Berlín - V pondělí 5. ledna byla podepsána rámcová smlouva mezi Deutsche Bahn a Bombardier na dodávku 800 patrových vozů pro regionální dopravu v hodnotě 1,5 miliardy € (39 miliard Kč). Vozy by měly být dodávány postupně od roku 2009. DB si od nových vozů slibují více úspěchů při soutěžích o dopravní zakázky v regionální dopravě, kde v poslední době ztrácely proti soukromníkům.
Nová generace patrových jednotek je kontinuálním vylepšením stávajících vozů se kterými se můžete setkat například na regionálních linkách v okolí Berlína. Kromě vlaků osvědčené koncepce Push-Pull by měly být zakoupeny i hnané jednotky koncepčně podobné vozům CityElefant z produkce plzeňské Škodovky. Nové vozy by měly designově navazovat na jednotky Talent, které v současné době DB nově zařazuje do provozu. Nyní DB provozují okolo 2000 patrových vozů, které se vyznačují vysokou spolehlivostí s vypraveností okolo 98%. S těmito staršími vozy budou nové plně kompatibilní, umožní flexibilní nasazování a jednoduchou náhradu porouchaných vozů. Nové jednotky budou vybaveny moderním informačním systémem, klimatizací, ergonomickými sedačkami i zásuvkami pro notebooky.
Kromě obří zakázky pro DB, dodá Bombardier dalších 34 patrových vozů v hodnotě 46 miliónů € (1,2 miliardy Kč) spolkové zemi Dolní Sasko. Ta je prostřednictvím své společnosti Landesnahverkehrsgesellschaft Nidersachsen pronajme soukromým dopravcům, kteří zajišťují výkony na regionálních tratích. Nové vozy budou použity převážně pro posílení provozu na lince Hamburk - Brémy, kde provoz zajišťuje společnost Metronom.
Zdroje: Deutsche Bahn, Bombardier

Pozn.: Pocty pepravenych lidi tak ci onak jsem nenasel
ad nákup nových vozidel: nejsem sice ekonom ani nemám zkušenosti z provozu železnic, nicméně přesto bych chtěl podotknout toto (mýlím-li se, opravte mě, prosím):
Pokud ČD dostaly loni 12mld od státu, které jakože měly investovat do nových vozidel a ty se ale "někam vypařily", pak by mě zajímalo, zdalipak nejvyšší páni železničáři vědí o věcech jako je leasing, bankovní úvěr atd. V zahraničí se podle tohom, co jsem četl, tyhle formy nákupu vozidel používají běžně. To si ČD nemohou prostě od banky půjčit x mld Kč a koupit nové vlaky?
A za druhé: ČD se loni chlubily tím, že do obnovy vozového parku investují několik mld Kč za rok(asi 6 nebo tak nějak). Přitom při současných cenách vozidel a inventárnímu stavu ČD by měly na jeho průběžnou obnovu investovat minimálně dvojnásobek... jen si to spočítejte - ty tisíce lokomotiv a vozů s životností cca 30 let a při cenách dejme tomu 100 mil za loko a 20 mil za vůz... nemám pravdu?
v tom máš asi pravdu, že je blbost jizdit ve dvou(ale i sám), když cesta, kterou autem zvládneš za chvíli vlakem trvá "půl dne" ještě k tomu sedíš v klasickém českém voze. Ale abych to upřesnil jak jsem to myslel, cesta UnL->Pha po kolejích VRS. po ještě nedostavěné D8(al ejako by byla komplet), zde-bych určitě volil vlak, jehož cesta trvá kolem 1 hodiny. Naproti tomu Liberec->Pha vlak X auto je taky jasná volba - auto. Je blbost jezdit vlakem občas na vzdálenost pár kiometrů bez nějaké slevy, kdy tě auto vyjde levněji a pohodlněji. Ale určitě je x-krát lepší použít vlak na větších vzdálenostech nebo tam, "kde to trochu jede", např. okolí Prahy(Kralupy, Kolín, Beroun jinde). Aby sme se nehádali, nejsu zastáncem toho, aby jezdily vlaky na linkách, kde vlak využije na 50km pár lidí, takovouto službu splní levnější mikrobus a udržovat tam dopravu jen kvůli tomu že to "starosta" chce a pro pár lidí z klubu českých turistů je hloupost. Se podívej, do Německa, kolik lidí tam jezdí vlaky, samozřejmě že tam je taky mnoho těch, co jedině auto (jako můj strýc- každej den do Frankfurtu do práce 150km tam+zpět sám), a při tom v BRD nepatří železnice mezi nejlevnější dopravu... Musíš hledat kompromis kde se vlak vyplatí a kde je lepší jet autem/letadlem :)
Karel Kovářík:
to platí mimo území Ústeckého kraje, kde by kraj nechtěl platit za nic a při tom mít súprovou dopr. obslužnost :-D
Neco ve smyslu - kdyz nekdo doted jezdil v S120, tak je hloupost kupovat si Oktavku a je lepsi koupit si napredojetou Feldu? Nebo co je na tom trochu mimo?:)
Těch 12 mld. dal stát sám sobě, resp. ČD s nimi dorovnávají ztrátu z provozu osobní dopravy, kterou prodávají krajům a ministerstvu pod cenou. Žádný nákup vozidel z toho nekouká, Jančura může klidně spát. Přitom dotace by měl dostat rovnou kraj a provozovateli nakoupená vozidla v souladu s legislativou poskytnout, jako se to dělá v zahraničí často.
Něco je špatně. Na nákup nových vozidel v ČR není, to je nám opakováno modrými mozky. Ale na to, abychom v ČR jezdili stejnými autobusy jako na západě a přistávali tu stejnými letadly, na to u nás "je"...
Ale to záleží na odběrateli, jestli to chce takové, nebo makové. Za situace, kdy kolem Prahy stále krouží žabotlamy, je asi trochu mimo požadovat něco "úplně nového". Já myslím, že 99% cestujících to postačuje. Jedno procento tvoří šotouši, kteří buď požadují otevírací okna a sedačky s koženkou, nebo něco extra nového, nejlépe každé dva roky.
Spolehlivost není kdoví jaká, ale proti začátkům se dá říct, že se jezdí. Upřímně, která řada ČD je bez problémů?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











