Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet
(RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis
tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.
Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.
Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.
Zdroj: iDnes.cz
| 13.5.2009 (8:38)
JnR: Pokud tam budou nataženy koleje, tak si piš, že by tam ČD jezdily.
A obslouží ČD také Velkou Bíteš jako busy SA?
Pokud tu dotaci nedostane, tak si musí sám spočítat, jestli se mu to vyplatí a jestli by mu ta obsluha dalších obcí nepřinesla ztrátu. A protože by mu to dozajista ztrátu přineslo, tak to neudělá (opakuji - za předpokladu, že na to nedostane dotaci od objednatele).
Nevzpomínám si že bych viděl reklamu SA nejlevnější (ale možné to je, zase tak pečlivě reklamu nesleduji), ale spíš takové ty reklamní formulky "jen za...", "už od...".
A obslouží pan Jančura také Beroun, Hořovice a Rokycany + návazující tratě také jako rychlíky?
Státní podnik a národník podnik jsou odlišné právní normy (každá upravená jiným zakonem). Mám dojem, že Budvar je už poslední společností v zemi, která se řídí zákonem o národních podnicích.
Pardon za off-topic.
"SNCF provozuje téměř všechny železniční tratě na území Francie, včetně vysokorychlostních vlaků TGV a pařížské příměstské železnice RER (spolu s RATP). Dříve zajišťovala i provoz traťové infrastruktury, od roku 1997 však toto již neexistuje z důvodu nových regulací Evropské unie. Byla tedy zřízena společnost Réseau Ferré de France, kterou řídí přímo stát. Takové uspořádání umožňuje zavedení podmínek volného trhu do železniční dopravy, zatím to však nebylo realizováno."
Mohu to pochopit tak, že zatím co ve Francii volný trh na kolejích zatím nefunguje, není to překážka v tom, prostřednictvím společnosti Keolis, expandovat na koleje zemí, kde volný trh již existuje?
Firma ČEZ, z cca 2/3 vlastněná českým státem, vlastní několik dalších firem v jiných zemích. Dá se říct, že jsou ty firmy ovlivněny českým státem?
Jiný příklad - stále přetrvává jeden anachronismus, a to že společnost Budvar je státním podnikem (a je na to asi hrdá - sama uvádí dokonce pojem "národní podnik") - znamená to, že když sponzorují hokejový klub v ČB, tak že ten klub je sponzorován českým státem?
Ještě k těm voltům - už nějaký ten rok, že se do sítě pouští 230 V.
A přidám dnes odkaz na dnes už druhý článek:
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=109&r=mfjiznimorava&c=1188547
(a zase mi přijde, že ti novináři jsou buď úplně mimo, nebo že napíšou cokoliv, co jim kdo řekne...)
Tak teď už nerozumím vubec cos chtěl říct...
Jaksi pořád to stejný.
Mnozí si myslí, že ČD to dělají blbě a draho, a že RegioJet to bude dělat levněji a lépe. Já, protože tomu sám nerozumím, kladu otázky, které mne napadají. Jsou kousek níže. Toť vše.
...samozřejmě ~220 V - upsal jsem se.
Kafe v regionálce - proč ne? :)))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










