..: Projekt VRT na Vysočině naráží na odpor kraje i obcí :..

Ilustrační obrázekJihlava - Projekt výstavby vysokorychlostní železniční tratě přes Vysočinu, který schválila vláda, vyvolává negativní reakce řady obcí i samotného kraje. Železniční stavba, představující pás dlouhý 100 kilometrů a široký přibližně 600 metrů, by měla zasáhnout území přibližně 40 sídel, jež namítají, že pro ně bude znamenat překážku v jejich dalším rozvoji. Za starosty se staví i krajský úřad v Jihlavě, přestože zastupitelé již schválili dokument o další perspektivě územního rozvoje, který s plánovanou VRT počítá. Projekt výstavby ovšem dosud není definitivní; stavba samotná je navíc plánována až v delším časovém horizontu.

Ilustrační obrázek

"Abychom vůbec mohli tento dokument, který je pro kraj z jiných hledisek důležitý, schválit, tak jsme se k jakési variantě vysokorychlostní tratě museli přiklonit," komentuje náměstek hejtmana Václav Kodet. Místní obyvatelé se obávají, že kvůli specifickým konstrukčním požadavkům na stavbu VRT nebude možné vést železnici po mostech, čímž zůstanou odřezání od zemědělské půdy a zhorší se pro ně dostupnost úřadů. "Tato trať ekonomicky nepřinese státu ani regionu Vysočina žádné plusy," namítá dále krajský zastupitel a starosta obce Dobronín Jiří Vlach.

Kromě Dobronína dělá projekt starosti i vedení obce Nová Ves u Světlé, kde by směrování koridoru tratě mohlo zasáhnout do připravené lokality pro výstavbu rodinných domů. Ministerstvo dopravy se ovšem brání, že příslušné stavební parcely již byly vyhrazeny pro liniovou stavbu a domy se na nich stavět nesmí. Potvrzuje to i starostka Nové Vsi u Světlé Jarmila Bártová: "Parcely jsme už prodali. Budeme muset vlastníkům buďto vrátit peníze, nebo najít novou parcelu." Trasování tratě přes Vysočinu ovšem zatím zdaleka není finální a na stole ministerstva pořád leží několik možných variant, přičemž se počítá i s alespoň jednou zastávkou pro tento region.

zdroj: ČT24, Ministerstvo dopravy ČR


Adys Poslat mail autorovi | 7.10.2008 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Vysočina


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
08.10.2008 (3:23)  
Pohádkuje se tu pěkně, včetně článku ministra odkázaného někde na začátku diskuse. Každopádně VRT má několik aspektů, které si zde někteří zřejmě neuvědomují.

1. Nákladní vlak na VRT je chujovina. Trochu mám pocit, že se někdo chce zbavit problém s údržbou starých tratí, tím že vše natlačíme na VRT. Nevím jak to ministra může vůbec napadnout, nevím jak by se řešily bezpečnostní aspekty, viz dále.

2. Říkáte R, EC/IC na VRT. Pokud hovoříme o skutečné VRT s Vmax do 350 km/h, což se pomalu stává standardem budoucích řešení, tak je třeba si uvědomit všechna úskalí takového provozu. Zejména se jedná o tlakové účinky míjejícíh se vozidel. Myslím, že bez úprav takovým podmínkám nevyhoví ani naše Xmz. To znamená tlakotěsná lokomotiva s tlakovou regulací chlazení pohonů a vozy s aktivní tlakovou ochranou. Možné to tedy je, ale musí to být odladěný vozový park a ne ledajaký vláček z prostého provozu. Jinak vám protijedoucí AGV v tunelu vyrazí mozek z hlavy.

3. Sjíždění vlaků z VRT. To je taky celkem diskutabilní záležitost, pomineme-li zajíždění do učitých významných a velkých měst kam nevede VRT. Po VRT by měly jezdit optimalizované (a patřičně nákladné jednotky), je tedy hloupost se s ní kodrcat po obyčejných tratích, když ekonomika jejich provozu spočívá v tom, že jich potřebuji málo, protože jezdí rychle, mají tedy obrovské denní výkony a tak mi na půlhodinový takt Praha - Brno stačí 3 jednotky (při Vmax 350 km/h). Jakékoliv zpomalování jejich jízdy vyžaduje potřebu dalšího vlaku a tedy náklady, náklady, náklady. Rozumnější je v nějakém přestupním bodě přestoupit na konvenční dráhu.

3. Ceny se odvíjí od služeb. Pokud je systém přesný, čistý, s dobrým přijetím (to myslím prostředí stanic a způsob jak se na ně dostat), lze inkasovat relativně vysoké ceny a zájem bude. Klientela by se pochopitelně rekrutovala více ze současných gumokolistů a z letadel, z konvečních vlaků jen částečně. Čím rychlejší a kvalitněší systém bude, tím lze žádat vyšší cenu, která bude ještě široce akceprována.

4. Primární vliv na rentabilitu takového podniku bude to, jak kvalitně bude zapojen do evropské sítě. Dálková doprava nahrazující let, je to co může železnici skutečně vydělávat. Pražskej Pepik jedoucí na Invex s houskou v kapse pojede raději 3,5 hodiny konvenčním spojem.
registrovaný užívateľ DJ 
08.10.2008 (1:13)  
M: Nešlo by o vysokorychlostní vlak, ale o vlak "konvenční", cestou po VRT z Prahy by (zřejmě) u Havlíčkova Brodu sjel z VRT a dále pokračoval v cestě po stávajících konvenčních tratích, dále by se na VRT nenapojoval.
5 největších měst kraje Vysočina má počet obyvatel v rozmení 15 000 - 50 000, čili pojem "městečko" není vhodný, a navíc není možné, aby 1 vlak jedoucí od Prahy projel všech 5 těchto měst. A v žádné "dědince" by samozřejmě nestavěl.
registrovaný užívateľ happy 
08.10.2008 (0:10)  
Jinak to s tim naplnovanim vlaku z Vysociny jsem tady uz jednou cetl a opet mne to vyborne pobavilo. Taky to, jak VR vlak sjede z VRT, obslouzi dedinky na Vysocine a jede dal. Uplne vidim, jak AVE nebo co jezdi mezi Madridem a Sevillou nekde v pulce sjede, objede 5 mestecek po 10K lidech a pak frci dal:-)

Měl si asi těžký den viď?? :)
registrovaný užívateľ Glagol  mail  
07.10.2008 (23:56)  
Vzkaz pro Ahtisaněco-Navrhuji tedy z infrastruktury Prahy odstranit vše, co nepřímo platí daňoví poplatníci z jiných krajů, například vysočiny. Tedy všechny vlaky metra nad základní dopravní obslužnost, celou trasu D1 a obchvatný systém, zdroje energie a její transferové trasy, poštu, síť datových kabelů, telekomunikační sítě pevné i mobilní..." a pak by se vidělo.
Mmch. já bych měl návrh, který by jistě všechny uspokojil-VRyPoDr-vše tunelem. Vytunění ceny na 1*10'9 Kč/km by jistě uspokojilo stranickovládněstavební firmy, a zároveň by si Vysočina zachovala svůj božský klid. Jak prosté milý Watsone.
registrovaný užívateľ M 
07.10.2008 (23:37)  
Nobody - v Nemecku je vicemene jedno, jestli jedes v ICE nebo IC, ne?
Jinak to s tim naplnovanim vlaku z Vysociny jsem tady uz jednou cetl a opet mne to vyborne pobavilo. Taky to, jak VR vlak sjede z VRT, obslouzi dedinky na Vysocine a jede dal. Uplne vidim, jak AVE nebo co jezdi mezi Madridem a Sevillou nekde v pulce sjede, objede 5 mestecek po 10K lidech a pak frci dal:-)

A tomu (Antisaari?), co daval priklad s nespotavenou dalnici - ZAPRVE dalnice vyznam ma pro dedinky asi vetsi. ZADRUHE - ani ty dalnice nikdo na svym katastru nechce. Taky nikdo nechce jadernou elektrarnu nebo radar. Resp. je treba i chce, ale ne u sebe. Dalnice by v tomto nebyla vyjimkou a taky ma asi vyhodu, ze na rodzil od VRT se da preci jen snaze trasovat...
07.10.2008 (22:43)  
Několikrát jsem měl možnost v Německu jet vnitrostátním IC po VRT, kde jinak jezdí ICE. IC (klasická souprava - tažená nebo sunutá s řídicím vozem) jel po VRT několik desítek km svojí Vmax=200, potom pokračoval po klasické trati nižší rychlostí. Nevidím důvod, proč by to takhle nešlo i u nás. Jízdné jsem platil normální za IC.
registrovaný užívateľ sAd 
07.10.2008 (22:11)  
happy: To nepopírám. Jenže stále neberete v potaz to, že VRT v pravém slova smyslu (tzn. ne parodie na max 220 a podobně) je mnohem dražší než klasická železnice. A jste si stále jist, že by byli ochotni všichi ti, které jste jmenoval zaplatit adekvátní částku? Pochybuji totiž, že jsme jako stát tak bohatí, aby jsme VRT dotovali ze státní kasy.
Pokud bych vzal v potaz sjíždění souprav z VRT na klasickou trať, tak je to podle mě nesmysl, kdy mnohem lepší už by bylo zastavené v nějaké uzlu, ze kterého by se přestupovalo na klasickou železnici. Protože aby se jednotka určená pro VRT kodrcala na klasické trati, to je trochu drahý špás.
registrovaný užívateľ DenSha  mail  
07.10.2008 (21:52)  
ad zastavování na každých 100 km a rozjezd/brždění: Z dob, když jsem jezdil v simulátoru Densha de GO! po Sanjó šinkansenu si pamatuju, že zastávky nejpomalejší kategorie vlaku (kodama) byly od sebe tak odhadem 5 - 20 km a maximální rychlost těchto spojů byla 220 km/h. (Samozřejmě traťová byla i 300). Kde je problém?
registrovaný užívateľ happy 
07.10.2008 (21:20)  
ad sAD: Ale i v Brodě,Jihlavě,Třebíči žijí lidé,kteří mají zájem na rychlém spojení do Prahy.Já nevím,co je na tom nepředstavitelného,aby vlak sjel z VRT někde v polích za Brodem a pokračoval po současné trati.Já myslím,že lidí jezdících z Vysočiny za prací do Prahy je kvantum.Řekněme že by se spolehlivě naplnila jednotka o 300 místech k sezení.To vše v dvouhodinovém taktu.Vždyť i ten Jančura běžně v Jihlavě naplní půlku autobusu a bus je stále pomalejší než IAD.
registrovaný užívateľ sAd 
07.10.2008 (20:52)  
Paninaro: Máte na mysli parkoviště 4+4? :)

happy: VRT napojené do ostatních velkých evropských měst ano, ale s tím, že by opravdu stálo jenom Praha, Brno, Ostrava a cestovní rychlost by se pohybovala kolem 300 km/h. Pokud toto bude dodrženo, tak má VRT velkou šanci být vyhledáváné i zahraničními cestujícími třeba právě na úkor letadel. Ať si to připustíme nebo ne, tak cena nebude lidová. A proto si nemyslím, že by kdokoliv použil VRT v úseku Praha-Havlíčkův Brod (případně jakékoliv jiné menší město/uzel na trase).
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko