Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.
Stroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.
Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.
V sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.
| Ex 573 Punkva | Praha Holešovice (6:33) | Pardubice hl.n. (7:36) | Brno hl.n. (9:15) |
|---|---|---|---|
| Ex 572 Punkva | Brno hl.n. (10:43) | Pardubice hl.n. (12:21) | Praha Holešovice (13:25) |
| Ex 579 Špilberk | Praha Holešovice (14:33) | Pardubice hl.n. (15,36) | Brno hl.n. (17:15) |
| Ex 578 Špilberk | Brno hl.n. (18:43) | Pardubice hl.n. (20:21) | Praha hl.n. (21:28) |
Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice
| 29.10.2008 (7:00)
(Ja ze jsem u dalnice videl billboardy Pendolino Praha-Brno za 175 a pod tim malym "plati pro vybrane...." - uz jsem projel kolem:-)
Vetu Já jsem zahlédl vpředu modrého peršinka, takže celkem logicky prodlužoval jízdní doby si ja osobne vykladam tak, ze jizdni dobu prodluzovala pomala lokomotiva. Jak je videt na Vindobone, tak i pomala lokomotiva je dostatecne rychla na to, aby Praha-Brno stihla na cas (pokud vlak na jednom miste nestoji 50 minut:-)
Na AC trakci je to potíž, neb vzhledem k jednoduchosti transformoven je v každém napájeném úseku jiná fáze. A tam je ta stahovačka nutná, neboť by došlo k mezifázovému zkratu.
U OeBB se funguje na snižením kmitočtu a OeBB mají i vlastní rozvody VN a měnírny jsou uzpůsobeny tak, aby vždy bylo v troleji napětí bez fázového posunu vzhledem k okolním úsekům. Při rekuperaci je vzniká energie buď využita jiným vozidlem v úseku nebo je pomocí vlastí VN sítě převedena jinam, kde ji buď spotřebuje jiné vozidlo a pokud by v celé síti byl přebytek, může být tento převedn do veřejné VN sítě.
- pokud byla na 174 jen 363, tak mi připadá předjetí "pomalejšího" EC rychlejším celkem rozumná, tím spíše, že v té době se již patrně rozhodlo o přepřahu v Pečkách, takže tam zastavila současně dvě ECčka, aby si vyměnila lokomotivy a další jelo na blok od Kolína.
K tomu připočítat výluku Kolín – Velim, která byla narušena poškozením kabelů na Novém spojení. Proto vlaky dle ROV odkloněné přes Vysočany a Nymburk musí jet v původní trase přes Vršovice – Pečky. Takže těžko odhadovat jaká byla dopravní situace (obsazení kolejí) v Pečkách, 174 by stejně zůstal stát v Pečkách a ještě by tam komplikoval dopravní situaci.
- modrý peršing není 163 (zelený peršing), ale 363
Josef Petrák :
České & slovenské stahovačky jsou unikum, onehdá jsem na jedné poradě, kde se mluvilo o problémech s nimi spojených prohlásil, že řešení problémů je jednoducé – zrušit je.
Podobné potíže se znovuožitím měly Potěmkiny, takže nemusí na rozdíl od jiných HV na mnoha místech stahovat, tam kde je tvrdá stahovačka holt musí...
Janko Jesenius měl poruchu lokomotivy už na Slovensku a patrně došlo ke dvojí výměně. První výměna zřejmě v Zohoru, druhá v Břeclavi. Já jsem zahlédl vpředu modrého peršinka, takže celkem logicky prodlužoval jízdní doby, pak ještě v Pardubicích šla "dopředu" Vindobona mající lok 350.
Prostým pohledem do rozpisu zpoždění jde zjistit, že vlak odjížděl z Břeclavi se spoždením 119 minut. Tj. 23 minut zabrala výměna lokomotivy. Ze zbylého navýšení zpoždění je tam ještě +7 minut v Pardubicích (člověk by čekal, že jedno ECčko by nemělo dostat přednost před druhým, s vysokým zpožděním) a +14 minut v Pečkách, co se stalo tam, vážně netuším. Modrý peršing = 163, ale ten z Břeclavi určitě nejel :), pokud to bylo eso (363), tak nižší výkon a hlavně max. rychlost 120 km/h místo 160 km/h udělá na trati Břeclav - Praha tak 20 minut navíc. Takže bych řekl že asi 25 minut zpoždění bylo "navíc", už zmiňované Pardubice + Pečky + nějaká další dorbná zpoždění.
I s touto pomalou loko prijela zpet do Brna zpozdena pouze o 45 minut, pricemz celych 45 minut nabrala mezi Peckama a Pardubicema - tzn. v rychlosti problem podle meho soudu nebyl a proto tam nevidim nic logickeho
Jiri Prusa - maji je navockovany ty lokomotivy - jak je v dratech stava z atomu, tak nejedou:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

















