..: Šetření mimořádné události Moravany dokončeno :..

Ilustrační obrázek Praha - 26. září bylo dokončeno šetření mimořádné události srážky dvou vlaků v žst. Moravany, o které jsme již na stránkách magazínu ŽelPage informovali. Drážní inspekce, jakožto nezávislý vyšetřovací orgán, na dnešní tiskové konferenci zveřejnila výsledky šetření události a další podrobnosti týkající se této nehody, stejně jako následného průběhu vyšetřování. Úvodem lze říci, že byly stanoveny dva důvody, které byly hlavní příčinou umožňující vznik nehody. Avšak nebyl a snad ani nemohl být stanoven konkrétní viník. Jak DIČR dále dodává, šetření bylo zcela nezávislé, a to i přes určité politické tlaky ze stran dalších subjektů účastnících se řízení.

Dle zprávy o výsledcích šetření vydané DIČR byly bezprostředními příčinami mimořádné události:

  • Ztráta šuntu kolejového obvodu první staniční koleje žst. Moravany po příjezdu osobního vlaku Os 5011. Následkem popískovaní kolejnic byla porušena podmínka součinnosti drážních vozidel s kolejovými obvody, jmenovitě vozidlem 163.039-1 ČD. Jedná se o porušení §34 odst. 1 písm. i) vyhlášky 173/1995 Sb. v platném znění.
  • Dále reakce staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11 na neočekávanou změnu informace o volnosti 1. staniční koleje.

Kromě toho bylo ve zprávě uvedeno několik doplňujících příčin, které však nejsou významné pro závěry šetření:

  • Nedostatky v údržbě lokomotiv řady 163 a příbuzných dopravce České dráhy a.s., kdy v rámci revizních postupů není vůbec kontrolována funkčnost vysokotlakových kaskádních ventilů pískovačů.
  • Hnací vozidla jmenovaných řad nemají instalován kontrolní mechanismus skutečného stavu funkčnosti pískovačů. Tj. není signalizováno, zdali se písek sype, či ne. Je signalizováno jen stisknutí tlačítka.
  • Drážní úřad ČR jako národní bezpečnostní úřad nearchivuje schvalovací dokumentaci. Dokumentace zařízení ESA 11 proto nemohla být poskytnuta pro potřeby šetření.

Na základě výsledků šetření této závažné nehody Drážní inspekce ČR vydala několik doporučení. Provozovatelům zařízení typu ESA 11 se doporučuje doplnit logiku lépe ošetřující stav volnosti koleje. DÚ ČR je doporučeno tuto funkcionalitu u podobných zařízení vyžadovat, a to jak u současných, tak nově schvalovaných. Provozovateli dráhy, SŽDC s. o., je doporučeno dovybavit hlavní tratě systémem zasílajícím signál „generální stop“. Provozovatelům lokomotivní řady 163 a konstrukčně podobných zabudovat skutečnou signalizaci stavu pískovače a provádět pravidelné revize pískovacího zařízení. Drážnímu úřadu bylo doporučeno archivovat schvalovací dokumentaci.

Ředitel Územního inspektorátu DI v Brně, Ing. Michal Miklenda, který se na vyšetřování podílel, zdůraznil, že vyšetřování bylo i přes jisté tlaky zcela nezávislé. Celý proces byl pod dozorem evropské organizace ERA (European Railway Agency), která je nejvyšším nezávislým arbitrem nad bezpečností železniční dopravy v Evropě; v ČR zastoupena právě Drážní inspekcí. Vyšetřování bylo nezávislé i přes snahu o ovlivňování ze strany výrobce ZZ, firmy AŽD Praha, a náměstka ministra dopravy, Ing. Vojtěcha Kocourka, kteří vyvíjeli konkrétní tlaky na průběh samotného vyšetřování události. DIČR po uzavření případu Moravany chystá soudní žalobu na ovlivňování vyšetřování. Podstatné množství důkazních materiálů bylo zpřístupněno také novinářům. Jan uvedl p. Miklenda, tlaky byly vyvíjeny na personální změny ve vyšetřovacím týmu DIČR, případně doporučovány tendenční závěry vyšetřování.

Na tiskové konferenci byli přítomni zástupci Federace strojvůdců ČR, kteří vyjádřili svůj souhlas s výsledkem vyšetřování a zároveň poděkovali za uznání neviny ze strany strojvůdce.

Zdroj: ŽP; Zpráva o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události v Moravanech


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Vítek_V | 2.10.2008 (17:02)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Palko 
02.10.2008 (21:03)  
Jo, a vlaky jezdí po kolejích, na který stačí položit tříkilovou kovadlinku vhodného tvaru, a vlak vykolejí. A přesto jsou vlaky schváleny.
Registrierter Benutzer Aleš Franc  mail  
02.10.2008 (20:59)  
Mě tady něco nesedí. On někdo schválil do provozu zabezpečovací systém , který ovlivní tříkilová hromádka písku v kolejišti ?
Tato hromádka se do kolejiště může dostat přeci i jinak , než jenom z pískovače a systém by si s tím měl dle mého názoru poradit
02.10.2008 (20:27)  
Palko:Díky...byls rychlejší:-)
02.10.2008 (20:26)  
Jo, pardon..ono se to píše ve zprávě dál
Registrierter Benutzer Palko 
02.10.2008 (20:23)  
Ano, i Moravanech jsou dva výpravčí, je to v té zprávě napsáno.
02.10.2008 (20:22)  
Citace ze zprávy DI:"Výpravčí vnější služby žst. Moravany vyzýval prostřednictvím radiostanice strojvedoucího
lokomotivního vlaku Lv 72461 k zastavení z důvodu jízdy na obsazenou kolej." O tom jsem vůbec nevěděl, že výpravčí věděl o jízdě na obsazenou kolej...nebo i v Moravanech jsou dva výpravčí?
Registrierter Benutzer Koudy 
02.10.2008 (20:21)  
Taz: K tomu Slovensku - poč. náprav(PN) tam jsou použity namísto KO. Ostaně i u nás je dosti tratí s PN, jen se necpou na koridory.
02.10.2008 (20:11)  
Možná by stačil návrat k třícetnému kohoutu pískovačů, ovládanému ručně. Možná by to bylo i levnější. Nevím ale, jestli el. pískovače automaticky spustí při užití rychlobrzdy. To by tento způsob nezajistil.
Registrierter Benutzer taz 
02.10.2008 (19:46)  
Kdesi se říkalo, že např. na Slovensku hlídá volnost koleje i počítadlo náprav, svoje "kouzlo" měla povinnost výpravčího, před postavením vlakové cesty, přesvědčit se pohledem o volnosti koleje.
Registrierter Benutzer M 
02.10.2008 (19:21)  
Je to ted (to = natlak ministerstva) v Udalostech

Heh, super - DI chce podat zalobu na ministerstvo. Ministerstvo chce odvolat vedeni DI. Bravo...
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko