Hodonín - Jen několik dní po zveřejnění výsledků vyšetřování tragické nehody v Moravanech, v nichž Drážní inspekce upozorňuje na některé nedostatky staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11 firmy AŽD Praha, došlo k další mimořádné události spojené s tímto systémem. V úterý v Hodoníně "zmizel" z kolejí osobní motorový vlak čekající na jízdu do Zaječí. Stalo se tak hned dvakrát. Problém ihned zaznamenali výpravčí v Hodoníně a dispečer v Přerově, což zabránilo ohrožení cestujících. Jde tak o další z řady komplikací s tímto zabezpečovacím systémem. České dráhy zavedly po tragické nehodě v Moravanech systém mimořádných opatření, podle kterých zaměstanci v těchto případech postupují. "ČD budou chtít od majitele zabezpečovacího zařízení zcela jistě odpověď na otázku, jak je možné, že zabezpečovací zařízení opět vyhodnotilo obsazenou kolej pod jejich vlakem jako volnou," prohlásil mluvčí drah Ondřej Kubala.
Změní ministerstvo postoj?
Ministerstvo dopravy zatím systém ESA 11 hájilo. Po květnové nehodě v Moravanech zřídilo mimořádnou vyšetřovací komisi. Ta došla k závěru, že je zařízení ESA 11 v pořádku. Drážní inspekce s tím však nesouhlasí a varovala před chybami zařízení ESA 11 i Evropskou železniční agenturu. Ta sdělení české inspekce vyhodnotila jako závažné. Zároveň DI prostřednictvím svého generálního inspektora Romana Šiguta uvedla, že byly vyvíjeny snahy o zmanipulování vyšetřování. Šigut míní, že by se mohlo jednat o pokus ministerstva a firmy AŽD o utajení skutečných příčin mimořádných událostí. Četnost posledních mimořádností však MD znepokojuje, a proto se ministerští úředníci budou snažit problém vyřešit.
zdroj: Aktuálně.cz
| 9.10.2008 (19:00)
je celá problematika a s možnými řešeními popsána. Pokud se tady žel. nehoda srovnává např. s leteckou tak bych uvedl jdnodušší příklad. I taková "inteligentní" regulace topných okruhů hlídá a analyzuje spoustu parametrů v sytému zejména pak teploty a tlaky a mj. vyhodnocuje jejich změnu v závisloti na čase a poslopnosti událostí takže krom funkce jao takové je ontrolobána a hlídána bezpečnost a odlnost systému např. proti přehřátí atd. Opravdu udělali v AŽD pěknou botu a měli by to rychle odstranit a ostatní jim dát "klid" ať se na to mohou soustředit a jen co nejpřesněji dokumentovat další případy "ztráty vlaku".
To prijatelne riziko by malo byt vyvazene (a viacmenej je vyvazene) dalsimi opatreniami. Preco padaju lietadla z dovodov technickych poruch? Nie je tak kazdy vzlet lietadla vseobecnym ohrozenim? Po odlepeni lietadla od runwaye bezpecny stav zjavne neexistuje. Prestanete lietat? Zakazete letecku dopravu?
http://www.novinky.cz/clanek/151671-mizeni-vlaku-neni-na-draze-novinkou-problem-trva-nekolik-let.html
Taky jsem četl o případech, kdy se nespustily závory a signalizace na přejezdu před průjezdem vlaku. Ale v médiích zástupci DI nebo SŽDC chyby vylučovali.
Nešlo o připojení napaječky, ale o ukolejnění a připojení bleskojistek. Kolejovým obvodům to pomohlo, ale napaječka lítá dál. Projekt byl dobrý, ale v těhle problémech mají prsty jiné faktory.
Zabezpečovací zařízení nikdy není na 100%, vždycky jde jenom o to, jestli je za desetinnou čárkou dost devítek. A tady se stalo, že ZZ s archivem ukazuje, že je tam těch devítek o něco míň. Pořád je to řádově bezpečnější než systém, kde se volnost zjišťuje pohledem. Ale i ten se používá a nikdo ho nezakázal.
En Rico: opravdu je důležitější zdvojovat zařízení tam kde už nějaké je? Nemělo by být nejdřív prioritou dosadit aspoň nějaké zařízení tam, kde se dneska jezdí "na hubu"?
Na křemíkovce se většina případů dá ošetřit softwarově (tedy že vlak nesmí zmizet, pokud se současně neobjeví vedle - kromě dělení souprav to problém vcelku řeší, neboli pravděpodobnost chyby se snižuje o nekolik dalších řádů). Akorát to do letoška nikdo nechtěl, protože nikoho nenapadlo, že by to mohlo být potřeba.
Zikmund: Opět chytrej jak rádio. Mír s tebou!
Fauny: Na trati do hrušek bylo špatně vyprojektované připojení do napaječky, a v některých případech tam z toho důvodu výstroj kolejového obvodu shořela (a indikovalo se obsazení). od tý doby co je to opravené, už jsou tam kolejáky v pohodě.
All: Dokud se fírové budou snažit dokázat, že zabzař je k ničemu, tak se budou pořát takovéhle náhody stávat. Zeptejte se v depu, jestli už na tý mašině, co jste dneska dostali už jsou upravený písečníky. A víte, že pod 20 se nesmí pískovat? resp pod 40, když ty písečníky ještě upravený nejsou? Kdo z vás to ví a dodržuje? Druhou možností je vypnout zabzař a jezdit podle lidí(výpravčích). Víte, že pravděpodobnost (intenzita) nebezpečné chyby člověka je o 3 řády vyšší než zabzař?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










