Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet
(RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis
tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.
Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.
Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.
Zdroj: iDnes.cz
| 13.5.2009 (8:38)
Myslet znamená ho*no vědět. Když o tom nic nevíš, neznamená to, že nic takového neexistuje.
To sice jezdili, ale na konci roku si vzpoměli že potřebují dalších cca 50,-Kč/km navíc. To to mohl rovnou odjezdit Viamont za 115,3. Nebo že by to vaše srovnání trošku kulhalo?
do "molocha" nikdo penize nesype No jasně že ne, třeba těch 12mld se totiž nikde nějak zvlášť neprojevilo, takže těžko předpokládat že dorazili někam dál než na nábřeží...
se mu nepokryvaji ani naklady Náklady se mu pokrývají, viz doplacení loňských peněz pro regio státem :)
Moloch ma take vnitrni dluh na vozovem parku 80 mld. a tento dluh si nezpusobil. To už jste říkal, těch 80mld (zřejmě opět vycucaných z prstu) neřeším, ale ať ho teda všechen dá do šrotu a má po problému ne?
oni v predchozich vyberovych rizenich nebyly nijak zvlast levni Kolik takových řízení proběhlo? Já si teda vzpomínám na rychlíky, kde nabídli čd cenu okolo 17ti korun a ML-KV, kde ale dráhy nevyhrály
Mozna jsem to trochu prehnal Trochu :D
Neberu ale soukromnika jako spasitele, ktery nas vytahne z bryndy mavnutim carovneho proutku.
A na rozdil od nekterych nekritickych zastancu liberalizace (v me terminologii "silencu") si u vedomuji nemale stinne stranky tohoto prakticky nevratneho kroku.
V prvnim pripade srovnavam nakladove ceny (bez jizdneho) ve druhem pak pozadovanou dotaci.
SA kalkulovala sve naklady na projekt PHA-OVA na 136,-Kc/vlkm. Upozornuji, ze se melo jednat o nizkokapacitni jednotky. CD vykazuji prumernou vysi nakladu v cele CR na urovni cca 140,-Kc/vlkm.
Na trasu Plzen-Most si Viamont nauctoval vysi dotace na 115,30 Kc/vlkm v roce 2006, CD jezdili v loni v krajich s prumernou dotaci 60,-Kc/vlkm.
Web: ale ja nejsem vubec rozcileny, jenom predkladam argumenty o tom, ze nic neni tak primocare a jednoduche. Soukromnik neni zadna spasa. Nase kraje nezvladnou roli koordinatora a znici se sitovy charakter drahy.
Já jenom doufám, že pokud to ČD vyhrajou, nebudou to opět dotovat z těch každoročních státních nálivek.
5. nerealne nizka uhrada za vlkm.
bilas: do "molocha" nikdo penize nesype, protoze se mu nepokryvaji ani naklady. Moloch ma take vnitrni dluh na vozovem parku 80 mld. a tento dluh si nezpusobil.
Do soukromniku bude stat sypat jeste vyssi dotace nez do molocha - oni v predchozich vyberovych rizenich nebyly nijak zvlast levni (nerealne ceny CD neberu v potaz)!
A k te nezamestnanosti. Mozna jsem to trochu prehnal, ale take byla jina metodika.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










