Praha — V úterý 18. srpna proběhlo jednání zástupců ministerstva dopravy a krajů o rozsahu regionální železnice na příští léta. Krajům letos chybí v rozpočtech na železnici 3,2 miliardy korun. Tuto částku mimořádně uhradí stát. Jak sdělili ČTK ministr dopravy Gustáv Slamečka a šéf asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek, kraje odmítly snížení počtu spojů, naopak chtějí od státu více peněz. Ministerstvo se snaží přesvědčit kraje, aby na příští rok objednaly jen tolik vlaků, na kolik jim stačí peníze, s čímž kraje nesouhlasí. Obě strany chtějí vést další jednání a celý problém předložit premiérovi Janu Fischerovi. Jasno má být do středy 26. srpna, kdy zasedá vláda.
"Kraje nevidí cestu k omezování objednávky železniční osobní dopravy, protože chceme zachovat mobilitu občanů. Čas na utahování opasků je na straně Českých drah," uvedl Hašek. Jak dále uvedl, krajům jde v době krize především o to, aby se nezmenšily možnosti občanů dojíždět do práce. Od příštího roku by chtěl ministr krajům přispět každoročně přibližně 2 miliardy korun.
O konkrétních částkách, které kraje požadují po státu, žádná ze stran nechtěla hovořit, ministr pouze uvedl, že dráhy na příští rok plánují úsporu v regionální dopravě zhruba 450 milionů korun. Podle informací ČTK na příští rok chybí přibližně 700 miliónů korun, zejména Hlavnímu městu Praze, Středočeskému, Královéhradeckému, Jihomoravskému a Olomouckému kraji. Obě strany se shodly na tom, že kraje, stát a České dráhy by měly uzavřít dlouholetou smlouvu místo současného jednoročního kontraktu.
Zdroj: Finanční noviny / ČTK
| 20.8.2009 (18:00)
Zkusil jste popřemýšlet na téma výnosy ze spotřebních daní ? Taky nad tím , že osobní auta žádné moc velké škody na komunikacích neudělají ? Někde jsem četl , že 1 kamion působí na poškození komunikace stejně jako 10.000 osobních aut.Osobně nevím , co tím dotováním individuálního motorismu myslíte.
Hold se smiřte s tím , že stát silniční síť mít musí , ale řadu tratí , když mít nebude , tak se mu spíše uleví.
Jestlipak víte , co bylo v minulosti jednou z podmínek vstupu zahraničních investorů do ČR ? Kvalitní napojení na silniční síť. Dnes nevznikají velké ocelárny či chemičky , ale malé a střední firmy pro které je železnice svým charakterem obtížně použitelná. A každá firma potřebuje takové místo a takový druh dopravy , aby mohla co nejkvalitněji obsloužit svoje zákazníky na všechny směry.
Tudíž-budete mmít dálnici , budete mít podnikatele , které si kolem ní postaví své firmy -nabudete mít dálnici , nebudou podnikatelé.
Nepostavíte dálnici , ale železniční koridor- budete mít více lidí ve vlaku a méně v osobních autech.Počet kamionu neklesne.
Je třeba si stanovit priority.
Stát nemůže tvrdit, že nemá peníze na drážní dopravu, když individuální motorismus (vlastníky vozidel nepoužívaných k podníkání) dotuje ročně sumou kolem 30 miliard korun ... , zatímco po provozovatelích drážní dopravy (všech, tedy nejen ČD) požaduje placení poplatku za dopravní cestu, ale autobusy zajišťující ZDO (tuším pokud najezdí z ročního objemu ujetých km 80 % výkonů v ZDO) jsou ze zákona osvobozeny od placení silniční daně.
Drobet divné ...
Pokud se stát postaví vůči všem dopravcům (dopravcem je fakticky i vlastník osobního automobilu nebo motocyklu) stejným způsobem, pak bude mít dost peněz (i na příspěvek pro kraje na údržbu jejich silnic).
Rovněž není patrné, zda dálniční známka nebo dálniční mýtné skutečně pokrýtá všechny náklady spojené s provozem dálnic ...
Spíš se bojím o polský model: začne se bezkoncepčně škrtat, atraktivita železniční dopravy poklesne, náklady se příliš nesníží (neb na železnici jsou obvykle fixní) a to vede k dalším škrtům. No a když se tahle politika provozuje řadu let, vznikne disfunkční železnice, po které ani pes neštěkne.
Jen je škoda, že si tohle nebezpečí nikdo neuvědomil dřív: dalo se předpokládat, že krajům se stávající stavem regionální železniční dopravy dříve či později dojde trpělivost. A když navíc krajům docházejí peníze na populizmus, tak je to veskrze logické. A nějaké koncepčnosti bych se při tom škrtání neobával, nejsme Maďaři. Prostě tam víc řvou, tak jim to necháme, zato támhle jsou zticha, tak pryč s vlaky.
Zatímco ale v JMK toho prostoru k redukcím není třeba tolik, tak v jiných krajích nebo alespoň jejich částech ten prostor je. A ten výrok pana Haška "Kraje nevidí cestu k omezování objednávky železniční osobní dopravy, protože chceme zachovat mobilitu občanů. , kde se hovoří o "krajích" (v množném čísle), mi vyznívá, že Michal Hašek mluví z pozice předsedy asociace krajů, nikoliv z pozice hejtmana Jihomoravského kraje.
to je totiz propastny rozdil
tady na ZP prevladaji dva typy lidi, jedni volaji zahcranme kazdou lokalku, a druzi zrusme vsechny lokalky ihned
ja rikam oboji je spatne
v prvni rade je nutne neobjednavat na stejnou trat bus i vlak, to se treba v Plzenskem kraji deje bezne, takze na mnoha mistech (vim ze napr. IDSJMK k nim nepatri) by se touto cestou mohlo hodne usetrit, aniz by lide prisli o spojeni
Proč ještě dnes je objednávána doprava na tratích , kde jednou za týden jede v sólo 810 dvacet cestujících?
Proč na některých lokálkách , které jsou v turisticky ne zrovna atraktivních oblastech je o víkendech takřka stejný provoz jako všední dny ?
Je jasné , že škrtat ve všedních dnech v příměstské dopravě kolem Brna,Prahy a ostatních velkých měst nelze. Ale opravdu jsou všechny tyto příměstské vlaky naplněny třeba v neděli dopoledne ?
Jiří Hovorka:
Doporučuji návštěvu Jihomoravského kraje v pracovní den a projet se několika vlaky kolem Brna mimo špičku....
Nevím, co to má společného s tím, co jsem napsal níže?
ma to hodne spolecneho, jedte se nekdy podivat do JMK a svezte se vlaky v trase tisnov-sakvice nebo krenovice-letovice, vlaky tu jezdi snad v kazdou deni dobu plne a to i dopoledne a ve vsech smerech (tj. z mesta i do mesta), nevytizene jsou jen spoje brzo rano z mesta nebo pozde vecer do mesta....
pak pochopite, ze pan hasek vi o cem je mistni zeleznicni doprava a prostor pro skrtani tam je jen za cenu zhorseni dopravni obsluznosti
Když je buskm cca třikrát levnější než vlkm, tak by to neměl být pro krajskou kasu, resp. krajský účet, problém.
Twix: Samozřejmě, jen aby se tak (tzn. vlaky zachovat anebo odstřelit celou trať) zachovaly i samotné kraje, když by na to přišlo. Některé návrhy naznačují v některých krajích něco jiného. :-(
Kraj se má rozhodnout, vlakem budeme obsluhovat tuhle, tuhle a tuhle relaci, zavedeme tam dostatečnou nabídku spojů a přestupní vazby. Ostatní můžeme jezdit autobusem / mikrobusem. Nemá smysl vyzobávat jednotlivé vlakové spoje a ponechávat nějaké torzo, vlaky na trati buď mají jezdit nebo nemají, a žádný "PKP-takt" (3 páry v nahodilých polohách) mezi tím.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










