..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 19 20 21 22 23 ... 28      Zpráv na stránku:   
13.01.2009 (11:59)  
M: Tak schválně, je snažší uklidit 10m2 nebo 150m2? Samozřejmě i v autobusech se dobytkové najdou, kteří žijí v domění, že co neni jejich, tak to můžou zničit.

antdo: To není o ohánění se cestujícími. Já bejt dráhama a i jinejma dopravcema, tak bych to zrovna nechal zahnojený a víte proč? Protože dneska si nikdo ničeho nevšímá a i ten kdo nic neničí, tak když uvidí někoho, že to ničí, myslíte že zavolá policajty? Ne, odvrátí hlavu jinam a bude dělat, že nic nevidí. Ale pak bude hlasitě křičet něco o kultuře cestování.
Registrierter Benutzer ráca  mail  
13.01.2009 (11:58)  
antdo - Podobně jako nemocnice, ta také podle všech indexů uvádí nejlepší statistiky a nejvyšší kvalitu pokud v ní nejsou žádní pacienti. Zřejmě se to rozrůstá i do jiných odvětví...
Registrierter Benutzer ráca  mail  
13.01.2009 (11:56)  
Tripolis - Bohužel, je takovou nemilou vlastností, že řada lidí se chová jak dobytek všude, kde na ně není vidět a nejedná se o jejich vlastní majetek. Ale to tak bylo je a bude, takže nezbývá než se tomu nějak přizpůsobit.

Ať si na to dráhy pořídí četu biřiců, kamery, nebo něco jiného, ale samo se to asi nepoddá.
Registrierter Benutzer antdo  mail  
13.01.2009 (11:54)  
Tripolis:No to pujde těžko, pokud ČD nezřídí zpět ostrahu železnice a pokud se cestují budou chovat jako dobytek.
přestante se prosím stále vymlouvat na cestující.Pro ČD by zřejmě bylo lepší,kdyby cestující vůbec nebyli. Potom by vlaky jezdili na čas a zářivě čisté.
Když ráno nasednu na první vlak co vyjíždí, ten je špinavý jak dobytek, tak to asi není cestujícími. nehledě na to, že kulturu cestování nedělá jen špína ve vlaku.
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (11:54)  
Raca - jo, proto mi ten slogan "vlada nebude vedet dne ani hodiny" prijde smesnej (cimz nenarazim na JTB)...
13.01.2009 (11:53)  
Ad taz: V této zemi je to stále ještě demokraticky - tak nějak stejně jako Belgii, Francii, Německu, ... Prostě tak nějak, že lidé ještě volí a jejich hlasy jsou všechny započteny, mají právo vybírat si z více stran (ať si o nich myslíme cokoli) a nikdo jejich hlasy nezahazuje do kanálů a nedává tam místo nich jiné.
Registrierter Benutzer ráca  mail  
13.01.2009 (11:52)  
M - nj, proto taky asi zůstane bez odpovědi, protoe podle mého ani sami organizátoři nevědí, proti komu vlastně stávku vedou, tak jak by to mohl vědět kdokoliv jiný.

Vyhrožovat vládě stávkou je tak najivní, že se mi až nechce věřit, jak to někoho může napadnout. Vždyť kohokoliv z vlády se to nijak nedotkne, tak poč by s tím také měl něco dělat. Pochybuji, že člověka který se vozí v autě s modrým majákem a v případě potřeby i s policejním doprovodem nějka vyděsí fakt, že přestanou jezdit tramvaje.
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (11:52)  
Tripolis - a autobusama ten samej dobytek nejezdi? Nebo ze by to bylo taky o pravidelnem uklidu a udrzbe?
13.01.2009 (11:50)  
antdo: kulturnější a kvalitnější cestování. No to pujde těžko, pokud ČD nezřídí zpět ostrahu železnice a pokud se cestují budou chovat jako dobytek.
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (11:47)  
raca - zaludna otazka:-)
  1 ... 19 20 21 22 23 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko