Praha — V úterý 18. srpna proběhlo jednání zástupců ministerstva dopravy a krajů o rozsahu regionální železnice na příští léta. Krajům letos chybí v rozpočtech na železnici 3,2 miliardy korun. Tuto částku mimořádně uhradí stát. Jak sdělili ČTK ministr dopravy Gustáv Slamečka a šéf asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek, kraje odmítly snížení počtu spojů, naopak chtějí od státu více peněz. Ministerstvo se snaží přesvědčit kraje, aby na příští rok objednaly jen tolik vlaků, na kolik jim stačí peníze, s čímž kraje nesouhlasí. Obě strany chtějí vést další jednání a celý problém předložit premiérovi Janu Fischerovi. Jasno má být do středy 26. srpna, kdy zasedá vláda.
"Kraje nevidí cestu k omezování objednávky železniční osobní dopravy, protože chceme zachovat mobilitu občanů. Čas na utahování opasků je na straně Českých drah," uvedl Hašek. Jak dále uvedl, krajům jde v době krize především o to, aby se nezmenšily možnosti občanů dojíždět do práce. Od příštího roku by chtěl ministr krajům přispět každoročně přibližně 2 miliardy korun.
O konkrétních částkách, které kraje požadují po státu, žádná ze stran nechtěla hovořit, ministr pouze uvedl, že dráhy na příští rok plánují úsporu v regionální dopravě zhruba 450 milionů korun. Podle informací ČTK na příští rok chybí přibližně 700 miliónů korun, zejména Hlavnímu městu Praze, Středočeskému, Královéhradeckému, Jihomoravskému a Olomouckému kraji. Obě strany se shodly na tom, že kraje, stát a České dráhy by měly uzavřít dlouholetou smlouvu místo současného jednoročního kontraktu.
Zdroj: Finanční noviny / ČTK
| 20.8.2009 (18:00)
BTW - krajinou se kocham kdyz tam jsem prvne, mozna podruhe, kdyztak potreti, pripadne jednou za cas. Ale vy vsichni ostatni, co dojizdite tydne (nebo denne) jezdite nalepeni na okne a zirate jak je u nas krasne?:-))
V Brně mi doprava funguje dle mých představ, již brzy začnu studovat vysokou - má představa je: 7-9 minut chůze na tramvaj a pak 7 minutek tramvají + 5 minutek do učebny. Než hledat po ránu místo, objíždět to boční uličkou...
A vlak - od té doby, co mám In-kartu, nedám na vlak dopustit a někteří mí spolužáci jen zírali na ty výhody (eLiška), když jsem jim ČD představoval...
Než se drkotat v jistém žlutém autobuse po věčně rizikové D1, to raději pojedu hezky vlakem a budu se spokojeně kochat krajinou...
A k panu Haškovi: on je tak trochu vůl, socan jeden. Hlavně že se sešel společně se svým kumpánem Bonderkou s panem Jančurou - tak kurnik, proč něco neuděláš a jen nadáváš? Brňák chce taky jezdit vlakem, tak jako to bylo během začátku března, kdy jsem jezdil na "studentské jednání" pravidelně z Kralup nad Vltavou do Prahy, no dobrá, byl občas i ten žabotlam (ale nízkopodlažnost beru jako výhodu oproti Bdmtee) a někdy i ten Cityelefant.
PS: V Praze máme totiž MHD výbornou a když někam jedu, většinou jsou to zase města jako Plzeň, Olomouc, Brno, Ostrava, Hradec Králové atd. Takže si to také můžu dovolit.
Jistě, základem je, kolik prostředků můžeme vydat, ale nutno porovnat, že autobusy se pohybují hlavně po silnicích spravovaných krajem. Čili dvě uvedené částky nejsou porovnatelné.
- Jak už jsem napsal níž, tento možný nepoměr odstraní ten příspěvek krajům od MD.
- Část toho poplatku za železniční DC není za samotné "ošoupání tratě", ale za řízení provozu (výpravčí, dispečeři). Na rozdíl od silniční dopravy je na železnici takový výpravčí/dispečer nutností, jinak vlaky nemohou jet.
Ano, autobusy jsou často kvalitativně lepší, ale zase ve staré 810 převezeš aspoň dvě kola. V moderním klimatizovaném buse ani jedno...
- Není to fyzická vlastnost těch autobusů, prostor pro kočárky/kola bývá u většiny autobusů už dnes, jde jen o administrativní problém. Zatímco koleje do všech turisticky atraktivních míst asi nikdy nepovedou, problém s tím, že ten prostor naproti dveřím uprostřed autobusu je už dnes (a měl by být ve všech autobusech, už jen kvůli těm kočárkům), je řešitelný daleko jednodušeji. Prakticky škrtem pera.
- Když jde o (cyklo-)turisticky atraktivní oblast, kde ale není dostatečný potenciál cestujících pro to, aby tam vlak jezdil celotýdenně a celoročně, tak se dá udělat, aby tam vlaky jezdily v letním období/o víkendech atd.
Ve spolupráci s odborníky ekonomickými i dopravními by měl být každý kraj schopen dát dohromady dopravně funkční a ekonomicky únosný model regionální dopravy.
Ale i kdyby se k tomu finančnímu hledisku nepřihlíželo, tak i tak je snad v každém kraji nějaká trať, u které by náhrada autobusem znamenala naopak zlepšení dopravní obslužnosti, i bez ohledu na ekonomická data.
Jistě, základem je, kolik prostředků můžeme vydat, ale nutno porovnat, že autobusy se pohybují hlavně po silnicích spravovaných krajem. Čili dvě uvedené částky nejsou porovnatelné. Ano, autobusy jsou často kvalitativně lepší, ale zase ve staré 810 převezeš aspoň dvě kola. V moderním klimatizovaném buse ani jedno...
Jistě že i odborník, a to odborník ekonomický. Nelze přehlížet ekonomické ukazatele.
Ve spolupráci s odborníky ekonomickými i dopravními by měl být každý kraj schopen dát dohromady dopravně funkční a ekonomicky únosný model regionální dopravy.
Ale i kdyby se k tomu finančnímu hledisku nepřihlíželo, tak i tak je snad v každém kraji nějaká trať, u které by náhrada autobusem znamenala naopak zlepšení dopravní obslužnosti, i bez ohledu na ekonomická data.
Já jim také rozumím, ale to neznamená, že souhlasím. Porovnávat tímto způsobem a vybírat dopravní prostředek může tímto způsobem politik....ne odborník.
Pak je tu druhá možnost - zrušení poplatku za dopravní cestu. Ale - nyní je díky tomuto poplatku alespoň nějaký tlak na SŽDC, aby ten který úsek udržovala v provozuschopném stavu, protože dopravci jí za to platí. Ve chvíli, kdy by tomu tak nebylo, tak už by dopravci žádné takové "páky" neměli.
Stát nemůže tvrdit, že nemá peníze na drážní dopravu, když individuální motorismus (vlastníky vozidel nepoužívaných k podníkání) dotuje ročně sumou kolem 30 miliard korun ...
Ano, a v důsledku ekonomické recese a s ní spojeným nedostatkem peněz se sníží i výdaje na silniční infrastrukturu. Je logické, když se sníží i výdaje na železniční infrastrukturu i samotné provozní dotace do osobní dopravy.
Rovněž není patrné, zda dálniční známka nebo dálniční mýtné skutečně pokrýtá všechny náklady spojené s provozem dálnic ...
Souhlasím, není to příliš patrné. Bohužel si ale nemá železnice se silnicí co vyčítat, protože rovněž není patrné, jestli ten poplatek za DC pokrývá všechny náklady spojené s provozem železnic...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










