Praha — V úterý 18. srpna proběhlo jednání zástupců ministerstva dopravy a krajů o rozsahu regionální železnice na příští léta. Krajům letos chybí v rozpočtech na železnici 3,2 miliardy korun. Tuto částku mimořádně uhradí stát. Jak sdělili ČTK ministr dopravy Gustáv Slamečka a šéf asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek, kraje odmítly snížení počtu spojů, naopak chtějí od státu více peněz. Ministerstvo se snaží přesvědčit kraje, aby na příští rok objednaly jen tolik vlaků, na kolik jim stačí peníze, s čímž kraje nesouhlasí. Obě strany chtějí vést další jednání a celý problém předložit premiérovi Janu Fischerovi. Jasno má být do středy 26. srpna, kdy zasedá vláda.
"Kraje nevidí cestu k omezování objednávky železniční osobní dopravy, protože chceme zachovat mobilitu občanů. Čas na utahování opasků je na straně Českých drah," uvedl Hašek. Jak dále uvedl, krajům jde v době krize především o to, aby se nezmenšily možnosti občanů dojíždět do práce. Od příštího roku by chtěl ministr krajům přispět každoročně přibližně 2 miliardy korun.
O konkrétních částkách, které kraje požadují po státu, žádná ze stran nechtěla hovořit, ministr pouze uvedl, že dráhy na příští rok plánují úsporu v regionální dopravě zhruba 450 milionů korun. Podle informací ČTK na příští rok chybí přibližně 700 miliónů korun, zejména Hlavnímu městu Praze, Středočeskému, Královéhradeckému, Jihomoravskému a Olomouckému kraji. Obě strany se shodly na tom, že kraje, stát a České dráhy by měly uzavřít dlouholetou smlouvu místo současného jednoročního kontraktu.
Zdroj: Finanční noviny / ČTK
| 20.8.2009 (18:00)
Neměl jsem na mysli ranní spoje, zde bych nic neškrtal. Ale spíše dopolední spoje řekněme do 12:30. A pak možná třeba 1 nebo 2 spoje k večeru. Dle možností. Mám na mysli osobní dopravu - osobáky. Ale zase nikoliv třeba šrktnout spoj z odpolední směny. Třeba 22:20. Jsou lidé ,kteří dojíždějí za prací vlakem. Škrtnete večerní spoj a bez auta jsou nahraný. Pokud je zřejmé, že na urč spoji 1 814 odveze cestující a není potřeba druhá -viz krize, naplánuji pouze jednu, jelikož krize ještě potrvá. A v případě, že bude potřeba druhá - nějaká událost, přistavil bych druhou a po kraji bych pak požadoval doplatek. Samozřejmě s dokladem, který by to dokazoval. A kraj se domnívám, že by neměl důvod nezaplatit. Nebo by byla možnost druhá. Naplánovat dvě a pak přistavit jen jednu. Logicky po kraji budu žádat vyšší dotaci hned na začátku. Kraj nicméně může odpovědět, že v době krize je to dosti peněz. Ať se snažím najít úspory.
Domnívám se, že v době krize by se měla omezit doprava. Statistiky hovoří jasně. Je více nezaměstnaných, tolik se necestuje. Osobně pokládám za důležité spoje do práce a z práce - beru v úvahu 3 směny , dále špičku ranní a špičku odpolední. Nebo 12 hod směny. Dopolední vlaky by se dali někde škrtnout. A pak to musí vědět kraje, kdy jezdí nejméně lidí a zde prostě něco škrtnout.
Přesně o to běží celou dobu. Kraje si objednají nějakou službu. U které dopředu vědí, že stojí xy Kč, ale uhradí pouze 3/4 dané částky xy Kč. Když se dopravce šprajcne, že bude jezdit jen to co si kraje skutečně zaplatí, tak je zle.
A ted přirovnání. Jdete do obchodu a koupíte si dejme tomu rohlíky za 25korun, přičemž zaplatíte pouze 20Kč, protože víc nemáte a řeknete, že těch 5 korun musí uspořit pekař, protože vy máte v době krize prostě hlad. Co myslíte jak by to dopadlo?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










