..: Zácvik strojvedoucích, od prosince s taurem až do Drážďan :..

Taurus 1216.239 ÖBB, Praha ONJ, foto: Josef Petrák Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.

Taurus 1216.239 ÖBB, Praha ONJ, foto: Josef PetrákStroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.

Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.

ES64U4 - display, foto: Josef Petrák US64U4 - display, foto: Josef Petrák US64U4 - display, foto: Josef Petrák ES64U4 - display, foto: Josef Petrák
Taurus 1216.239 ÖBB, depo Praha-Vršovice, foto: Josef Petrák 1216.239 ÖBB, depo Praha-Vršovice, foto: Josef Petrák Taurus 1216.239 ÖBB, Ex 572, Praha-Holešovice, foto: Josef Petrák

Taurus 1216.239 ÖBB, Ex 572, Praha-Holešovice, foto: Josef PetrákV sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.

Ex 573 PunkvaPraha Holešovice (6:33)Pardubice hl.n. (7:36)Brno hl.n. (9:15)
Ex 572 PunkvaBrno hl.n. (10:43)Pardubice hl.n. (12:21)Praha Holešovice (13:25)
Ex 579 ŠpilberkPraha Holešovice (14:33)Pardubice hl.n. (15,36)Brno hl.n. (17:15)
Ex 578 ŠpilberkBrno hl.n. (18:43)Pardubice hl.n. (20:21)Praha hl.n. (21:28)

Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 29.10.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
31.10.2008 (22:58)  
happy : omyl, ČKD modernizovalo, ale sovětský zákazník neměl zájem o modernizované stroje, protože sovětský zákazník potřeboval stroje, které dokáže v sibiřském mrazu opravit Voloďka s výučním listem elektrikáře majícím pouze jednoduchý AVOMET. Sovětský zákazník nepotřeboval stroje, k jejích údržbě potřebujete vybavení za miliony a vysokoškolsky vzdělané inženýry, které vám stejně v mrazu nebude fungovat, ale stroje, které si dokázal opravit "načálnik teplovoza, mašinist, pomoščnik mašinista".
Elektromechanická regulace výkonu je jednoduchá, spolehlivé, čmeláky se v SSSR používaly na těžkém posunu nebo nějakých přetazích, takže tam si spalovací motor pochrochtával v podstatě ve stále stejném otáčkovém režimu a nepotřebujete elektronickou regulaci.
Ze stejných důvodů se v "sibiřském" Rusku uplatní ojeté Karosy, které mají mechanickou převodovku, takže když bus nejde nastartovat, tak ho roztáhnete (i s vymlácenou baterií), což u většiny počítačově řízených motorů nejde.


Dnes se skutečně v Brně Taurusky vyměnily. "Výměnný" přijel na R 270 asi s půlhodinovým zpožděním.

M & spol :
Janko Jesenius měl poruchu lokomotivy už na Slovensku a patrně došlo ke dvojí výměně. První výměna zřejmě v Zohoru, druhá v Břeclavi. Já jsem zahlédl vpředu modrého peršinka, takže celkem logicky prodlužoval jízdní doby, pak ještě v Pardubicích šla "dopředu" Vindobona mající lok 350.

Josef Petrák : dost důležité určení místa. Taurusku se zřejmě nelíbila stahovačka v Roztoklatech. Na "česká stahovací špecifiká" zřejmě Taurusky nejsou zvyklé.
registrovaný uživatel Dusanh 
31.10.2008 (20:42)  
Ad Mates: za rok touto dobou jistě uvidíme statistiku poruch na x tisíc ujetých km. Myslím, že ujetých km bude o dost více, než současných 12000km do poruchy u "domácí" řady 471 (ano, je to sice "jiné" vozidlo, ale cestujícímu v daném vlaku to je jedno - jestli skape Taurus nebo 471).
31.10.2008 (18:41)  
Dnes měla v Brně proběhnout výměna tarusu od Ex 573 měl jet domu a na Ex 572 měl přijet nový kus. A hol mu nezachutnal náš proud.
registrovaný uživatel Pivo  mail  
31.10.2008 (18:00)  
Taurus je jen reklama ČD na komfortní jízdu....Béčka jsou však i nadále......Zlátý BOBINY!!!!!!!!!!!!!
registrovaný uživatel M 
31.10.2008 (16:31)  
Kdo vi co nam poslali - spinavy to bylo, nejezdi to. Ted si mnou ruce, ze se toho jednoho kramu zbavili:)
31.10.2008 (16:25)  
JP: K-Rep nesmím sledovat. Když jsem se tam na něco ptal, tak jsem bal nařčen, že somruju pro ŽP:o) Ne ale vážně - dík za info. ;-)

M: No jo, zpoždění a poruchy jsou běžné, ale podle některých obdivovatelů je Taurus bezporuchový, osvědčený a vychytaný stroj - tak nechápu, jak se může pokazit:o)
registrovaný uživatel M 
31.10.2008 (16:11)  
Jesenius v Lanzhote: 96, Jesenius v Holesovicich 166. Jinak na mape vidim 12 (slovy: dvanact) cervenych znacek, tj. zpozdeni nad 30 minut. Taurus myslim mame jenom jeden:)
31.10.2008 (15:36)  
GC) Ty, aby jsi se neozval. Skapal za Tuklatama... kdybys sledoval i kreport, věděl bys to. V Blatově už je na přípřeži nějaký pershing.
31.10.2008 (15:22)  
M: Tak to EC 174 si to veze už ze Slovenska ;-)
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko