..: Smlouva pro České dráhy na 10 let :..

Logo ČD (eShop), foto: Atolix (www.cd.cz)Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.

Nová smlouva již brzo

Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.

Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.

Konkurence se chce bránit

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.

Zdroj: iHNed


trainspotter Poslat mail autorovi | 21.5.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
21.05.2009 (17:23)  
GC - je uplne jedno, jak dlouha je doba odepisovani, je uplne jedno, jak dlouho to budou splacet. Hlavne tyhle veci se nikde v kvalite hospodareni firmy nepotkavaji (je tam jakoze jedno nebo druhe).
Neni nutne si splatky rozhodit zrovna na tech 10 let (po jakou dobu bude pro dane stroje zajisteno vyuziti).

Dam priklad (zjednodusenej), stroj za 10M, prijmy zajisteny na 10 let, kazdy rok milion. V systemu neni ani urokova mira, ani inflace, ani dane.
Pokud dany stroj budu splacet zrovna tech 10 let, tak kazdy z tech roku tahle investice skonci presne na nule, takze celkove bude investice na nule (10*0=0...).
Pokud budu dany stroj splacet 20 let, tak kazdy rok musim dat jen 500K. V letech 1-10 tak budu vzdyky +500K, v letech 11-20 budu vzdycky -500K (ale neni problem, ze v techto letech nemam zadne prijmy, protoze tyhle splatky zaplatim ze zisku v predchazejicich letech). Celkove 10*500+10*(-500)=0, tedy stejne jako v pripade splaceni na 10 let.

Jasne, v realu urokova mira, inflace i dane existuji (rovnez to neni tak, ze CD mely jediny stroj), ale taky kvuli tomu jsou vysoke skoly a tato rozhodnuti se nesveruji lidem, co to pocitaji ala Zikmund...

Mne to teda taky nesveruji, ale co se tyce vypoctu ziskovosti investice, tak k tomu delku odpisovani fakt netreba znat. Dulezite jsou spise vstupni naklady a budouci prijmy (no a teda zivotnost toho stroje, aby se v pulce toho prijmoveho obdobi nezjistilo, ze potrebuji novy stroj:-)) Odpisy dokazou zahejbat se ziskem treba roku, ale jeste nebyla na svete firma, ktera by se dokazala dlouhodobe dostat ze ztraty jen diky odpisum. Ostatne, vzdyt je to jen vstupni cena vydelena nejakym cislem, nic vic.
21.05.2009 (16:12)  
Jiří Průša: Bez dotací nemají soukromí dopravci šanci. Vzhledem k tomu, že zatím byla vypsána výběrová řízení jen na dvě linky, která vyhrála ČD dumpingem, domnívám se, že nelze o možnostech soukromých přepravců říci vůbec nic.
21.05.2009 (16:11)  
Dobře pravda Connex aspoň něco ukázal (předváděcí jízda desira do Berouna přes Rudnou) což asi tak jediná skutečně viditelná aktivita. Je otázkou zda má stát vůbec zájem vypisovat nějaká VŘ a konečně zvednout prst a říci tak času bylo dost pustíme sem konkurenci,nebo si říká 40 let nato ser... takže ještě pár let.Zatím MD nevypracovalo aspoň koncepci dálkové VHD,kde bylo řečene kde má dálková doprava smysl,kde je lepší pustit busy a hlavně jasně říci co a za kolik.
21.05.2009 (15:49)  
Jiří Průša: A co Connex, který projevil zájem provozovat rychlíky na Českolipsku. A VŘ stále nikde, naopak probíhá konzervace stavu
21.05.2009 (15:43)  
může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura.
Možná má pravdu že stát nemůže,ale na základě čeho? nějaký přepis? A alternativní dopravce v ČR? on existuje jinde než v představách p. Jančury? Nic proti vstup jiných dopravců nejspíše přinesou výhody pro cestujícící ale zatím,kromě pár výjimek jen kecy a kecy.
K 01.07.2009 má dojít k oddělení dopravce od operátora dráhy sice není jisté zda k tomu dojde,ale teprve pak bude daleko jednoduší rozklíčovat skutečné náklady a hlavně usnadní to vstup dalších dopravců.
21.05.2009 (15:24)  
mates111: No mě jde ale spíš o to, že sice dopravce ten vagon může sice používat vesele dál, ale přísun peněz má jistý jen na 10 let, takže asi těžko bude splátky za vozy rozvrhovat na delší dobu, když neví jestli potom od někoho dostane peníze...
21.05.2009 (15:19)  
he he he ona to evropská komise MD vysvětlí
registrovaný uživatel ČD4ever  mail  
21.05.2009 (15:15)  
HE HE HE HE a máte to :-P
21.05.2009 (15:08)  
Radek Píša: Díky za dovysvětlení, nicméně svým příspěvkem jsem chtěl říci hlavně to, že dopravce může jezdit i s vozidlem, které je již dávno odepsané, jak to ostatně nyní ve velkém dělají ČD. Pak může být odepisování po dobu 10 let poněkud zkreslující, byť pro učetní záznamy je to předepsané...

Jinak proti té smlouvě v zásadě nic moc nemám, jen bych byl rád, kdyby kromě jistoty pro ČD byla jistota i pro MD a to taková, že ČD nebudou chtít více...
registrovaný uživatel Radek Píša  mail  
21.05.2009 (15:00)  
Účetní skupina 3, 10 let. Samozřejmě teoreticky si to můžete odepisovat jak chcete, jenže to byste vedle toho musel vést zvláštní evidenci pro daňové účely. Protože jsou odpisy významným nákladem, jsou velmi důležité pro výsledek hospodaření (obzlášť u podniků s vysokým podílem fixních nákladů, jakými ČD jsou). Tedy přibližně zisk plus odpisy = cash flow (pokud se tedy platí faktury...).
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko