Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.
Stroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.
Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.
V sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.
| Ex 573 Punkva | Praha Holešovice (6:33) | Pardubice hl.n. (7:36) | Brno hl.n. (9:15) |
|---|---|---|---|
| Ex 572 Punkva | Brno hl.n. (10:43) | Pardubice hl.n. (12:21) | Praha Holešovice (13:25) |
| Ex 579 Špilberk | Praha Holešovice (14:33) | Pardubice hl.n. (15,36) | Brno hl.n. (17:15) |
| Ex 578 Špilberk | Brno hl.n. (18:43) | Pardubice hl.n. (20:21) | Praha hl.n. (21:28) |
Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice
| 29.10.2008 (7:00)
A k tomu vyzdimanemu Zlicinu: Jak se da vyzdimat firma?
Za babku koupil (proc to nekoupil nekdo jinej za vic babek?) a ted bude zavirat (a necha to na veky zavreny - nebude to treba zase za babku prodavat?)
Hawkey - precti si tu vetu, v niz je slovo smejd jeste jednou nebo dvakrat (idelane i s vetou ji predchazejici). Vic nemam co dodat.
Pokud jde o ty ceny, tak ze by ceska vybava stala pres 40 milionu (a soucasne ta "jina" rada mela vybavu zcela zdarma - tj. ze rozdil ve vybavach by byl 40M)? Tak to tam budou aji zlaty kliky asi:-)
Ale ja tomu nerozumim a asi je mozne, ze funkcni lokomotiva stoji X penez a uprava na ni stoji dalsich X/2 penez
A co se týče ceny. Mě se líbí, jakk tady polemizujete, ale zapomněli jste, že cena se neodehrává na jeden kus, ale na celou zakázku. Ekonomicky vzato, čím více toho odeberu, tak tím méně mě bude stát jednotka za kus. Myslíte si, že kdyby ČD objednaly 20 taurusů, že se dostanete na ty ceny, jak tady někdo nesmyslně vypisuje 95 milionů za Taurus a 135 za škodu?? Těžko ty ceny budou obdobné a velice podobné, možná opravdu bude Taurus o něco levnější, ale ne o 40 milionů.
M: tady je přehled, co by měly vozit 350.
EC 170/171 Hungaria
EC 174/175 Jan Jesenius
EC 272/273 Jaroslav Hašek
EC 274/275 Slovan (R 474/475 Jadran)
EC 276/277 František Křižík
EC 344/345 Avala
EN 476/477 Metropol
Dále jsem se dozvěděl, od uživatele S123 na k-Reou, že i vlaky:
EC 176 Alois Negrelli
EC 177 Johannes Brahms
EC 378 Carl Maria von Weber
JInak vlaky do Bohumína včetaně vlaků od Vídně by měly vozit 362
M: no rozdíl v ceně může být i třeba jinde, vzhledem k požadavkům norem atd.. A když si kupuješ auto, je normální, že nový model je dražší než předchůdce.A proč to tedy tak je? Není to u lokomotiv podobné ? A jak můžeš tvrdit, že 380 je šmejd? Ty s ní máš už nejaké zkušenosti ?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.

















