..: Ministr dopravy Slamečka pustí konkurenci na železnici :..

Interier jednotky Desiro ML, foto: RegioJet Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.

Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.

Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.

Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.

Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.

Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.

České dráhy se konkurence nebojí

Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.

Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.

Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2009 (18:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 13      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer kubam 
04.07.2009 (17:42)  
eton11: hele, já myslím, že režíjsti už nemají volný jízdenky na 1. třídu, takže jak píše Dispatcher, myslím, že je lepší, když si řežijkář připlatí za první třídu, než když se jen tak vozí:-) ( ale pokud se pletu, tak se omlouvám, vím, že známýmu ze sždc to zrušili, tak nevím )
04.07.2009 (17:37)  
Mandos: Ale ono to u nás ministerstvo zajistit dokáže, ale v době monopolu ČD, to jaksi není třeba. A někteří musí tímto způsobem strašit, protože prostě za žádnou cenu na české železnici soukromníky nechtějí...
Registrierter Benutzer Mandos 
04.07.2009 (17:24)  
Tak nevím, co to tu plácáte o tarifní integraci. Byl jste někdo někdy ve Velké Británii? Přijdu ke kase, koupím si lístek a je mi úplně fuk, jaký dopravce na mé trase pojede. Prostě to funguje. Nebo si koupím lístek do Londýna a na stejnou jízdenku tam můžu celý den jezdit i MHD. Není proč brečet, že to nejde. Jde to. Jen můžete brečet, že to u nás ministerstvo nedokáže zajistit.
Registrierter Benutzer eton11 
04.07.2009 (14:57)  
Dispatcher:

Neberte to tak vážně, chodíme si sem přece pokecat, ne se hádat. Nikoho ze zde přítomných jsem urazit nechtěl :-)
04.07.2009 (14:34)  
Sobieski:
NA modro ne, to by těžce nesl
04.07.2009 (14:17)  
... ja nwm..... ja student agency a veolii nedávam žádnou šanci....až se jim neco posere na trati... třeba spadne most jak na comeniuse(myslim ted vlak) tak budu v p****....a nemaji takové skušenosti z železnicí... přece jenom je neco jiného vlak a autobus... ti si mysliju že z desirem vytřů všecko....navíc mě překvapil viamont že se nezůčastnil....jinak dávám šanci Arriva .... ale myslím si že pan Slamečka chce ČD vyprovokovat k temu aby si zlepšily vozový park atd....(Jinak kdyby se k moci dostal student agency tak by tačal koleje natírat na žluto a pražce na červeno a na modro....)
04.07.2009 (14:02)  
No jak to tady tak čtu, musíte to ještě domakat. Mě je opravdu jedno zda budu stavět cesty ČD, Veolii, Jančurovi, DB apod.

Pro eton11: Cítím se uražený, protože jako režista občas používající 1. třídu si ji zaplatím (rozdíl obyčejné 2. třída - obyčejné 1. třída). Hodil jste mne do jednoho pytle s ostatními.

A k ceně obyčejného jízdného: To je stanoveno MF, žádný výmysl ČD.
Registrierter Benutzer Dusanh 
04.07.2009 (13:57)  
Ale nějak se začít musí, ne?
04.07.2009 (13:37)  
Pan ministr ve funkci v době vypsání veřejné soutěže nebude, ministerstvo dopravy nebude nějaký regulační úřad vytvářet, to by přece popíralo zásady tržní konkurence. Na Švýcarsko, Rakousko, Německo zapomeňte ...
Logickou podmínkou veřejné soutěže by mělo být především, že soutěžící má k dispozici vozidlo schválené pro provoz na tratích SŽDC. Mimo motorového Desira, které je určeno pro regionální dopravu, to znamená, tak pro vlaky na trase Praha Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun, ne pro dálkovou dopravu, celkem žádné neexistuje. To, že někdo chce s Desrem jezdit dálkovou dopravu, je jiná věc.
Taurus může jen někam. Jiná vozidla zatím prakticky nejsou. Kdo bude financovat schvalování ? Potencionální dopravce, který nakonec nemusí uspět nebo výrobce, který bude mít sice papír od Drážního úřadu, ale v ruce v lepším případě smlouvu o smlouvě budoucí vázanou na úspěch potencionálního zákazníka v soutěži.
Dále "něco" jako technické zázemí pro údržbu vozidel = v podmínkách ČD se jedná o depa kolejových vozidel.
K tomu se nastolí otázka, jakým způsobem se budou další dopravci podílet na úhradě nákladů za užívání prostor ČD jejich cestujícími, tedy něco na způsob "nádražní taxy".
ČD, jímž stanice patří, budou chtít, aby se další dopravce podílel na nákladech spojených s provozem stanice. Čili stejný problém, jaký musel řešit mnou kdysi zmíněný podnikatel v autobusové dopravě pan Housa, když zajížděl do prostor autobusové stanice ve Vsetíně. Tam po něm za každý autobus chtěli "jen" devadesát korun.
To se samozřejmě "jinému" dopravci líbit nebude, protože s těmito penězi nepočítá. Nebo budou vlaky jezdit na oplocené nástupiště, kam bude vstup cestujícím umožněn jen přes turniket "za desetikorunu".
Registrierter Benutzer eton11 
04.07.2009 (12:58)  
Josef Petrák:

Aby nevzniklo nedorozumění - rozhodně nechci říct, že je na jedničce všechno špatně a že pokaždé jsem nelibě koukal na své spolucestující :-) Ty dva roky jsem ji používal celkem spokojeně. Ale s postupem času v mém případě výhody přestaly vyvažovat vyšší cenu.

A už končím s OT :-)
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 13      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko