Hodonín - Jen několik dní po zveřejnění výsledků vyšetřování tragické nehody v Moravanech, v nichž Drážní inspekce upozorňuje na některé nedostatky staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11 firmy AŽD Praha, došlo k další mimořádné události spojené s tímto systémem. V úterý v Hodoníně "zmizel" z kolejí osobní motorový vlak čekající na jízdu do Zaječí. Stalo se tak hned dvakrát. Problém ihned zaznamenali výpravčí v Hodoníně a dispečer v Přerově, což zabránilo ohrožení cestujících. Jde tak o další z řady komplikací s tímto zabezpečovacím systémem. České dráhy zavedly po tragické nehodě v Moravanech systém mimořádných opatření, podle kterých zaměstanci v těchto případech postupují. "ČD budou chtít od majitele zabezpečovacího zařízení zcela jistě odpověď na otázku, jak je možné, že zabezpečovací zařízení opět vyhodnotilo obsazenou kolej pod jejich vlakem jako volnou," prohlásil mluvčí drah Ondřej Kubala.
Změní ministerstvo postoj?
Ministerstvo dopravy zatím systém ESA 11 hájilo. Po květnové nehodě v Moravanech zřídilo mimořádnou vyšetřovací komisi. Ta došla k závěru, že je zařízení ESA 11 v pořádku. Drážní inspekce s tím však nesouhlasí a varovala před chybami zařízení ESA 11 i Evropskou železniční agenturu. Ta sdělení české inspekce vyhodnotila jako závažné. Zároveň DI prostřednictvím svého generálního inspektora Romana Šiguta uvedla, že byly vyvíjeny snahy o zmanipulování vyšetřování. Šigut míní, že by se mohlo jednat o pokus ministerstva a firmy AŽD o utajení skutečných příčin mimořádných událostí. Četnost posledních mimořádností však MD znepokojuje, a proto se ministerští úředníci budou snažit problém vyřešit.
zdroj: Aktuálně.cz
| 9.10.2008 (19:00)
V předpise pro organizování a provozování drážní dopravy - D2 - je v článku 1137 definováno, co se považuje za speciální vozidla, která nespolehlivě ovliňují kolejové obvody a počítače náprav. Takže při jízdě nebo posunu s těmito vozidly musí výpravčí (dispečer) počítat s tím, že vozidla nejen že zmízí, ale ona se ani nemusí objevit.
Jestliže každý počítačový mazací příkaz, programem M602 počínaje, klade uživateli kontrolní dotaz "opravdu smazat ...", tak je drobet nepochopitelné, že podobným kontrolním dotazem v případě, že vlak zmizí z jednoho "kolejového obvodu", aniž by se objevil v sousedním ESA 11 "neotravuje".
Pan Chrdle z AŽD byl v TV trapný. Představa, jak se Hodonínským nádraží plíží nějaký zakuklený terorista (asi vyslaný Usámou) oděný do obleku výstražné barvy s kyblíčkem "pískovacího" písku v jedné ruce a dětskou lopatičkou v ruce druhé posypává koleje, aby došlo k tragédii je úsměvná.
Stejně jake ledadlo nemá jeden výškoměr, jeden tlakoměr ap., tak prostě musí být kolejové obvody něčím zálohované! Kolejové obvody nejsou a nebudou nikdy moc spolehlivé, i kdyby se kolem pískovačů tančilo s rukavičkami na rukou a plnily se laboratorním pískem. Kdykoliv se může stát, že se nějaký písečník porouchá a spolehlivost systému jde v tom místě do kopru. Nebo tam vítr nafouká listy, prach, písek ... to je první zásadní nedostatek celého systému. Druhý zásadní nedostatek je, že ESA klidně označí jeden úsek jako volný, ačkoliv vlak neobsadil žádný úsek sousední. Ale to souvisí s chybou první. Kdosi zanedbal skutečnost, že kol. obvody nejsou spolehlivé a samospasitelné. To je neodpustitelné selhání, ať už na straně SŽDC nebo AŽD.
Pokud na zmíněné nedostatky nikdo z AŽD nepřišel, jsou tam samí troubové. Pokud na to někdo v AŽD přišel a chtěl to do systému zabudovat, ale SŽDC to odmítlo (protože to norma nevyžaduje), doufám, že se zjistí, kdo to zamítnul a poletí s flastrem. AŽD si jistě nechalo zanést do smlouvy, že SŽDC jako zákazník si vysloveně nepřeje nalezené nedostatky odstranit. Pokud ne, jsou to opět troubové.
Bez zálohy kolejových obvodů např. počítači náprav se bezpečnost stávajícícho ZZ neposune na vyšší úroveň. I v blbé Š105L máte dva okruhy brzd!
Vzhledem k tomu, že ta zařízení splňují veškeré normy, tak SŽDC i AŽD jsou taky z obliga. Normy jsou zase posvěceny autoritami z oboru ... akorát se teď zjistilo*, že v těch normách je díra, a nějakou dobu zabere, než se díra zalepí. Vzhledem k tomu, že ty nebezpečné kolejové obvody se u nás používají desítky let a statisticky vycházejí jako nejbezpečnější používaný způsob zjišťování volnosti, tak bych se tím nějak extra netrápil. Čím samozřejmě nechci říct, že by se tím neměl trápit tvůrce norem (je potřeba ošetřit) a výrobce ZZ (je potřeba upravit podle nové normy. Ale rozhodně nevidím důvod zastavovat do té doby provoz, nebo se vrátit k vizuální (= ještě méně spolehlivé) kontrole volnosti.
* to "teď" má výjimku: šukafony, MUVky a podobná lehká málonápravová vozidla se občas ztrácely už dřív, ale bralo se to jako přijatelné riziko
Kdyz ti vypadne net, budes volat na providera nebo budes zjistovat, kdo vyrobil tu spatnou pojistku a budes chtit opravu po nem?
Kdyz ti odejde svicka v aute (jo, ty ses vlastne ten expert na vyvoj ceny ropy, takze auto asi nemas...), tak s tim pojedes do servisu auta nebo to povezes do Jihlavy/Budejic, at ti to spravi v Boschu?
jenže pro 98% obyvatel je ČD ten, kdo provozuje vlaky a tím pádem zotpovídá za koleje a vůbec vše.. Nikdo nemá tušení jak to ve skutečnosti je SŽDC??? co to je??? je to zpráva určená laikům - proto možná "zjednodušená" - i když tím pádem neobjektivní.
přesně nad tím jsem se hned taky zamyslel - on ten písek nebude asi takový problém, pokud už tyto problémy byly i na releovce, asi bude chyba někde jinde než v písku nebo ne? Hodonín má výhodu, že výpravna je hned u nástupiště.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










