Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.
Nová smlouva již brzo
Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.
Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.
Konkurence se chce bránit
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.
Zdroj: iHNed
| 21.5.2009 (14:00)
No za lok.754 se dají zapřáhnout Bmz,nebo Ampz,které Českým Drahám vyráběly firmy v česku-Studénka a Simens u první série,nebo Simens Zličín u druhé série.
Mne by celkem zajímalo, zda-li si pan Jančura hraje na snílka, který si nedokáže uvědomit, že se v současné době opravdu jiný alternativní dopravce, kterými jsou ČD, bohužel nevyskytuje. Ovšem pokud si Jančura myslí, že tomu tak není a zrovna jeho SA je tou alternativou k čédé, je nejspíš blázen. Zatím jsem s logem SA viděl pouze autobusy, ale žádný vlak. Vůbec, vlastní SA v současné době byť jen jediný vůz? Nejspíš ne... či si snad představuje, že ty vagónky a mašinky mu nškdo dodá přes noc?
Semík:
já o jedněch vozech vím. Teoreticky bys za brejlovec mohl zapřáhnout i vozy z elefanta :)
Jo a velmi mně pobavilo, když v televizi, řekli, že těch 12mld. bylo určeno pro koupi nových osobních vozů, které měl udělat domácí průmysl. Nemůžu si vzpomenout na žádnou domácí firmu, která vyrábí nové osobní vozy, které se můžou zapřáhnout třeba za 754.
Jedina prijatelna cesta je podle me udelat si rozdil porizovaci ceny a zustatkove ceny po deseti letech (samozrejme se ta zustatkova cena musi rozumne odhadnout, s nejakou toleranci, nic lepsiho se udelat neda) a teprve tento rozdil zapocitavat po dobu pristich deseti let do nakladu.
Ale to je samozrejme pouhopouha teorie protoze CD samozrejme nova vozidla masove nakupovat nebudou, potahnout to jako doted plus mozna male navyseni, takze z toho zase bude tak 8 slonum, 10 reko, 20 regionoh a par dalsich vecicek do roka, tempo vyrazne zaostavajici za starnutim, no ale co uz za tech par supu ze?
Osobne se domnivam ze si tu MD (jako nase statni organy uz parkrat) opet jednou s rozbehem nabehne na vidle, bude zase nejaka arbitraz od firem ktere prokazi ze je to poskodilo, stat ji jako obvykle prohraje a my vsichni to s usmevem zaplatime. Samozrejme za to NIKDO nebude osobne zodpovedny...
Miroslav Zikmund: tak zkraceni doby odpisu je snad jasne kazdmu kdo trochu uvazuje, jde o to ze se kazdym rokem zapocita vetsi cast (nez doposud) z porizovaci ceny do nakladu (o ktere se snizuje zisk) takze ucetni zisk klesa, firma plati mensi (idealne blizke nule) dane. Ma to samozrejme i druhou stranku, to odpisovani skonci driv takze drive nez doposud (prevazne uz za tri roky) dojde k vypadku tech zapocitatelnych nakladu takze ucetni zisk zase vzroste, a s tim i dan, takze se to samzorejme vyrovna. Pozitivni na tom je pro firmu to ze si takhle odlozi cast dani na pozdeji, protoze resi jak ma prezit ted a az tak moc ji netrapi to co bude za tri roky (a doufa ze za tri roky bude mnohem lip a bude na ty odlozene dane mit).
Se skutecnym stavem financi a majetku spolecnosti maji tyhle ucetni hratky jenom hodne vzdalenou podobnost...
mates - ctu to a pisu zespod, takze na tebe jsem narazil az potom:-) No ale je to jako hazet perly svini mam pocit... Predpokaldam, ze Zikmund by zvladl pomoci typu odpisovani zmenit i cash flow...
Další věc co mě napadá je to, že když ČD vypíší výběrová řízení na nákup nových vozů (je samozřejmě otázkou jestli ho vypíší nebo zda jednoduše nakoupí nové vozy bez něho), bude nějakou dobu trvat než se u nich objeví první vůz. Dodávka bude rozložena do několika let a poslední vozy možná dorazí až za oněch 10 let, na kterých budou mít podepsanou smlouvu. Výsledek pak bude v podstatě stejný jako dnes...
I když Wembley je Wembley.....
Třeba ty dráhy opravdu nakoupí nová vozidla, když budou mít záruku, že 10 let je z tama nikdo nevyžene... No, uvidíme...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










