..: Zácvik strojvedoucích, od prosince s taurem až do Drážďan :..

Taurus 1216.239 ÖBB, Praha ONJ, foto: Josef Petrák Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.

Taurus 1216.239 ÖBB, Praha ONJ, foto: Josef PetrákStroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.

Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.

ES64U4 - display, foto: Josef Petrák US64U4 - display, foto: Josef Petrák US64U4 - display, foto: Josef Petrák ES64U4 - display, foto: Josef Petrák
Taurus 1216.239 ÖBB, depo Praha-Vršovice, foto: Josef Petrák 1216.239 ÖBB, depo Praha-Vršovice, foto: Josef Petrák Taurus 1216.239 ÖBB, Ex 572, Praha-Holešovice, foto: Josef Petrák

Taurus 1216.239 ÖBB, Ex 572, Praha-Holešovice, foto: Josef PetrákV sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.

Ex 573 PunkvaPraha Holešovice (6:33)Pardubice hl.n. (7:36)Brno hl.n. (9:15)
Ex 572 PunkvaBrno hl.n. (10:43)Pardubice hl.n. (12:21)Praha Holešovice (13:25)
Ex 579 ŠpilberkPraha Holešovice (14:33)Pardubice hl.n. (15,36)Brno hl.n. (17:15)
Ex 578 ŠpilberkBrno hl.n. (18:43)Pardubice hl.n. (20:21)Praha hl.n. (21:28)

Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 29.10.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JB 
29.10.2008 (10:44)  
Adam Štecher: Pro mě - a nejen pro mě - jsou vzhledem k charakteru železničního provozu důležité tyto tři hlavní parametry: spolehlivost, spolehlivost a spolehlivost.

Poznamenávám dále, že dojíždím denně do práce jednotkou 471.
registrovaný uživatel Mandos 
29.10.2008 (10:42)  
Nemáte někdo dokumenty, které stály za rozhodnutím drážního úřadu pustit taurus z Brna do Svitav a dál na stejnosměrnou trakci?

A zajímalo by mne, co se změnilo, že už tam smí, když předtím směl jen do Brna? Doufám, že mé obavy jsou jen plané. Díky za jakékoliv info.
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
29.10.2008 (10:35)  
Páňula & TV Noha: Už vidím pátečního Brněnského draka jako 680 a 3x B. To by to už i Student Agency vzdali :-D
registrovaný uživatel 350 009  mail  
29.10.2008 (10:26)  
Qaws: kolem 30min. to má bohužel každý den na všech obratech
29.10.2008 (10:19)  
Tak schválně, kdo ho první vycvakne v Bezpráví a protlačí do galerie? :o)
registrovaný uživatel M 
29.10.2008 (10:18)  
V clanku je sluvko castecne umisteno a pouzito tak, ze mi castecne zamotalo hlavu:-)

Bude to tedy tak, ze Taury budou jezdit na "rakouskych" EC, tj. Praha (Drazdany)-Wien a rada 350 i nadale na "slovenskych", tj. Praha-Bratislava?
registrovaný uživatel Qaws 
29.10.2008 (10:05)  
Koukám, že nám Taurusek ráno nejspíš trošku zlobil, protože Punkva má na příjezdu do Brna 39 minut...
29.10.2008 (9:51)  
AŠ: Ne že bych s něčím co jste napsal nesouhlasil, ale jaký zásadní přínos pro cestujícího / dopravce / správce infrastruktury má 380 namísto 1216? Jinými slovy kdo (kromě výrobce) by měl za 380 tolik lobovat? Rektor ČVUT?
29.10.2008 (9:43)  
AŠ) Tak to by se meli hosi snazit, at v prosinci je ta masina schvalena a stoji ve Vrsovicich! ;-)
29.10.2008 (9:14)  
To Zdeněk Michl
Koukám, že jste vůbec nepochopil v čem je výhoda preference 380 oproti Taurusům.
Škoda sice může být částečně nadnárodní firma a Taurusy lze montovat v ČR (o čemž ale ve výsledku silně pochybuji) ale jde tady zejména o to, že Škoda je KONSTRUKČNĚ ČESKÉ ŘEŠENÍ (převážně).
A proč na tom záleží, není to jen přiblblý nacionalismus?
V žádném případě NENÍ, protože to, jestli tady v ČR máme schopné party konstruktérů, 1 )je důležité pro celý rozvoj společnosti - nejsme jen montovači dílů,české mozky udržíme v naší zemi, 2 )je to důležité pro rozvoj Vysokých škol - pro konstrukční zázemí se nemusíme odvolávat na cizí řešení, 3 ) a vůbec povědomí v české společnosti, že zde lidé jsou něco schopni udělat a prosadit se ve srovnání se světem a nejen , že přebíráme jejich řešení.
A v ČR (Československu) tato tradice vždy byla, a bylo by škoda o ni příjit.
  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko