Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.
Nová smlouva již brzo
Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.
Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.
Konkurence se chce bránit
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.
Zdroj: iHNed
| 21.5.2009 (14:00)
Vzpomeňme např. legislativní změny před několika lety , týkající se odborné způsobilosti zaměstnanců , které nahrávaly ČD. Dále snahu "uklidit" problém se závadným systémem ESA 11, průtahy při schvalování vozidel spoukromých dopravců i dar 12mld firmě ČD , který je již prošustrován.
A teď tu máme další důkaz.... dar a jistotu pro jednu firmu na 10 let. Kdyby alespoň ministerstvo zavedlo kontroly a tvrdé sankce za nedostatky a kdyby se do smlouvy zapracoval dodatek , že je jí možno vypovědět pokud množství nedostatků přesáhne danou mez.
Jiří Průša : jak souvisí oddělení provozovatele drážní dopravy od operátora dráhy se zjednodušením klíčování nákladů.
Náklady na činnosti "operátora dráhy" jsou nafakturovány provozovateli dráhy na smluvním základě, takže z hlediska ČD čini nula celá, nula nula nic.
Dlouhodobá smlouva je nebo může být dobrým podkladem při jednání o poskytnutí úvěru na nákup vozidel nebo jejich rekonstrukce. Částečná vypověditelnost smlouvy může ovšem znamenat, že pokud by neměly ČD v důsledku vypovězení smlouvy pro vozidla zakoupená k naplnění smlouvy uplatnění, tedy vozidla by nevydělávala, tak by mohly žádat o náhradu škody ... Takže MD by pak mohlo platilo 2x.
V kazde firme, kde to mysli s prehledem o nakladech vazne, vedou ucetni odpisy jinak nez danove.
Reknou si, koupim auto za 1M a za 5 let ho prodam za 300k. Tak 700k rozepisou treba linearne do peti let. Podobne se do toho zapocitaji leasingy, uroky, GO atd.
Danovy odpis je jen proto, aby mel stat zaruceny nejaky prubezny prijem.
Dosud se ČD vymlouvaly, že nemůžou nakoupit nové vozidla z důvodu, že nemají jistotu, že dostanou objednávku a peníze i další rok. Jsem zvědavý, jestli teď začnou objednávat nová vozidla či alespoň výrazněji rekonstruovat.
Nic není zatím známo, jen jsem poukázal na to, že ČD ten"nenákup" dosud zdůvodňovaly mimojiné tímto, tak jsemzvědav, zda-li se teď situace smění...
Mozna si ujasni, co jsi psal, protoze to tucne a podtrzene je ta hovadina, na kterou jsem reagoval... (BTW, kolik pouzivas nicku?:-)))
Pokud ma aktualne problem s penezi, tak naopak BUDE splatky rozvrhovat na delsi dobu (aby platil mene). Uz proto ze po 10 letech je rozhodne nebude srotovat, at tahle smllouva prodlouzena bude nebo ne...
Ale pripomina mi to znamyho, kterej si koupil Renaulta s oduvodnenim, ze ho ma jeho tata a ze se mu s nim jezdi moc dobre. Jasne, ale ze se mu s nim jezdi dobre, absolutne nevypovida nic o tom, jestli to nahodou neni soucasne znacka, ktera mu vyhovuje ze vsech nejmene.
Je to stejny, jako poprve v zivote prijit na Letnou (pricemz dotycnej dosud byl vzdy max. na okresnim preboru) a udelat zaver, ze Letna je nejlepsi stadion na svete. Dokonce ani kdyby poprve prisel do Londynske O2 nebo Cardiffskeho Millenia, tak to nemuze tvrdit. Protoze pokud znam jedinou moznost, tak to stejne dobre muze byt moznost nejlepsi, ale soucasne i nejhorsi...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










