Ústí nad Labem - Od příštího roku bude Ústecký kraj intenzivněji pokutovat zpoždění nebo nedostatky v čistotě u vlaků Českých drah. Dopravce ovšem věří, že v plánovaných kontrolách krajského úřadu obstojí. Sankce za pozdní příjezdy budou dráhy platit tehdy, pojede-li v jednom měsíci včas méně než 90 % regionálních spojů placených z krajského rozpočtu. Podle smlouvy v takovém případě uhradí 100 tisíc korun za každé další procento zpožděných vlaků z celkového počtu objednaných výkonů. Budou-li v některém voze rozbité dveře nebo okno, hrozí dopravci pokuta v hodnotě 2 000 Kč. Ústecký kraj tato opatření zavádí kvůli častým stížnostem cestujících na zpoždění, špínu či netekoucí vodu. Kontroly budou probíhat pouze u osobních a spěšných vlaků; rychlíků se nová smlouva netýká, jelikož náklady na jejich provoz hradí ministerstvo dopravy.
České dráhy se kontrol nebojí
Ředitel ústeckého krajského centra osobní dopravy Petr Hinterholzinger říká, že se nebojí, protože spoje ČD jezdí včas. „Z naší viny je zpožděno spojů opravdu velmi málo. Uvidíme, jak ustojíme kontroly — já věřím, že bez ztráty kytičky," dodává k zaváděným kontrolám čistoty, jež slibuje krajský radní pro dopravu Jiří Šulc. Bývalý hejtman, během jehož vlády v Ústeckém kraji ustál provoz na několika menších tratích, upozorňuje, že kraj uzavírá podobné smlouvy i s autobusovými dopravci a také do jejich spojů posílá kontrolory. Ačkoli kraj vyžaduje, aby byly vlaky ČD čisté a jezdily včas, dá jim na jejich provoz méně peněz, než chtěly. Částka, kterou bude region krýt ztrátu sítě základní dopravní obslužnosti, se od loňska navýšila zhruba o 6 %. Míra inflace v ČR v roce 2008 podle Statistického úřadu přitom dosáhla 6,3 procenta.
Provoz na Kozí dráze nebude zatím obnoven
S ohledem na vyhrazené finance z krajského rozpočtu zatím České dráhy neobnoví provoz na tzv. Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, která byla jedním z předvolebních témat podzimních krajských voleb a k jejímu osudu se již vyjádřil i ombudsman Otakar Motejl. Vítězná ČSSD tehdy slibovala, že se na ni osobní vlaky vrátí. Je ale možné, že se ČD dočkají dalších peněz. Krajům by měl pomoci i stát — podle Šulce přislíbil pro kraje na železniční dopravní obslužnost více než 2 miliardy korun i ministr dopravy Petr Bendl.
| 30.3.2009 (13:00)
Rozbité okno, rozbité dveře ! To jsou skvělé podmínky. Za ty čtyři desítky let co jezdím vlakem, jsem nejel vlakem, ve kterém by bylo rozbité okno. Rozbít okno je opravdu kumšt. Rozbité dveře - pojmově zcela něco jiného než nefunční dveře. Docela rád bych viděl obsah té smlouvy, jak se bude prokazovat rozbité okno nebo ty dveře. To se jako svolá komise jejímiž členy budou zástupce kraje a osoba oprávněná jednat jménem dopravce (nemůže jím být strojvedoucí nebo člen obsluhy vlaku) a dále nezúčastněná osoba (např. zástupce obecního úřadu), sepíše se protokol o ohledání vozidla, provede dokumentace ?
Na vagon s rozbitým oknem v konečném důsledku doplatí zákazník, protože takový vůz bude uzamčen, jinými slovy nebude určen pro přepravu cestujících a bude přepraven jako správkový.
Doporučuji nastudovat, jaké finanční možnosti má zaměstnavatel z hlediska požadavku na náhradu škody v souvislosti s výkonem povolání. Dále důkazní břemeno, že škodu zavinil zaměstnanec nese zaměstnavatel, prokázat, že za nějakou technickou závadu nese odpovědnost konkrétní zaměstnanec je prakticky nemožné. Na rozdíl od letecké dopravy, kde se vede přesná evidence toho, kdo pracovní úkon prováděl a kdo jeho provedení zkontroloval, se tohle v podmínkách ČD nedělá. V podstatě ke každému pracovníkovi údržby by musel být přidělen jeden evidovatel toho, co pracovník údržby na konkrétním vozidle dělal.
A v konečném důsledku si každý "provozní" pracovník ohrožený způsobením škody zaměstnaveteli může uzavřít pojistku odpovědnosti za škody způsobené při výkonu povolání, takže škodu zaplatí pojišťovna.
Jediným reálným postihem zaměstnance zavinivšího zpoždění je pak krácení pohyblivé složky mzdy ...
A to nejlepší nakonec. To, co dopravce zaplatí ve "formě smluvní pokuty" si napočítá do nákladů na jeden kilometr, takže o to více bude chtít další rok na úhradu prokazatelné ztráty ... smluvní pokuta s obchodním partnerem je prakticky provozním nákladem nebo naopak provozním příjmem, na rozdíl od pokuty udělené "státním orgánem", která je příjmem státního rozpočtu. Takže nula od nuly pojde.
Prostý lid ovšem jásá, jak odpovědný kraj zametl se zlými ČD ... oučtaři ČD se tomu smějí ...
xAnri: Už jsme jednou řešili, že 50 Kč/km je vcelku standardní cena, kterou "stojí" městské DP. Naopak bych ocenil, že je díky tomu okolí ÚL provázáno (aspoň na naše poměry) se systémem MHD spádového města, k čemuž ostatně došlo i na Teplicku a Mostecku. Taky mohli na Ústecku vybrat nějakou efemerní "Severočeskou dopravní", co by to jezdila za polovinu.
Jinak IDS hodný toho jména je v ČR skutečně málokde- když se za něj něco označí, ještě neznamená, že to IDS opravdu je. Takže opravdu PID, IDS JMK, ODIS a OREDO- nic dalšího mě nenapadá. Není sporu, že Ústecko by IDS potřebovalo jak prase drbání (hlavně ten urbanizovaný prostor od Kadaně po Děčín), ale žádný zásadní nedostatek to v porovnání s ostatními kraji není.
A dopravní obsluha o víkendech a večer je dost výrazně lepší oproti stavu za DPÚK. Vím o čem mluvím- 3 roky jsem v ÚL studoval (1999- 2002) a dnes tam relativně často jezdím různým způsobem do Německa (Petrovice, Hřensko, Cínovec...), což dřív o víkendu moc nešlo.
Neříkám že vše je ideální, ale moc mě nenapadá kraj, kde by to bylo lepší - možná tak Hradecký, Jihomoravský, nebo Moravskoslezský. Také přihlížím k "hustotě" osídlení některých částí Ústeckého kraje - vybydlené oblasti, kde lidi vůbec nemají potřebu cestovat (veřejnou dopravou).
Sankce v poradku, zvyseni na 99% zavinenych dopravcem, jinak pokuta - souhlas.
waszyn: Zruseni kozi drahy kvuli demografii apod. - blabol! Kozi draha mela vybornou vytizenost, zruseni z mafianskych duvodu.
Zvyseni poctu spoju - ano, dobre, ale mnohdy jeste mene ekonomicke nez zruseni lokalek!
Twix: dopravni politika usteckeho kraje: STRASNA! Nejde jen o ruseni lokalek: zadny IDS, temer zadne navaznosti, zbytecne linky. DP UL dostava letos dotaci 50,40 Kc za buskm!
ICOM bus v 6:18 odjel už 6:17
ICOM bus v 6:24 odjel až 6:35
čd Os měl 8 minut sekeru.... a tak bych mohl pokračovat. Myslím, že dupáním na krk dopravcům je jedině správně, protože se to jinak nezlepší.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










