Praha — V úterý 18. srpna proběhlo jednání zástupců ministerstva dopravy a krajů o rozsahu regionální železnice na příští léta. Krajům letos chybí v rozpočtech na železnici 3,2 miliardy korun. Tuto částku mimořádně uhradí stát. Jak sdělili ČTK ministr dopravy Gustáv Slamečka a šéf asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek, kraje odmítly snížení počtu spojů, naopak chtějí od státu více peněz. Ministerstvo se snaží přesvědčit kraje, aby na příští rok objednaly jen tolik vlaků, na kolik jim stačí peníze, s čímž kraje nesouhlasí. Obě strany chtějí vést další jednání a celý problém předložit premiérovi Janu Fischerovi. Jasno má být do středy 26. srpna, kdy zasedá vláda.
"Kraje nevidí cestu k omezování objednávky železniční osobní dopravy, protože chceme zachovat mobilitu občanů. Čas na utahování opasků je na straně Českých drah," uvedl Hašek. Jak dále uvedl, krajům jde v době krize především o to, aby se nezmenšily možnosti občanů dojíždět do práce. Od příštího roku by chtěl ministr krajům přispět každoročně přibližně 2 miliardy korun.
O konkrétních částkách, které kraje požadují po státu, žádná ze stran nechtěla hovořit, ministr pouze uvedl, že dráhy na příští rok plánují úsporu v regionální dopravě zhruba 450 milionů korun. Podle informací ČTK na příští rok chybí přibližně 700 miliónů korun, zejména Hlavnímu městu Praze, Středočeskému, Královéhradeckému, Jihomoravskému a Olomouckému kraji. Obě strany se shodly na tom, že kraje, stát a České dráhy by měly uzavřít dlouholetou smlouvu místo současného jednoročního kontraktu.
Zdroj: Finanční noviny / ČTK
| 20.8.2009 (18:00)
Doporučuji návštěvu Jihomoravského kraje v pracovní den a projet se několika vlaky kolem Brna mimo špičku....
Nevím, co to má společného s tím, co jsem napsal níže?
Jde o to, že vlaky jsou (za normálních ekonomických podmínek) pro objednatele levné v přepočtu na místo. V okamžiku, kdy neexistuje dostatečná poptávka po přepravě (což na většině českých lokálek neexistuje), jeví se železniční doprava neúměrně drahá. Ale můžou si za to dráhy samy: kdyby se v posledních letech více věnovaly byznysu (i za cenu, že některé výkony holt převezme konkurence), tak dnes mohly mít díky jakž-takž kvalitnímu vozovvému parku podstatně optimističtější startovací pozici. Ono je pěkné jezdit z Plzně do Chomutova za 18 Kč/km, ale vzniká tím vnitřní dluh a následkem je, že většina vozového parku ČD je v tragickém stavu se vším, co k tomu patří.
No a jelikož na krajích též nesedí zdrovna osvícení odborníci, je otázkou, co se vlastně bude škrtat- jen pevně doufám, že se to co nejméně dotkne páteřních tratí a spíše se zaměří na lokálky (když už to musí býr). Ale na druhou stranu docela rozumím lidem na kraji: když si mám vybrat, jestli si za 30 Kč/km objednám nový (často klimatizovaný) autobus na (téměř) západní úrovni, nebo za 50 Kč/km obstarožní šukafon, též bych volil první možnost. Pokud by to samozřejmě kapacitní potřeby umožňovaly, což na většině českých regionálních relacích umožňují.
problem je v tom, ze kraje se nuemi chovat jako zodpovedny zakaznik
radni plzenskeho kraja: mi bychom radi najali zahranicniho dopravce, ale ten je mnohem drazsi = na to nemame
liberecky kraj: jiz jedno vyberko bylo - zruseno pro prilis vysoke ceny nabidek
ono az tady bude vic obchodu (tech soukromych) tak budeme muset zaplatit co si rekne.... ne stylem odjezdis mi vsechno, ale ja zaplatim jen to na co mam
DJ - Doporučuji návštěvu Jihomoravského kraje v pracovní den a projet se několika vlaky kolem Brna mimo špičku....
¨
P.S. Kdopak tu tolik křičel, když některé kraje ve snaze ušetřit zastavovali dopravu na nevytížených tratích... Když to udělají ve větší míře, to bude zase řevu, že železnice má síťový charakter a že musí jezdit pořád.
Tak jestli tohle opravdu pan Hašek řekl, tak to vypadá, jako by nikdy neslyšel slovo "autobus".
Zajímavé by bylo porovnání, kolik lidí nyní denně dojíždí do práce vlakem, a kolik autobusem. Zejména s přihlédnutím k tomu faktu, že bus může přijet skoro až "k vratům fabriky", vlak většinou ne.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










