Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet
(RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis
tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.
Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.
Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.
Zdroj: iDnes.cz
| 13.5.2009 (8:38)
Jestli ČD vykazují náklady kolem 140 - 145 Kč na km, tak nechápu proč dostávají dotaci (v dálkové dopravě) 140 kč na km. Mám to chápat tak, že jsou schopni si vydělat 0 - 5 Kč?
Každopádně je mi zcela jasné proč EU vyžaduje učtování každé "linky" zvlášť. Ono se to prostě nedá porovnávat globálně. A taky je mi jasné proč se tomu ČD brání zuby nehty a jen pomalinku postupuje ke hře s otevřenými kartami.
mmmch, smlovu ČD na ZDO jsem si přečetl...
Podívejte, hned za hranicemi existuje IDS ZVON, v něm provozuje prakticky každou trať někdo jiný (DB, SBE, ODEG, SOEG) a koordinátor IDS si to takhle vybral sám, tj. asi to těm cestujícím zřejmě až tolik nevadí.
Mozna by bylo lepsi, kdybyste si alespon precetli smlouvu o zajisteni ZDO... Ono je tezke presvedcit nekoho, kdo o tom houby vi a jeste je drzy.
Soukromnici sami na svych strankach pisou o nakladech CD ve vysi 140-145,- a o svych nakladech ve vysi 120-130,- s modernimi jednotkami. Staci jen hledat a duverovat tomu.
Nevzpomínám si že bych viděl reklamu SA nejlevnější (ale možné to je, zase tak pečlivě reklamu nesleduji), ale spíš takové ty reklamní formulky "jen za...", "už od...".
Bordel je především v tarifním "systému" ČD. Tarify IDS jsou většinou jednoduché a přehledné.
a důsledek: "tohle nemam zapotrebi jedu autem!!!"
namitnete bude to mensina, ano mate pravdu, ale podle me ma zeleznice slouzit vsem a ne zavest system "ses z jineho kraje? kup si gumokol!!"
Podle mě má veřejná doprava sloužit všem, ne jen těm vyvoleným, kteří mají štěstí, že bydlí v obci obsluhované vlakem. ANO (i přesto, že to režijkáři odmítají připustit) existují i obce, kam nevedou koleje! Zkuste si koupit jednu jízdenku na trasu třeba Výčapy - Jihlava, Lesonice [TR] - Brno atd. Ouha, ony ani ty zázračné ČD nedokáží zajistit dopravu na jednu jízdenku všude...
proč? to by jste se mel zeptat spise u SA......
ja to bohuzel nevim
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










