Frýdecko-Místecko - Mezi Paskovem a Vratimovem na Frýdecko-Místecku na jednokolejné trati, konkrétně u vjezdového návěstidla žst. Paskov od Vratimova, se v cca 9:10 čelně srazil Os 3101 z Kojetína do Ostravy s protijedoucím Os 3116 ve směru Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm. Os 3116 (tažený lokomotivou 754.040) zastavil před návěstí "stůj" na vjezdovém návěstidle ŽST Paskov a druhý, vedený motorovým vozem 842.019, do něj rychlostí cca 40 km/h čelně narazil. Při nehodě bylo zraněno více než 40 osob včetně dvou zaměstnanců drah; k žádnému úmrtí nedošlo. Předpokládaná škoda na vozidlech činí 7,5 milionu Kč, škoda na železničním svršku byla předběžně odhadnuta v řádu tisíců korun.
"Motorový osobní vlak jedním podvozkem vykolejil," uvádí mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Dle záchranářů bylo na místě ošetřeno 23 osob, z nichž dva byly transportováni vrtulníkem a další byli rozvezeni do nemocnic v Ostravě a Frýdku-Místku. Celková bilance zraněných ale činí více než 40 (podle jiných zdrojů více než 50), protože řada z nich vyhledala ošetření individuálně. Mezi zraněnými je jeden ze strojvedoucích s poraněnou hlavou.
Mezi Vratimovem a Paskovem již byla zavedena náhradní autobusová doprava, provoz na trati 323 má být obnoven dnes v podvečerních nebo večerních hodinách. Podle našich informací byl vlak Os 3101 opožděn o 29 minut ze stanice Lískovec u Frýdku. Toto zpoždění nabral cestou z Kojetína pro opakované závady na jednom z vozů, ve Frýdlantu byl vůz vyřazen. Ve stanici Paskov měla tedy souprava čekat na mimořádné vykřižování s protijedoucím vlakem, což se ovšem nestalo a motorová souprava odjela ze železniční stanice ve směru na Vratimov, ačkoliv strojvedoucí musel podle prvních závěrů bezpečně vidět návěst, zakazující odjezd a čelně narazila do soupravy vlaku 3116, jenž zůstal stát asi 30 metrů před vjezdovým návěstidlem. Policie a Drážní inspekce již ohledávají místo nehody a zajišťují potřebné důkazy. "Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, s největší pravděpodobností k ní však došlo důsledkem selhání lidského činitele," konstatuje tiskové prohlášení Drážní inspekce.
Provoz byl obnoven téhož dne po 18. hodině, prvním vlakem, který místem nehody projel, je Os 3132 do Frenštátu pod Radhoštěm s odjezdem z Ostravy hl.n. v 17:45, který měl do Paskova přijet v 18:09.
Zdroje: Idnes.cz, tisková zpráva ČD, Drážní inspekce ČR; fotografie: Dennis Hübsch
| 16.2.2009 (9:49)
A dále, pokud bych něco nazýval opravdovým GPS zabezpečovacím systémem, pak to musí na jednokolejné trase protijedoucí vlaky zastavit. Pokud to Vámi jmenovaný systém umí, ptám se, proč se nevyplatil, a kde ve chvíli havárie byl. Pokud to neumí, nenazývejte to GPS zabezpečovacím systémem. Vřelé díky za odpověď.
Ano máte pravdu vlak 3101 měl zůstat stát ve stanici výpravčí měl strojvedoucího upozornit na křižování a mohl mu dát eventualně souhlas k jízdě k odjezdovému návěstidlu na kterém bude zákaz jízdy.
Kromě toho si dovolím ještě jednu inspiraci konkurenčním druhem dopravy, tentokrát silničním... Pokud se silničním dopravcům vyplatí sledovat svá jednotlivá vozidla jednoduchými a nepříliš drahými systémy GPS, které při dnešní přesnosti odhalí i špatné odbočení na křižovatce, opravdu České dráhy přepravují tak malé hodnoty a tak málo pasažérů v jednom vlaku, že se GPS na hnacím vozidle nevyplatí???
Je pravda, že by musel někdo přemýšlet, pracovat... Ale někdy není od věci se podívat, jak to dělají ti vedle. Zvlášť když to uchrání životy, zdraví, svěřené hodnoty, opravuje lidské omyly. Já vím. To chci po ČD moc.
Mazuták:
To taky netvrdím jen konstatuji to co napsal redaktor.A taky píše že průvodčí vyběhli celé vyděšené takže buď je strojvedoucí upozornil ať utečou/pokud byl vůbec čas / a nebo byly v kabině.V zavazadlovém prostoru rozhodně nemohli vydět na trať.Já přece netvrdím že tam byli a že neutíkali po upozornění ale ten čas byl asi krátký na únik.
Jiří Průša
... výměny na odjezdové zhlavý došlo ke zrušení podmínek pro návěst dovolujucí jízdu na vjezdovém návěstidle a to se přestavylo ....
To taky netvrdím jen konstatuji to co napsal redaktor.A taky píše že průvodčí vyběhli celé vyděšené takže buď je strojvedoucí upozornil ať utečou/pokud byl vůbec čas / a nebo byly v kabině.V zavazadlovém prostoru rozhodně nemohli vydět na trať.Já přece netvrdím že tam byli a že neutíkali po upozornění ale ten čas byl asi krátký na únik.
ivanka : pokud jste si pečlivě přečetl předchozí vyjádření, tak Dopravní řád drah, potažmo předpisy D1 a D2 nezakazují, aby výpravčí dal vlaku návěst "Odjezd" (vlakový doprovod návěst "Souhlas k odjezdu) i když není hlavní návěstidlo (cestové, odjezdové) v poloze dovolující jízdu.
Strojvedoucí po obdržení příslušné návěsti uvede vlak do pohybu a jede k hlavnímu návěstidlu, kde zastaví a vyčká návěsti dovolující jízdu, případně pokračuje v jízdě, pokud se během "popotahování" návěst na příslušném návěstidla změnila.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.













