Jihlava - Projekt výstavby vysokorychlostní železniční tratě přes Vysočinu, který schválila vláda, vyvolává negativní reakce řady obcí i samotného kraje. Železniční stavba, představující pás dlouhý 100 kilometrů a široký přibližně 600 metrů, by měla zasáhnout území přibližně 40 sídel, jež namítají, že pro ně bude znamenat překážku v jejich dalším rozvoji. Za starosty se staví i krajský úřad v Jihlavě, přestože zastupitelé již schválili dokument o další perspektivě územního rozvoje, který s plánovanou VRT počítá. Projekt výstavby ovšem dosud není definitivní; stavba samotná je navíc plánována až v delším časovém horizontu.

"Abychom vůbec mohli tento dokument, který je pro kraj z jiných hledisek důležitý, schválit, tak jsme se k jakési variantě vysokorychlostní tratě museli přiklonit," komentuje náměstek hejtmana Václav Kodet. Místní obyvatelé se obávají, že kvůli specifickým konstrukčním požadavkům na stavbu VRT nebude možné vést železnici po mostech, čímž zůstanou odřezání od zemědělské půdy a zhorší se pro ně dostupnost úřadů. "Tato trať ekonomicky nepřinese státu ani regionu Vysočina žádné plusy," namítá dále krajský zastupitel a starosta obce Dobronín Jiří Vlach.
Kromě Dobronína dělá projekt starosti i vedení obce Nová Ves u Světlé, kde by směrování koridoru tratě mohlo zasáhnout do připravené lokality pro výstavbu rodinných domů. Ministerstvo dopravy se ovšem brání, že příslušné stavební parcely již byly vyhrazeny pro liniovou stavbu a domy se na nich stavět nesmí. Potvrzuje to i starostka Nové Vsi u Světlé Jarmila Bártová: "Parcely jsme už prodali. Budeme muset vlastníkům buďto vrátit peníze, nebo najít novou parcelu." Trasování tratě přes Vysočinu ovšem zatím zdaleka není finální a na stole ministerstva pořád leží několik možných variant, přičemž se počítá i s alespoň jednou zastávkou pro tento region.
zdroj: ČT24, Ministerstvo dopravy ČR
| 7.10.2008 (7:00)
Precla:
Bojíš se ceny jízdenek.No pokud by byla pravda co říkáš rychlovlakama by nikdo nejezdil,ale světe div se jezdí.
Upřímně letos jsem jel do Paříže a jízdenka z Dráždan do Paříže mně stála skoro stejně jako jízdenka z Prahy do Dráždaň.Proč Protože ČD nenabízí jízdenky v dlouhodobém předstuhu slevněné (nebo jen minimálně) a za druhé neuznávají si jízdné a tarify v mezinárodní dopravě,tak jak to třeba právě dělá Francie a DB.
A to jsem jel nejmodernějším TGV a ICE a měl i místenky.
Ladislav16 :
Tratě se u nás na 200 km/h asi modernizovat nebudou,protože to vyžaduje řadu velkých změn.např.Změnit poloměry oblouků.A to jinak než stavbou nových tratí nejde.To je lepší už rovnout přeskočit tento krok a stavět VRT.
sAd :
VRT není pro náš ministát,ale je to přímá konkurence pro letadla v cestování po Evropě.
Paninaro :
Železniční stavba, představující pás dlouhý 100 kilometrů a široký přibližně 600 metrů: !!!
Za želeniční stavbu si nepředstavuji projekk,který má více alternativ a proto je tam rezerva.
Spíše se přikláním k verzi 60m.Co jsem měl možnost vidět VRT je pokud možno vedene ve větší vzdálenosti od vesnic bez zvukových zábran.A pokud to bude nutné určitě se tam zbudují.Dále je je přiblžne ve vzdálenosti 15-25m od trati na každé straně plot.
Takže pokud 600m tak to lze pochopit tak,že pokud by nebyl vlak zvukově izolován.(např.tunelem,protizvukovou zdí).Tak by se v pásu 600m neměl nacházet žádné lidské obydlí(nebo přesněji řečeno vetší skupina obydlí).
kvůli specifickým konstrukčním požadavkům na stavbu VRT nebude možné vést železnici po mostech
Možná,že jsou případy kdy nejde vést VRT po mostě,ale normálně podlě mně ano.Je to podle mně překroucené aby zastrašili lidi,že vznikne pás,který nebude možné překonat.
Ahtisaari :
Takže... nás čeká dalších 15 let keců strejců.
Bohužel souhlasím,pokud nezasáhne EU(nejpravděpodobnější verze) nebo něco podobného zvenčí.
Navrhuji tedy z infrastruktury Vysočiny odstranit vše, co neplatí kraj či města. Tedy všechny vlaky ČD nad základní dopravní obslužnost, celou trasu D1, zdroje energie a její transferové trasy, poštu, síť datových kabelů, telekomunikační sítě pevné i mobilní..." a pak by se vidělo.
Ad dálnice vs. železnice:
Jen si zkuste představit stav, kdy D1 nestojí a je teprve v návrhu. Která strana a které občanské sdružení by se bilo za co?
Jinými slovy, nedělám si iluze, že za současného stavu výchovy k brutálnímu prosazování jen svého zájmu je kdokoli schopen v této zemi natrasovat a prosadit jakoukoli novou liniovou stavbu.
Ad účel:
Pokud bude VRT skutečně integrovanou součástí stávající železniční sítě, není problém do systému zapojit i obsluhu Vysočiny (záměrně neříkám přímo Jihlavy). To je celé.
Ad argumenty:
Pokud se bude VRT lidem podávat jako "něco jako TGV, s šířkou záboru 600 metrů", jde o skutečně mistrovskou ukázku manipulace.
Pokud jedním z fungujících příkladů VRT bude i tunel do Berouna (s projíždějícími klasickými R, Ex atd. s jízdní dobou o řád kratší), je to přesně naopak.
Ad adekvátnost:
Pokud si stát neumí stanovit pravidla styku se soukromým majetkem (vyvlastnění za tržní cenu), ať se do jakékoli liniové stavby ani nepouští. Pokud může jakoukoli veřejnou investici donekonečna zpochybňovat a zdržovat kdokoli (i po X-tém potvrzení Y-té odvolací instance a Z-tém soudu, ať to stát raději vzdá.
Ad cena:
Záleží na tom, co se do ceny zahrne. Stavební firmy se nedohrabou k více než 4-5% zisku, to je stejné u nás i ve zbytku Evropy - tady problém není (stejné je to, mimochodem i u těch slavných dálnic). Podstatný je 1. projekt (z hodnoty projektu je placený projektant, takže logicky nemá zájem na jeho nízké ceně) 2. Objem prací (vyplývá z projektu, takže například menší propadlinu lze a) překonat náspem za x, překonat mostem za 3x a překonat architektonicky neuvěřitelně esteticky vyvedeným a v soutěžích oceňovaným designovým mostem za 8x) 3. Cenou pozemků (viz vyvlastnění) 4. Objemem vyvolaných investic (Starosta, či hejtman a jejich požadavky, aby se do rozpočtu stavby zahrnuly stavby či opravy jinak nesouvisících cest, školek a hřišť...)
Ad sny:
Už jsem to tu kdysi psal: Ideální železnice:
a) je na místě už několik desítek let a splynula s krajinou
b) je moderní a s maximálním zabezpečením
c) je rychlá
d) neobtěžuje rychlostí a hlukem
e) je daleko od obydlí, lesů, polí, zvěře a chráněných rostlin
f) má nádraží někde v optimu "daleko kvůli hluku x blízko kvůli dostupnosti"
g) je téměř bezhlučná
h) nemá hyzdící protihlukové stěny či valy
i) nezabírá místo polím, pozemkům, pastvinám, domům, stromům, rybníkům
j) je oživena provozem vlaků všech kategorií, s umytými stroji i vagóny všech možných typů
k) obsahuje taktovou osobní dopravu do všech směrů
l) obsahuje taktovou rychlíkovou dopravu do všech směrů, přičemž na dotčeném území je třeba, aby rychlík zastavoval "právě tady"
m) má tatáž pravidla o zastavování i pro EX, IC, EC atd...
n) je hojně využita nákladními vlaky, aby se ulehčilo silnicím
n) není vlaky vytížena moc, kvůli hluku a prachu
o) musí být elektrifikovaná
p) nesmí hyzdit okolí sloupy a dráty
q) nesmí být téměř vidět a zasahovat do rajinného rázu
r) musí obsahovat viditelné, architektonicky hodnotné stavby
s) musí být velmi, velmi investičně i provozně levná
atd...
Ale hlavně:
Hlavně musí někdo říct (dospět ke konsenzu), že tu je něco takového potřeba. V situaci, kdy nikdo ze zúčastněných nevidí dál než na konec volebního období (veřejný sektor) či ročních odměn (soukromý sektor) je ale něco takového dost nemožné.
Takže... nás čeká dalších 15 let keců strejců.
Jinak z tem mostum - ty se prece "neprotahuji" - akorat pod nima neni ostavnej pruh, ne? Takze "rozsirovali" dalnice i v Nemecku mi prijde (podle toho, ze u mostu je odstavnej pruh vzdycky prerusenej). Osobne mi "zajimavejsi" prijdou spis protihlukovky... Konkretne u Brna, kde se o tom rozsireni mluvi hlasiteji. Takze sice to chcou rozsirit, ale protihlukovky delaji o sto sest...
Tedy o tom rozšíření na 3 pruhy v celé délce mluvil tehdejší ministr dopravy Šimonovský na jaře roku 2006, ale ono bylo před volbami...
Vlastně si nedokážu představit rozšíření všech těch dálničních mostů na Vysočině, ne, to není správná cesta.
Paninaro: pak tedy nevím, která strana není v agónii, protože hodně jich slibuje různé (minimálně z krajského hlediska) nesplnitelné věci.
Ale takové rozšíření dálnice by rozvoj kraje určitě neomezovalo, že?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










