Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet
(RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis
tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.
Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.
Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.
Zdroj: iDnes.cz
| 13.5.2009 (8:38)
Jít proti molochu, do kterýho stát sype peníze horem dolem (viz lonskych 12 a další 3 miliardy), prakticky s holou pr*elí chce hodně velkého podnikatelského ducha, případně jiný bohatý moloch za zády.
A ty vaše teorie o tom jak je v tomhle státě všechno jednoduchý, jasný, prostý a všechno jde samo a hned.... Srandisto :D
Všichni háží vinu na ČD, ale proč nikdo neřeší to, že třeba severočeský kraj neobjedná dopravu i když místní samosprávy (obce) železniční dopravu vyžadují a sepisují petice!
Tak proč si ty obce tu železniční dopravu neobjednají, když ji za každou cenu chtějí? Nebo se snažily domluvit se s krajem, že doplatí rozdíl ceny mezi provozem vlaků a provozem autobusů?
Jo a taky si vzpomínám, že už v ČR taky jistá firma vyskakovala s informacemi, že určitě nasadí desira na trať Smíchov - Rudná - Beroun, všechno už bylo připravené, celá firma nadržená na spuštění (všechno muselo být honem honem jdeme jezdit) - ale čím více se blížil termín ježdění tak to nějak utichlo.
Ta firma mluvila jen o jednom páru "propagačních" víkendových vlaků, které by jezdila bez dotací, na vlastní riziko, s tím, že o rok později by chtěli jezdit na té trati celodenně a celotýdenně, ale samozřejmě s dotací. A k tomu se Středočeský kraj postavil zády. A také se v té firmě mezitím staly změny, tak třeba proto.
ČD také avizovaly, že Pendolina budou jezdit v roce 2000, pak už bylo v JŘ uvedeno, že budou jezdit od června 2004. A taky skutek utek.
Ale je tu několik dalších subjektů:
1. Kraje. Ty se do vypisování výběrových řízení, které jediné ti mohou dát tu možnost uplatnit se v podnikání (teď myslím v dotované dopravě), nehrnoou.
2. Ministerstvo dopravy. Ani to už pár let žádná VŘ nevypsalo, a ta dvě před nějakými třemi čtyřmi lety byla docela pochybná.
3. ČD. Podnik, kterému spousta vozidel doslova spadla do klína, podnik, který si mohl dovolit při těch VŘ na rychlíky Pardubice - Liberec tvrdit, že tehdy 9 let staré motoráky řady 843 jsou účetně odepsané.
4. Parlament a vláda. Instituce, které posvětily odprodej majetku ČD, který tam byl předtím "bezplatně" vložen státem, zpět do rukou státu, resp. státní organizace. Parlament též uvažuje o zavedení šrotovného pro vlaky, což by dále zvýhodnilo stávající dopravce na úkor těch, kteří začínají nebo teprve začínat chtějí.
Tak a teď mi řekni - šel bys do toho? Chtěl bys v tomto oboru začít podnikat a riskovat své peníze a dobré jméno?
Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj.
A přesto ČD brečí, že mají stále méně a méně peněz...už aby tu byl někdo, kdo jim ukáže jak na to ;o)
A proc ten nekdo uz davno neprisel? Myslet si, ze kvuli monopolu CD, je naivni. Stacilo by upozornit prislusny urad nebo prip. podat na CD zalobu a mohli by zacit jezdit.
Duvod je prosty - cekaji trpelive, az jim CD svym mohutnym lobby zajisti od statu odpovidajici dotace a pak ukazou, jak na to!
Chika: to jsou argumenty! Prece to neznamena, ze kdyz doktora pouziva jen x% lidi, tak ho zrusime, v lepsim pripade omezeme na minimum. Ve verejne doprave plati, aby byla poptavka, musi byt solidni nabidka (ale chapu, ze CD mnohdy to "solidni" chybi).
A k tem dotacim - soucasny model funguje asi 5(?) let. Predtim to fungovalo zcela jinak. Trochu mi to pripomina jako vzit kybl bahna, nahazet ho na sousedovo auto a pak jecet: "podivejte, jak ma to prase spinavy auto!".
Mmch při čísle obyvatel využívajících v této zemi železnici (cca 12% bývá uváděno) mi vychází roční dotace na každého z těchto cestujících 12 000 Kč (v roce 2008 20 000 s vykoupením nemovitostí).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










