..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 21 22 23 24 25 ... 28      Zpráv na stránku:   
13.01.2009 (11:30)  
pantograf-fantóm drah : jak je to se zamestnancem, ktery nemaka pul roku a nema jeste narok na rezijku? Myslis, ze cestu Horni Dolni, kde mu zrovna skoncila sichta, si plati ze svyho?
Zalezi take na tom, co ma clovek v pracovni smlouve uvedeno jako pracoviste. Jak se na pracoviste dostanes, je tvoje vec a je pouze na zamestnavateli, jestli ti to nejak zprijemni. Kdyz mas konkretni adresu, tak kdyz vystrcis nos z baraku za sluzebnim ucelem, tak je to na cestak, kdyz mas mesto, tak cesty mimo mesto, kdyz mas holt CR, tak ti zamestnavatel zaplati jenom zahranicni cesty (ale na druhou stranu, kdyz nejses zrovna v zahranici, tak te nemuze nikdo drbat za to, ze jsi prisel pozde, nebot jsi v miste vykonu zamestnani).
Registrierter Benutzer taz 
13.01.2009 (11:30)  
M, děkuji, vyložil jsem si to tedy mylně.
ekoter, ...demokraticky ustavené vlády..., to je pěkná fráze... taková "lopaťácká"...
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (11:27)  
Pantograf - permanentky se rusit NEBUDOU!!! Mimochodem, kdo zaplati cestu z prace domu popelarovi, kterej musi nechat auto "ve firemni garazi"?

Tripolis - dopad stavky je jiste nemily. Nicmene vinikem dopadu tehle stavky jsou stavkujici, nikoliv vlada... Kdyby se stavkovalo proti logu toho naseho predsednictvi (ktere mozna take proslo vladou), tak bude vinikem takove stavky a jejich dopadu take vlada? To snad ne...
Registrierter Benutzer kuchi 
13.01.2009 (11:24)  
pantograf-fantóm drah:ale sak on rezijku nikdo nechce rusit;-)vetsina lidi dojizdi do prace dal nez 500metru a doprav se sem i tam jak chces...
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (11:23)  
lopata je synonymum pro kazdyho, kdo nema vlastni mozek a poslusne kyve na cokoliv, co mu kdo naserviruje (viz Paroubkovo vyjadreni "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí").
S tim, co kdo dela, to moc nesouvisi... A nesnaz se mne "prinutit" k tomu, abych si te zumpy, co chce stavkovat, aniz by poradne vedela proti cemu, mel nejak vazit nebo tak neco... "Omlouvam se", ale z brani rukojmich, odvazany nejsem. Ackoliv se mne stavka asi prilis nedotkne...
13.01.2009 (11:21)  
Ad Paninaro: No názory a demonstrace Vám nidko nebere. Seberte si třeba 50 000 lidí, kteří půjdou demonstrovat (ve svém volném čase) na Letenskou pláň. Ale prostě nemáte právo omezovat fungování státu "vyjádřením nesouhlasu" s připravovaným rozhodnutím demokraticky ustavené vlády.
13.01.2009 (11:20)  
Než se vstoupí do nějaké stávky, mělo by se nejprvw myslet, jaké to bude mít celkové dopady a zda-li to ČD nemůže ještě více uškodit. Proto si myslím, že by bylo nejlepší zástupce Federace strojvůdců ČR vystrčit na hodinku na mráz, aby trochu zchladli!!!!!!!!!
Jinak o tom, jaké a zda vůbec nějaké benefity firma poskytovat bude je zcela v její kompetetnci, nepletu-li se, proto si myslím že zde uváděné narážky jsou poněkud zcestné.
13.01.2009 (11:20)  
Pro M a všechny ostatní: Zřejmě sem se špatně vyjádřil. Myslel jsem dopad té STÁVKY a její příčinu na obyčejné, nebo chcete-li řadové lidi, aby tu zas nějaký chytrolín nechtěl slyšet definici kdo že je to obyčejný člověk.
13.01.2009 (11:19)  
Pokud zruší permanentky zaměstnancům, to pak bude průvodčí platit za cestu vlakem, když mu bude končit směna desítky kiláků od domova? Zaplatí cestu stejnou soupravou, ve které celý den odbavoval, proto, že měl mezitím někde v půli trati padla? Moc logické to není, povede to jedině k melouchům. Zajímavé, jak měl pan Kalousek ještě před několika lety v kampani železnice a sám stál na plakátě oblečen jako železničář.
Registrierter Benutzer taz 
13.01.2009 (11:18)  
M, lopata je zřejmě myšleno jako synonymum pro odboráře, železničáře nebo řidiče.
Já budu asi šroubovák, mohu se zeptat, jak bys v tomto stylu označil svou profesi?
  1 ... 21 22 23 24 25 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko