Česká republika - Společný krok pro zlepšení vlakové dopravy připravují jednotlivé české kraje v rámci tzv. Regionálních operačních programů. Kraje nabídnou vybranému dopravci na nákup nových vozidel sumu ve výši až 4 miliard Kč, přičemž na každý z krajů připadne 500 až 600 milionů. Místopředseda Asociace krajů ČR a hejtman Pardubického kraje Radko Martínek říká, že v prvních dvou měsících příštího roku by mělo být vypsáno výběrové řízení na pořízení kolejových vozidel pro regionální dopravní síť. Zájem o finanční příspěvek mají ČD, které provozují většinu regionálních vlaků.
Dle mluvčího vedení Jihomoravského kraje Jana Chmelíčka se předpokládá, že finance na nové vozy z tohoto programu obdrží právě dráhy. Některé z krajů se však nebrání ani jiným dopravcům a uvažují o vypsání výběrových řízení, do kterých se bude moci přihlásit kterákoliv jiná firma. O možnost ucházet se o dotaci pro regionální dopravu projevila i společnost Student Agency.
Zdroj: ČT24
| 19.5.2009 (15:00)
Tohle je ta transparentnost? Tohle je ten nezmanipulovaný stav?
Jinak to, podle jakého parametru se režijní a správní náklady rozpočítávají je věcí toho, kdo to počítá. Většinou se ale uvažuje ta nejvhodnější (nejpřesnější) varianta, což může být v případě ČD buď čas nebo km.
Metody manažerského učetnictví, jak se tomuto všemu říká, jsou známy již zhruba 80 let, u nás byl vůdčí osobností tohoto oboru všem jistě známý pan Baťa. A ten, kdyby četl Váš příspěvek, tak by jen žasnul......
Drahy Zikmunde, tohle proste neni prace pro penzistu, co zije tarifama, ale pro nekoho, kdo tomu rozumi.
Kdyby stylem "to proste rozpocitat nejde, protoze je tam moc promennych", pocitaly vsechny firmy, tak to bude zikmundovske (jeste lepsi nez turecke) hospodarstvi. No ale ono to jde.
Barvite si predstavuji situaci, kdy je nejaka firma na hrane ztraty a kdyz predstavenstvo zadava pracovnikovi zikmundovske skoly ukol "zjisti, co je ziskove a co je ztratove", tak pracovnik bere nejvykonejsi pocitac sveta a spousti program "enykybenykyklikybe.exe".
Kuprikladu by mohl vyjadrit ten Petr Simral - podle ceho si vybiraji zakazky (stanovuji ceny), kdyz vlastne absolutne netusi, jake maji nakaldy na "kilometr". Mozna jo, mozna zjistime, ze se to dela tak, ze firma nahodne urci nejakou cenu a az ex post (na konci roku) secte naklady a prijmy a je prekvapena jak to vyslo. Nebo je take mozne, ze takhle to fungovalo u CSD, kdyz tam pravocal Miroslav Zikmund.
BTW - pripomina mi to tu debatu o policajtech jak Langr rikal, ze to jsou debilove, protoze neumi setrit a ten novej ministr je "omlouval" slovy, ze oni 20 let nesetrili a neumi to...
S množstvím předem neznámých proměnných to nezvládnete ani za měsíční období na jedné lince, pokud nezačnete pracovat s průměrnými statistickými hodnotami, podílováním výkonů, koeficienty režie.
Jezdí-li strojvedoucí během jednoho dne třebas na třech tratích, jaký podíl z délky směny připadne na jednotlivou trať nebo vlak ? V případě jízdní doby je to jasné, pobyt v obratové stanici by se podíloval na oba vlaky (a už začínáme s podílováním ...). Ale kolik budete počítat ze zbývajících časů ? Kolik pracovního času připadne na konkrétní trať / vlak z „povinného školení" zaměstnance, které je součástí pracovní doby a pracovních povinnosti strojvedoucího / vlakvedoucího / průvodčího. Kolik připadne z doby, která je určena na technickou prohlídku vozidla při uvádění vozidla do provozu na začátku směny nebo jeho odstavování na konci směny, případně rg jízdy. Bude přepočítacím koeficientem čas / ujetá vzdálenost počet kilometrů ujetých na příslušném vlaku ? Kolik lidí se bude zabývat zadáváním potřebných dat do PC, jejichž mzdové náklady budou zvyšovat náklady na vlakový km.
Náklady na údržbu se v konečném důsledku přepočítají na 1 vozidlový kilometr, ale na každé vozidlo jsou v konečném důsledku jiné (například z důvodů rozpočítávání nákladů na dílenskou opravu ve formě vámi oblíbených odpisů). Řada podílovacích dat by se musela pracně dávat dohromady, například přiřazovat konkrétní vůz konkrétnímu vlaku a ujeté vzdálenosti na daném vlaku, aby se mohly náklady na údržbu přepočítané na 1 km mohly přiřadit konkrétnímu vlaku / trati. Podobně sledování nákladů na čistění prováděné „dodavatelsky", na konkrétní vůz.
Aby to nebylo tak jednoduché, tak na Smíchově zajišťuje čistění firma objednaná DKV Praha, ale čistí se vozy DKV Brno, Olomouc, Česká Třebová. Komu ale budete účtovat zahraniční vozy ? Zahraničnímu vlastníkovi asi těžko ... Pročež náklady na čistění zahraničních vozů, např. německých musíte rozpustit do nákladů na vozy české ...
Tudíž počítačový podprogram, který bude přiřazovat část nákladů DKV Praha na konkrétní vozy „jiných" DKV a přes tato DKV se budou „čistící" náklady připočítávat na vlaky, na nichž vozy jezdily. Převedeno do absurdity (aby to bylo průhledné), čistící firma bude evidovat každou roličku toaletního papíru a přiřazovat jí ke konkrétnímu vozu a uvádět vždy cenu ...
Dopředu - tedy v době kalkulací - nemůžete vědět, jaké vozidlo na konkrétním vlaku pojede, jak bude sestaven oběh vozidel, jak mzdově ohodnocený tam bude pracovník.
Takže vycházíte z „globálních" hodnot např. průměrných mezd pro danou pracovní činnost za předcházející účetní období (zpravidla rok), které navýšíte o pravděpodobný nárůst mezd podle kolektivní smlouvy. Tady však"střílíte" od boku, protože to může být více nebo méně. Jaká je reálná vypovídací hodnota pětiletého plánování projektu ?
To co vypočítáte pak vynásobíte koeficientem „režie" jednak provozní, jednak správní ... protože nikdy nezjistíte, kolik elektřiny jste konkrétně prosvítil při údržbě daného vozidla.
Naftové čerpadlo při doplňování nafty taky pohání elektromotor jehož výkon a dobu provozu taky neznáte. Provoz POP u pracovníka vlakové čety taky něco stojí. Nezapomínejte, že do nákladů na konkrétní vlak musíte taky připočítat odpovídající podíl platu nejvyššího pana železničáře.
A výsledkem používání statistických hodnot, podílování a koeficientů je konstatování, že ČD nedokáží vyčíslit konkrétní náklady na vlak ... nebo trať.
Tvrzení, že u autobusu to je možné je nesmysl. Podle jaké metody se připočítají například mzdové a administrativní náklady firmy na konkrétní spoj ? Zase se použije koeficient správní nebo provozní režie. U autobusu lze maximálně zjistit, jaká byla tržba na konkrétním spoji.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










