..: RegioJet získal licenci od Drážního Úřadu :..

RegioJet, foto: MG Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet (RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.

rj2, foto: MG Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.

Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.

Zdroj: iDnes.cz


Martin Grill Poslat mail autorovi | 13.5.2009 (8:38)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 ... 22      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bilas 
12.05.2009 (11:53)  
xAnri05: V 93 byla nezaměstnanost 3,5%. Těch vašich z prstu vycucaných 15-20% nebyla nikdy, nejsme ve Španělsku .)
Jít proti molochu, do kterýho stát sype peníze horem dolem (viz lonskych 12 a další 3 miliardy), prakticky s holou pr*elí chce hodně velkého podnikatelského ducha, případně jiný bohatý moloch za zády.
A ty vaše teorie o tom jak je v tomhle státě všechno jednoduchý, jasný, prostý a všechno jde samo a hned.... Srandisto :D
registrovaný uživatel DJ 
12.05.2009 (11:47)  
kladno:
Všichni háží vinu na ČD, ale proč nikdo neřeší to, že třeba severočeský kraj neobjedná dopravu i když místní samosprávy (obce) železniční dopravu vyžadují a sepisují petice!
Tak proč si ty obce tu železniční dopravu neobjednají, když ji za každou cenu chtějí? Nebo se snažily domluvit se s krajem, že doplatí rozdíl ceny mezi provozem vlaků a provozem autobusů?

Jo a taky si vzpomínám, že už v ČR taky jistá firma vyskakovala s informacemi, že určitě nasadí desira na trať Smíchov - Rudná - Beroun, všechno už bylo připravené, celá firma nadržená na spuštění (všechno muselo být honem honem jdeme jezdit) - ale čím více se blížil termín ježdění tak to nějak utichlo.
Ta firma mluvila jen o jednom páru "propagačních" víkendových vlaků, které by jezdila bez dotací, na vlastní riziko, s tím, že o rok později by chtěli jezdit na té trati celodenně a celotýdenně, ale samozřejmě s dotací. A k tomu se Středočeský kraj postavil zády. A také se v té firmě mezitím staly změny, tak třeba proto.

ČD také avizovaly, že Pendolina budou jezdit v roce 2000, pak už bylo v JŘ uvedeno, že budou jezdit od června 2004. A taky skutek utek.
registrovaný uživatel DJ 
12.05.2009 (11:38)  
xAnri05: Zkus si to představit - jsi podnikatel a chceš podnikat v osobní železniční dopravě.

Ale je tu několik dalších subjektů:
1. Kraje. Ty se do vypisování výběrových řízení, které jediné ti mohou dát tu možnost uplatnit se v podnikání (teď myslím v dotované dopravě), nehrnoou.

2. Ministerstvo dopravy. Ani to už pár let žádná VŘ nevypsalo, a ta dvě před nějakými třemi čtyřmi lety byla docela pochybná.

3. ČD. Podnik, kterému spousta vozidel doslova spadla do klína, podnik, který si mohl dovolit při těch VŘ na rychlíky Pardubice - Liberec tvrdit, že tehdy 9 let staré motoráky řady 843 jsou účetně odepsané.

4. Parlament a vláda. Instituce, které posvětily odprodej majetku ČD, který tam byl předtím "bezplatně" vložen státem, zpět do rukou státu, resp. státní organizace. Parlament též uvažuje o zavedení šrotovného pro vlaky, což by dále zvýhodnilo stávající dopravce na úkor těch, kteří začínají nebo teprve začínat chtějí.

Tak a teď mi řekni - šel bys do toho? Chtěl bys v tomto oboru začít podnikat a riskovat své peníze a dobré jméno?
registrovaný uživatel Semík  mail  
12.05.2009 (10:19)  
Zeptám se ještě jednou. O jakém výběrovém řízení je tu řeč?
Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj.
12.05.2009 (10:03)  
Nevím jestli už to tady nepadlo, ale jestliže se SA uchází o regionální dopravu v Libereckém kraji, bude se muset pochopitelně zapojit do celokrajského IDS IDOL. Takže tímto bych spláchnul obavy ze ztráty síťovosti železnice a diference tarifů, protože naprostá většina cestujících bude používat tarif IDS. Koordinátor IDS si udělá jízdní řád bez ohledu na to, čí vlaky to budou, a kraj si určitě vybere dopravce, co nabídne nejlepší podmínky a ohlídá si případné sankce za jejich nedodržení, aby na tom jeho občané nekrváceli. Takže proč tolika lidem vadí soukromník, jsou snad všichni tito diskutující režijkáři?
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
12.05.2009 (9:33)  
M.G.: koupit si je nemusely, ale presto je budou muset obnovit. Tedy jsou v podobne situaci jako soukromy dopravce. Take si muze poridit levne ojetiny ze "zapadu". Rozdil tu je - nepopiram, ale slaby.
A přesto ČD brečí, že mají stále méně a méně peněz...už aby tu byl někdo, kdo jim ukáže jak na to ;o)
A proc ten nekdo uz davno neprisel? Myslet si, ze kvuli monopolu CD, je naivni. Stacilo by upozornit prislusny urad nebo prip. podat na CD zalobu a mohli by zacit jezdit.
Duvod je prosty - cekaji trpelive, az jim CD svym mohutnym lobby zajisti od statu odpovidajici dotace a pak ukazou, jak na to!
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
12.05.2009 (9:27)  
Chika: pripominka - v roce 1993 tu byly statni drahy, ktere mely cca 90 tis. zamestnancu, a ktere mely mohutnou nakladni dopravu zamerenou na trasport uhli a transport oceli. Prumysl byl v troskach (restrukturalizaci). Divize osobni a nakladni byly v jednom. Stat na CD propoustet nechtel/nemohl, aby nenarostly mandatorni vydaje, protoze i tak byla nezamestanost kolem 15-20%. Navic by silne drazni odbory mohly ohrozit sireni famy o "ceskem ekonomickem zazraku". Dotace na provoz drahy dosahuji zlomku nakladu. Vozovy park se neobnovuje a dokonce se ani neudrzuje. Poskozene vozy, HV nebo s "propadlou technickou" jsou rovnou "do stoupy".
12.05.2009 (9:27)  
to M: ja vim o ješte lepším nakupu za statní penizky - a to bitevníky L 154
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
12.05.2009 (9:21)  
M: to neni obhajoba, ale konstatovani, ze kazda velka firma je v zasade moloch.
Chika: to jsou argumenty! Prece to neznamena, ze kdyz doktora pouziva jen x% lidi, tak ho zrusime, v lepsim pripade omezeme na minimum. Ve verejne doprave plati, aby byla poptavka, musi byt solidni nabidka (ale chapu, ze CD mnohdy to "solidni" chybi).
A k tem dotacim - soucasny model funguje asi 5(?) let. Predtim to fungovalo zcela jinak. Trochu mi to pripomina jako vzit kybl bahna, nahazet ho na sousedovo auto a pak jecet: "podivejte, jak ma to prase spinavy auto!".
12.05.2009 (0:59)  
xAnri: Já tedy nevím, ale že by stát nedal ČD nic? Vždyť každoročně dotuje osobní dopravu provovanou ČD částkou kolem 10 mld Kč. ČD přeci náklady na km nemají prožrat, ale musí tam započítat vše, tedy i obnovu vozového parku.

Mmch při čísle obyvatel využívajících v této zemi železnici (cca 12% bývá uváděno) mi vychází roční dotace na každého z těchto cestujících 12 000 Kč (v roce 2008 20 000 s vykoupením nemovitostí).
  1 ... 13 14 15 16 17 ... 22      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko