..: Projekt VRT na Vysočině naráží na odpor kraje i obcí :..

Ilustrační obrázekJihlava - Projekt výstavby vysokorychlostní železniční tratě přes Vysočinu, který schválila vláda, vyvolává negativní reakce řady obcí i samotného kraje. Železniční stavba, představující pás dlouhý 100 kilometrů a široký přibližně 600 metrů, by měla zasáhnout území přibližně 40 sídel, jež namítají, že pro ně bude znamenat překážku v jejich dalším rozvoji. Za starosty se staví i krajský úřad v Jihlavě, přestože zastupitelé již schválili dokument o další perspektivě územního rozvoje, který s plánovanou VRT počítá. Projekt výstavby ovšem dosud není definitivní; stavba samotná je navíc plánována až v delším časovém horizontu.

Ilustrační obrázek

"Abychom vůbec mohli tento dokument, který je pro kraj z jiných hledisek důležitý, schválit, tak jsme se k jakési variantě vysokorychlostní tratě museli přiklonit," komentuje náměstek hejtmana Václav Kodet. Místní obyvatelé se obávají, že kvůli specifickým konstrukčním požadavkům na stavbu VRT nebude možné vést železnici po mostech, čímž zůstanou odřezání od zemědělské půdy a zhorší se pro ně dostupnost úřadů. "Tato trať ekonomicky nepřinese státu ani regionu Vysočina žádné plusy," namítá dále krajský zastupitel a starosta obce Dobronín Jiří Vlach.

Kromě Dobronína dělá projekt starosti i vedení obce Nová Ves u Světlé, kde by směrování koridoru tratě mohlo zasáhnout do připravené lokality pro výstavbu rodinných domů. Ministerstvo dopravy se ovšem brání, že příslušné stavební parcely již byly vyhrazeny pro liniovou stavbu a domy se na nich stavět nesmí. Potvrzuje to i starostka Nové Vsi u Světlé Jarmila Bártová: "Parcely jsme už prodali. Budeme muset vlastníkům buďto vrátit peníze, nebo najít novou parcelu." Trasování tratě přes Vysočinu ovšem zatím zdaleka není finální a na stole ministerstva pořád leží několik možných variant, přičemž se počítá i s alespoň jednou zastávkou pro tento region.

zdroj: ČT24, Ministerstvo dopravy ČR


Adys Poslat mail autorovi | 7.10.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus ČR Vysočina


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   
08.10.2008 (12:54)  
M: kdo ví, jak to v zálivu skončí. Já se o tu oblast docela zajímám, a řekl bych, že Evropané dělají často chybu, že přehlížejí místní reálie. Pak jim vychází, že všecko způsobuje Emerika, a vůbec si neuvědomují, jakou roli hraje lokální politika. Ona ta Emerika tam má ve skutečnosti menší vliv, než se zdá při pohledu na mohutné letadlové lodě.

Írán je impérium už 3000 let, má taky problémy, a taky může mít nutkání vyřešit je válkou. Poslední válka (1980-88) vysloveně udržela Chomejního u moci a umožnila mu vybudovat Pasdarány (náboženský ekvivalent našich Lidových milicí). Tou samou dobou sponzorovali neúspěšný převrat v Bahrajnu, který považují za svoji neprávem oddělenou provincii (už od nějakých smluv s Brity před 180 lety). Co se týče politiků v Iráku, v Kuvajtu, v Bahrajnu, v Emirátech, všichni intrikují o 106. Obzvlášť ti iráčtí jak kdyby se učili u nás, a ještě k tomu přidali orientální rafinovanost. Vůbec si netroufám odhadnout, co tam bude za půl roku. Ale to už jsme offtopic.

Samozřejmě, že při průšvihu s ropou zdraží i ostatní energie, ale je rozdíl mezi "zdražit" a "nemít vůbec". Elektřinu jsme schopni si vyprodukovat sami. Ropu v adekvátním množství ne (moravské doly stačí tak na MHD v jednom okresním městě). Skoro vždy je lepší mít k dispozici drahou variantu, než nic. O tom druhém ví třeba Afričané ledacos.
Registrierter Benutzer JnR 
08.10.2008 (12:48)  
Navrhuji tedy z infrastruktury Vysočiny odstranit vše, co neplatí kraj či města. Tedy všechny vlaky ČD nad základní dopravní obslužnost, celou trasu D1, zdroje energie a její transferové trasy, poštu, síť datových kabelů, telekomunikační sítě pevné i mobilní..." a pak by se vidělo.

Navrhuji tedy z Vysočiny odstranit vše, co slouží hlavně jiným krajům: JE Dukovany, PVE Dalešice, MVE Mohelno, dálnici Praha - Brno, přehrady Vír a Švihov (zdroje pitné vody pro Brno a Prahu) a pak by se vidělo.

Dnes už má internet fakt každej...
08.10.2008 (12:43)  
Marian Kechlibar:
Ono se to tak děje. VRT Praha - Brno bude na 300/350 a půjde přes Vysočinu, jde jen o to navrhnout trasování tak, aby místní lidé co nejméně protestovali.
Úsek Brno - Přerov se dělá na 200/220 - zde se přeskakuje "rekonstrukční" stupeň na 160 z důvodu, že trať bude pro smíšený provoz se stávající dopravou, neboť zde novostavba čisté VRT zatím není plánována, navíc i při variantě 160 by se muselo výrazně mimo stávající stopu (je to krátký úsek, smíšenost se snad bude dat vyjezdit), čistá VRT plánována je až Přerov - Ostrava.
Zbytek jsou politické kydy a příspěvky diskutujících, kteří nejsou příliš informováni o současném stavu.
Registrierter Benutzer M 
08.10.2008 (11:45)  
M.Kechlibar - je to zajmava teorie, neco na ni bude... A ten konec neni jenom insider info z Dubaje - kazdemu musi byt zrejme, ze Emerika ma problemy a ty se daji krasne vyresit valkou a i kdyz staty, kde USA jeste "nezavadelo demokracii" ubyvaji, takze jeste nejake jsou a jeden z nich na to "I" zacina. Na konci listopadu budeme chytrejsi...
Na druhou stranu, je naivni si myslet, ze kdyby vznikly vazne problemy s ropou (ktere je na svete, na rozdil od vykrikovani nekterych pomatencu, porad dostatek), tak by ke krachu prislo jenom to, co jenzdi na benzin, zatimco vsechno ostatni by bylo v pohode - viz Island.
08.10.2008 (11:34)  
stoupa - ve svém příspěvku jsem psal o spádové oblasti. Porovnávat hrušky (spádovou oblast) s jablkama (městem) by mě nikdy nenapadlo.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
08.10.2008 (11:00)  
ad IDeeSák:

Prosím, uz jsem pár petiletek pryc ze skoly, a tak dovolte dotaz: Kde by Jihlava nabrala 200 tis. obyvatel? To snad je zapoctena radoby "spádová" oblast zasahujici i do sousednich historickych kraju....

S nazorem na preference pro Hradubicko ovsem souhlasím.

A pokud jde o nekde nize diskutované gumokolni parkoviste D1, zastavam nazor, ze resenim je dostavba D11 z Hradce do Mohelnice, urcite ze statniho hlediska vhodnejsi priorita, nez dalnice do Budejic. Rozsirovani D1 by ji s ohledem na omezeni po dobu stavby zastavilo ouplne....
08.10.2008 (9:44)  
Existuje taková ekonomická teorie, že státy, které se ve svém ekonomickém vývoji trochu zpozdily, a potom zpoždění dohnaly, z toho zpoždění měly vlastně zisk. Přeskočily totiž starší stadia vývoje a sáhly rovnou po těch nejnovějších. (Třeba Japonci v éře své modernizace začali rovnou provozovat elektromotory a nezatěžovali se stavbou parních strojů, které už byly na ústupu.)

"Staré průmyslové centrum Evropy" (Británie, Porýní, Benelux, Katalánsko, české země, severní Itálie) se vyvíjí už od 18. a 19. století, a jako památka na tento vývoj nám tu zůstalo leccos nepříliš výhodného. Zrovna trasování železnice u nás trpí "pokroucením" z poloviny 19. století, a teď při rekonstrukci koridorů se teprve toto "pokroucení" musí řešit dlouhými tunely. Pokud vím, tak třeba úsek Choceň - Ústí nad Orlicí půjde asi do tunelu úplně celý.

V této situaci nevidím, proč bychom měli jako další stupeň modernizovat trati na 200 km/h, když se nabízí možnost pokročit na úroveň současného světového standardu (nebo těsně nad něj) a stavět za cenu srovnatelnou s dálnicí "plnokrevné" VRT na 350 km/h a více. Zrovna tady by se nám vyplatilo ten vývoj "přeskočit".

Na velké vzdálenosti (Ostrava-Praha) se VRT využije, na menší vzdálenosti (Pardubice-Praha) rozhodně stačí koridor modernizovaný na +-160.

Navíc mezinárodní situace v Zálivu dlouhodobě smrdí průšvihem. Informace "z druhé ruky", z Dubaje: všichni mají strach, co se ještě s Íránem podělá. V takové situaci se klidně může za pár let zničehonic stát, že jediná letadla, která budou mít palivo, budou vojenská.
08.10.2008 (9:34)  
Ad M:Dálnici bych na svém dvorku(sice žádný nemám,ale pro ilustraci) opravdu nechtěl. Ale vysokorychlostní trať klidně ano,zrovna tak jadernou elektrárnu či úložiště. To jsou totiž velmi důležité věci do budoucna,neboť ropa dojde mnohem rychleji než jaderné palivo a sním i elektřina. A doprava na dálnici se elektrifikovat nedá.Asi tak.
08.10.2008 (7:11)  
Jirka Panther - Jestliže Vysočina VRT odmitá, proč netrasovat přes Hradubice? Mě by se to rozhodně líbilo. Rozhodně aglomerace se spádovostí cca 500 tis. obyv je mnohem důležitější, něž bramborářsko-uzeninová metropole nějakými 200 tis. obyvateli.
08.10.2008 (6:46)  
Tak se nám ta diskuse hezky rozvinula do šířky. Musím tedy připomenout několik základních věcí:

Než postavíme VRT, tak tu přestanou jezdit šroty z padesátých let minulého století. Vozový a lokomotivní park dálkové dopravy bude pouze na rychlost 200km/h a schopný jezdit v tunelech. To pořád není o VRT, ale o skutečné modernizaci železnice. Samozřejmě, že pro Českou republiku by bohatě postačovala rychlost 200, ale když naše zkameněliny obnovily koridory na průměrnou rychlost 110 km/h, tak to bude lepší někde dohonit. Když tedy novostavba, tak samozřejmě taková, kterou buduje celá Evropa.

Možná si někteří z vás všimli, že DB pro dálkovou dopravu pořizuje výhradně vozidla schopná jet po VRT a šrotů se zbavuje třeba do Čech. Je to právě o tom, aby bylo možné využít celé železniční sítě.

A někdo tu psal o tom, proč VRT kolem Jihlavy a ne HavloBrodu. Asi nepostřehl, co chtějí krajánci z Vysočiny, nebo měl kuli ze zeměpisu. Když sjedu z VRT do HavloBrodu a budu se půlhodiny kodrcat do Jihlavy po trati která nejde za rozumný peníz vylepšit, tak si moc nepomůžu a pořád bude gumokol rychlejší. Když napojím novou železnicí Jihlavu, tak bude ještě na hranici zajímavosti například Třebíč i Telč, při troše lobbyngu do tratí i Znojmo, které jsou dnes bílými místy v železničním zeměpisu.

HavloBrod by byl i kapacitní problém. To je už lepší trasovat VRT mezi Pardubice a HK a pak ji ohnout na jihovýchod k Brnu. To by mělo větší přínos. Ovšem to bychom pak měli území republiky velmi nerovnoměrně pokryté železnicí a to nechceme.

A poslední téma - cena jízdného. Zřejmě bude odlišné podle toho jak rychle a jak komfortně pojedete. Asi si připlatíte 6 Euro. Opět nesmyslná diskuse v době, kdy jsou průměrné platy 4x nižší než za Českým Lesem a jízdné v našich kostitřasech je rovněž 4x menší.
V době o níž je řeč bude ve střední Evropě síťová jízdenka na veškerou veřejnou dopravu po vzoru Švýcarska, stejně jako budujeme Integrální taktový grafikon, který tam byl již před 20 lety. Jediné co třeba bude do některých vlaků - místenka jako do Pindi, protože budou příliš lukrativní a bude moc vysoká poptávka.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko