..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from Česká republika (celá)


  1 ... 20 21 22 23 24 ... 28      Zpráv na stránku:   
Registered user ráca  mail  
13.01.2009 (11:45)  
MirKo - Proč tu stávku tak vehementně podporuješ? Jen tak aby řeč nestála, nebo je pro to nějkaý důvod?
Registered user antdo  mail  
13.01.2009 (11:43)  
To je docela fajn, zase to odnesou lidé,kteří za nic nemohou a své benefity mají dávno zdaněny. Jo páni železničáři, tohle je asi vaše představa o spravedlivosti. Stydte se a spíš své snahy o stávkování převedte na snahu o kulturnější a kvalitnější cestování.
13.01.2009 (11:40)  
pantograf-fantóm drah: úplně prvním krokem bude, že si zaměstnanci ČD nastudují české zákony. Např. to, že cesta do místa zaměstnání není služební cesta (to pro některé z nich, co tvrdí že režijku soukromě vůbec nepoužívají), a že tu cestu zpět po službě do místa zaměstnání zaměstnanci ze svého neplatí (tedy že to naopak služební cesta je).

Nevím jestli věci prospívá takováto histerie, bez znalosti jak to funguje "tam venku", kde lidé za cestování platí. Podobně jako že režijka není zadarmo a stojí celých 200Kč je jen rudý hadr na rukojmí této stávky.

Jestli chtějí odboráři něco vyhádat, ať začnou předkládat argumenty. A třeba ať začnou rozdávat letáčky popisující, proč je zaměstnancům ČD těžko. S čísly. (Třeba, zcela od boku: počet úrazů v provozu jako v dolech; zničené zdraví; o 5 let dřívější úmrtí oproti populaci.) Chtějí-li něco od nás ostatních, chtělo by to nejdřív takovou nějakou "reklamní kampaň". A nezastírat boj o režijky stravenkami.
Registered user aron 
13.01.2009 (11:40)  
MirKo:No tak na tebe sedí přesně výraz LOPATA.Člověk kterej se nedokáže postarat sám o sebe a čeká co mu kdo dá.
Registered user M 
13.01.2009 (11:39)  
raca - tohle bohuzel neni o dopravci:-( Nicmene jsem celkem zvedav, kolik zamestnancu SA (treba) do te stavky pujde. Mam pocit, ze by plynule presly na UP:)
Registered user ráca  mail  
13.01.2009 (11:37)  
Ať si stávkuje kdo chce jak chce, já se dopravím jinak. Alespoň budu mít výmluvu proč přijít pozdě a nikomu to nebude vadit. A je o důvod víc dělat práci z domova pokud to alespoň trochu půjde.

A jestli to bude trvat déle, tak se dříve nebo později najde alternativní dopravce, který si třeba cestujících bude nedej bože i vážit.
Registered user kenzo 
13.01.2009 (11:37)  
Já si za režijku zaplatím klidně i 3500 kč,vůbec mi to nevadí,já je projezdím i tak!Když si zpočtu kolikrát do roka jedu a kolik bych zaplatil pořád budu v plusu!A i když jsou lidi kteří režijku nevyužívají jako já nemusejí si jí brát,nikdo je nenutí!
Tak a teď mě tu sežerte nádražáci.....
Registered user M 
13.01.2009 (11:37)  
taz - a...? Nejaky zakon zakazuje pripivani na dopravu? Mimochodem, jak to v te vyplate poznaji, ktere penize jsou vyplata a ktere jsou ten prispevek na dopravu? Ty prispevky se posilaji na nejaky jiny ucet? Nebo zeby... to bylo proste zvyseni platu o nejakou castku?

MirKo - stavkuj taky... Treba celej rok. A ted ta spatna zprava - behem stavky se plat nedostava
Correspondent or Member of ŽelPage MirKo 
13.01.2009 (11:35)  
Jestli stávka bude, tak jí PLNĚ PODPORUJU !!!
Registered user taz 
13.01.2009 (11:32)  
No, nevím jestli zrovna popelářům, ale některé firmy o příspěvku na dopravu pro dojíždějící zaměstnance reálně uvažují.
  1 ... 20 21 22 23 24 ... 28      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko