Praha - České dráhy se chtějí vrhnout i na pole autobusové dopravy. Nečekaný tah dnes oznámil v tiskové zprávě náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec, který by měl být zároveň i vedoucím projektu. Dráhy navíc nechtějí vlastní autobusy jen jako řešení pro případ výluk, ale chtějí je integrovat do svého systému a doplnit jimi svou síť spojů. Svým způsobem tak ožívá desítky let mrtvá myšlenka, pro níž horovaly někdejší ČSD ve 20. a 30. letech.
Inspirace v zahraničí je jasná - například Rakouské spolkové dráhy ÖBB provozují lokální autobusové spoje pomocí dceřiné společnosti ÖBB–Postbus AG. Výhodou je společný tarif a návaznost na vlaková spojení. České dráhy chtějí nabídnout podobný koncept. „Jsou oblasti, kde poptávka cestujících odpovídá spíš minibusu, a navíc tak můžeme obsloužit i oblasti, kam koleje vůbec nevedou. Autobusy či minibusy s tarifem a všemi slevami ČD by mohly být pro místní obyvatele příjemným doplněním nabídky spojení,“ uvedl Moravec.
Zdroj: České dráhy; foto: Karosa

Ne, že by nebylo rozumné provozovat "pod jednou střechou" jak vlaky, tak autobusy, v okolních vyspělých zemích se to tak dělá (Postbus v Rakousku, Postauto ve Švýcarsku, řada dceřiných autobusových společností DB v Německu...), nicméně nejsou 30. léta, nýbrž 21. století. Takže pokud by to dráhy myslely vážně, musely by nejdříve nakoupit dostatek autobusů z vlastních zdrojů (které nemají), potom se zůčastnit VŘ, které kraje vypisují na dopravní obslužnost ve veřejném zájmu, to vyhrát (= nabídnout nižší cenu a/nebo vyšší kvalitu než konkurence) a pak můžou začít jezdit. O tom, kam přesně ovšem rozhodují kraje, nikoliv ČD. Nevelmi reálná perspektiva- tolik volných zdrojů prostě ČD nemají a v krajích jsou silní a osvědčení dopravci. Taky můžou ČD jít do obchodního rizika, ale to by byl velmi rychlý a efektivní způsob sebevraždy! Komerční linky v regionech téměř nejsou, dálkové lukrativní spoje má obšancované Jančura a to, co zbývá se tak-tak drží nad vodou.
Resumé- nad touto aktualitou nemá vůbec cenu se hlouběji zabývat! Snad kdyby byly k dispozici nějaké přesnější (číselné) údaje, ovšem těch se zřejmě nedočkáme- toto je čirá propaganda...
Bohužel jde o jednu z dalších nevýhod železnice - České dráhy to zázemí mají ještě z doby, kdy byly státním podnikem, a konkurence to má takto ztížené...
Psal jsem to právě proto, že toto někteří lidé od ČD zpochybňovali.
Co to je zázemí v silniční dopravě ? Většina kamionových firem žádné zázemí také nemá a fungují. Je zapotřebí akorát nějaká plocha pro odstavení (není třeba zase nějaké obrovské plochy-technika má jezdit a ne stát) a co potřebujete dále? Opravy obstará servis , školení řidičů autoškoly a nic více nepotřebujete. Jo nějaké kanceláře. Ale těch je všude k pronájmu dostatek.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











