Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.
Stroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.
Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.
V sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.
| Ex 573 Punkva | Praha Holešovice (6:33) | Pardubice hl.n. (7:36) | Brno hl.n. (9:15) |
|---|---|---|---|
| Ex 572 Punkva | Brno hl.n. (10:43) | Pardubice hl.n. (12:21) | Praha Holešovice (13:25) |
| Ex 579 Špilberk | Praha Holešovice (14:33) | Pardubice hl.n. (15,36) | Brno hl.n. (17:15) |
| Ex 578 Špilberk | Brno hl.n. (18:43) | Pardubice hl.n. (20:21) | Praha hl.n. (21:28) |
Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice
| 29.10.2008 (7:00)
Tak za prvé 1 ks řady 380 stojí asi 135mil. Kč
1 Taurus při současném euru asi tak 95
Za druhé: Taurusy jezdí v několika zemích evropy ve stovkách kusů už nemálo let a jsou s nimi dobré zkušenosti, kdežto 380 se pět let vyvíjela a další minimálně 2 3 roky se bude vychytávat a dolaďovat (viz ešusy, pendolina atd.)
Tak, jak ty by sis asi přál, fungovaly dráhy za minulých dob, dnes máme kapitalizmus a rozhodujeme se na základě ceny a kvality, nikoliv původu výrobku. Taurusy můžou aspoň malinko pomoct drahám v napravení jejich hodně blbé vizitky u veřejnosti a znamenají alespoň malinký krůček směrem, mak by Dráhy měly jít...
Pavel Ch - takze pocitam, ze doma mas televizi Tesla a perete v Tatramatce, ze?:-))
kurňa kdyby jsme mašiny nevyráběli tak přimouřím oko ale my je vyrábíme tak ať jde taurus do pr.....
380 je elegantní a navíc je to český výrobek české dráhy by měli zůsta českými ono stačí,že si nechali u Alstomu vyrobit pendolina která spolkla peněz.
A ten zajem statu. Stat koupi bud Taurus za 50 penez nebo 380 za 60 penez (vychazim z toho, ze 380 je drazsi, coz je myslim pravda). Ano, z tech 60 penez stat cast dostane zpet na ruznych danich, ale vsechno to stoji na predpokladu, ze by Skodovka nic jinyho nevyrabela a ze jeji zamestnanci by jinak byli nezamestnani. Pokud tomu tak je, tak je nepochybne, ze je Taurus lepsi stroj. Soucasne by potom stalo za vypocet, jestli ma za kazdou cenu kupovat smejdy, jestli nevyjde vyhodneji davat delnikum cast z tech 10 penez rozdilu.
Priklad se totiz da dotahnout i tak, ze pro dovazet banany z Nikaraguy, kdyz se za statni penize muze postavit gigantickej sklenik a v nem banany pestovat. Dale proc dovazet cizi auta, kdyz stat muze pomahat Skodovce. Proc dovazet cizi pocitace, kdyz... sakra, pocitace asi nevyrabime:-)
Jinak pokud jde o ty banany, tak nam na skole jeden ucitel rikal peknej priklad na tohle tema - v Norsku ze si pestujou norsky jahody - a kilo takovej jahod potom stoji jako.... (odmlcel se) jako vagon jahod dovezenych. Vyhoda je, ze v Norsku maji norske jahody a norsti jahodari maji co zrat:-))
ano ve které je švajcarský trafo....
Například komunikace se Škodou - konstrukčním zázemím se dá předpokládat jednodušší než kontakt s cizinou
copak na Zličín je to z nábřeží dál než do Plzně??
Pohled přínosu 380 oproti Taurusům jsem nepsal z hlediska dopravce, ale občana ČR.
Nicméně i z hlediska dopravce by se pozitiva pro řadu 380, v duchu mého předešlého příspěvku, našla.
Například komunikace se Škodou - konstrukčním zázemím se dá předpokládat jednodušší než kontakt s cizinou (i když jsme EU - pořád jsou tu určité bariéry a nejen jazykové).
Další věc je zájem majoritního akcionáře (ČR) Českých Drah, českého státu, na výrobcích z ČR z uvedených důvodů v mém minulém příspěvku - rozumím, je to diskutabilní z hlediska nezávislých úsudků-rozhodnutí akciové společnosti.
A krom toho , pořád drtivá většina cestujících , které budou lokomotivy vozit , jsou občané ČR, tak i tam zájem je, a nakonec potažmo i skrzevá České dráhy - zjednodušeně řečeno dle hesla : České dráhy - Česká mašina, které pro drtivou většnou cestujících může mít pozitívní zvuk.
Mandos) Ty dokumenty urcite zadny civilista nema, ale schvalovani rady 1216, stejne jako EJ 680, obsahovalo bezpecnostni mereni EMC (znalci v oboru upresni) a kdyby masina nevyhovela, tak papiry nema. Ja bych se ji nebal o nic vic, nez persingu pri piskovani ;-)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.

















