další podrobnosti týkající se této nehody, stejně jako následného průběhu vyšetřování. Úvodem lze říci, že byly stanoveny dva důvody, které byly hlavní příčinou umožňující vznik nehody. Avšak nebyl a snad ani nemohl být stanoven konkrétní viník. Jak DIČR dále dodává, šetření bylo zcela nezávislé, a to i přes určité politické tlaky ze stran dalších subjektů účastnících se řízení.

Dle zprávy o výsledcích šetření vydané DIČR byly bezprostředními příčinami mimořádné události:

  • Ztráta šuntu kolejového obvodu první staniční koleje žst. Moravany po příjezdu osobního vlaku Os 5011. Následkem popískovaní kolejnic byla porušena podmínka součinnosti drážních vozidel s kolejovými obvody, jmenovitě vozidlem 163.039-1 ČD. Jedná se o porušení §34 odst. 1 písm. i) vyhlášky 173/1995 Sb. v platném znění.
  • Dále reakce staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11 na neočekávanou změnu informace o volnosti 1. staniční koleje.

Kromě toho bylo ve zprávě uvedeno několik doplňujících příčin, které však nejsou významné pro závěry šetření:

  • Nedostatky v údržbě lokomotiv řady 163 a příbuzných dopravce České dráhy a.s., kdy v rámci revizních postupů není vůbec kontrolována funkčnost vysokotlakových kaskádních ventilů pískovačů.
  • Hnací vozidla jmenovaných řad nemají instalován kontrolní mechanismus skutečného stavu funkčnosti pískovačů. Tj. není signalizováno, zdali se písek sype, či ne. Je signalizováno jen stisknutí tlačítka.
  • Drážní úřad ČR jako národní bezpečnostní úřad nearchivuje schvalovací dokumentaci. Dokumentace zařízení ESA 11 proto nemohla být poskytnuta pro potřeby šetření.

Na základě výsledků šetření této závažné nehody Drážní inspekce ČR vydala několik doporučení. Provozovatelům zařízení typu ESA 11 se doporučuje doplnit logiku lépe ošetřující stav volnosti koleje. DÚ ČR je doporučeno tuto funkcionalitu u podobných zařízení vyžadovat, a to jak u současných, tak nově schvalovaných. Provozovateli dráhy, SŽDC s. o., je doporučeno dovybavit hlavní tratě systémem zasílajícím signál „generální stop“. Provozovatelům lokomotivní řady 163 a konstrukčně podobných zabudovat skutečnou signalizaci stavu pískovače a provádět pravidelné revize pískovacího zařízení. Drážnímu úřadu bylo doporučeno archivovat schvalovací dokumentaci.

Ředitel Územního inspektorátu DI v Brně, Ing. Michal Miklenda, který se na vyšetřování podílel, zdůraznil, že vyšetřování bylo i přes jisté tlaky zcela nezávislé. Celý proces byl pod dozorem evropské organizace ERA (European Railway Agency), která je nejvyšším nezávislým arbitrem nad bezpečností železniční dopravy v Evropě; v ČR zastoupena právě Drážní inspekcí. Vyšetřování bylo nezávislé i přes snahu o ovlivňování ze strany výrobce ZZ, firmy AŽD Praha, a náměstka ministra dopravy, Ing. Vojtěcha Kocourka, kteří vyvíjeli konkrétní tlaky na průběh samotného vyšetřování události. DIČR po uzavření případu Moravany chystá soudní žalobu na ovlivňování vyšetřování. Podstatné množství důkazních materiálů bylo zpřístupněno také novinářům. Jan uvedl p. Miklenda, tlaky byly vyvíjeny na personální změny ve vyšetřovacím týmu DIČR, případně doporučovány tendenční závěry vyšetřování.

Na tiskové konferenci byli přítomni zástupci Federace strojvůdců ČR, kteří vyjádřili svůj souhlas s výsledkem vyšetřování a zároveň poděkovali za uznání neviny ze strany strojvůdce.

Zdroj: ŽP; Zpráva o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události v Moravanech


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Vítek_V | 2.10.2008 (17:02)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
02.10.2008 (19:18)  
Ajemgud: Ale o to jde, bude to fungovat týden, pak se to musí vyměnit. :) A peníze se točí a točí, a kamarádi mají radost a radost...
Nicméně věřím tomu, že existuje dostatečně odolná varianta, která by byla vhodná pro tuto aplikaci.
02.10.2008 (19:16)  
To Duke 123:nerozuměli jsme si:já vůbec neměl na mysli kontrolu funkčnosti ventilu V PROVOZU,na to by stačil obyčejný průtokoměr,známý z hnacích vozidel s brzdiči BSE,ale o Drážní inspekcí zmiňovanou kontrolu funkčnosti PŘI ÚDRŽBĚ.
Nevím,jestli má Taurus kontrolu nežádoucího pískování,myslím si že ne. Pravděpodobně ji nemá ani zcela nová 380. Možná,že existují i jiné možnosti odizolování kol od kolejnic,ale ten písek se mi jeví jako nejpravděpodobnější. Jinak souhlasím s MZ,kontrola pískovače jeho rozebráním a prohlídkou není v náplni údržby,prováděné v depu.
02.10.2008 (19:08)  
Vousáč : proč porucha pískovače ? Stačí snad odizolovat všechna kola stojící na koleji od jedné kolejnice a vozidla (vlak) "zmizí", protože kolejnice nebudou vodivě propojeny přes nápravy.

Taurus má signalizaci pískování ?

Kontroly pískovačů se dělají podle předpisu pro údržbu elektrických lokomotiv při dílenské opravě (ŽOSky).
02.10.2008 (18:45)  
Duke 123 - fototranzistor? Jak moc odolné provedení se vyrábí? Vydrží tlak kolem se sypajícího písku? A když ho dám za ochranný kryt, pak ten písek časem kryt poškrabe a bude to signalizovat sypání stále. Nehledě na to, že bych chtěl vidět optická čidlo, které by "sneslo" službu v takových podmínkách, když nic jiného, tak stejně by to bylo za pár dnů tak "zas*aný", že by to opět signalizovalo pořád sepnuto.
Takže to asi tak triviální nebude. :)
Registrierter Benutzer medd 
02.10.2008 (18:38)  
Princip (velmi zhruba popsáno) paralelního kolejového obvodu, který se na koridorech i mnoha dalších místech používá již od padesátých let, tkví v tom, že kolej je rozdělena na různě dlouhé úseky, přičemž na jenom konci úseku je napájení a na druhém konci spotřebič (např. relé). Kolejnice pak tvoří vodiče, kterými protéká proud. Při vjezdu vlaku na takový úsek dojde ke zkratu obou kolejnic přes nápravu a protože má náprava menší odpor než spotřebič, naprostá většina proudu prochází přes nápravu a na spotřebič tak nezbude téměř nic. Tím správně vyhodnotí, že obvod je obsazený. Protože jde o zabezpečovací zařízení, musí být (při volném úseku) spotřebič stále pod napětím, aby došlo ke správnému vyhodnocení stavu úseku. Tento princip používá zabezpečovací zařízení mnoha typů od mnoha světových výrobců.
02.10.2008 (18:29)  
Také nevím,jak by se tedy měla kontrolovat funkčnost ,,vysokotlakého kaskádního ventilu pro pískování".
Stačí taková triviální věc, jako dioda a fototranzistor. :)
Registrierter Benutzer Palko 
02.10.2008 (18:29)  
Docela mě zaráží "spolupráce" AŽD.
Ale jinak nechápu, co DI myslí tím, že "Všem provozovatelům staničních zabezpečovacích zařízení ESA 11 doporučuje
upravit tato zařízení tak, aby aktuální informaci o volnosti koleje obdrženou
připojením výstroje kolejového obvodu po ukončení vysílání kódu vlakového
zabezpečovače zpracovalo s přihlédnutím k dosavadní informaci o obsazení koleje
způsobem zaručujícím bezpečnost." To je řečeno tak šalamounsky, jako že upravit, ale jak, to se neříká.
02.10.2008 (18:24)  
Souhlasím s tím,že velké množství písku na hlavě kolejnice může být příčinou ztráty šuntu. Je s podivem,že nikdo z projektantů ESA 11 si na takovou věc,jako je celkem banální porucha pískovače,nevzpomněl už předtím. Asi je to tím,že ,,zabezpečováky" problematika ,,lokomotivářů" moc nezajímá,a totéž platí i naopak. Také nevím,jak by se tedy měla kontrolovat funkčnost ,,vysokotlakého kaskádního ventilu pro pískování". Když pominu ten krkolomný název tak si ještě vzpomínám,že při každé prohlídce hnacího vozidla se pískování zkouší,tak jako se zkouší spousta jiných zařízení. Když to funguje(ventil otevře a následně zavře) tak je přece funkčnost zkontrolována. Já osobně v tom vidím snahu aspoň maličko namočit lokomotivní službu,aby to těm ostatním nepřišlo líto. Možná že se nyní bude zkoušení pískovačů zapisovat do knih s očíslovanými listy a archivovat podobně,jako se archivuje zpráva o výchozí revizi el.zařízení.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
02.10.2008 (17:53)  
Doufam, ze si ze smrti strojvedouciho vezmou zucastnene strany dostatecne ponauceni a daji rychle vsechno do poradku, abych nemusel sedat radeji do stredu souprav vlaku.
Take snad uz je kazdemu jasne, ze pisek muze byt pricinou ztraty signalu pro ZZ (mnoho lidi se tomu v den nehody strasne branilo).
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko