..: Od nového jízdního řádu přibyla další trať s dálkovým řízením :..

Plzeň, foto: Hrady Plzeň/Klatovy — Zaměstnancům ČD na trati Plzeň - Klatovy se radikálně změnil život; přišli totiž o pracoviště v podhůří Šumavy, která jim zajišťovala živobytí. Od prosince 2009 je totiž trať dálkově ovládána z Klatov a původní zabezpečovací zařízení nahradilo nové. Celý úsek trati je tak obsluhován z Klatov. Jednokolejná, od září 1996 částečně elektrifikovaná železniční trať 183 Plzeň – Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín, která ročně přepraví tisíce návštěvníků nejen lyžařských středisek, ale i zájemců o cykloturistiku, dostala v úseku Plzeň – Klatovy novou tvář. Vyměnilo se totiž 5 „červených“ výpravčích za jednoho „černého“, který cca 50kilometrový úsek ovládá z Klatov. Od roku 2012 by se k tomu měl přidat cca 40kilometrový zbytek trati.

Ve většině stanic bylo na této trati zánovní reléové zabezpečovací zařízení. To bylo nahrazeno dálkově ovládaným elektronickým stavědlem ESA 11 s možností předání na místní obluhu. Dotyčný úsek je řízen z Klatov. Snahy o dálkové řízení tratě vyvstaly již v roce 2006, kdy vznikla první projektová studie na dálkové ovládání tratě, která měla nejen ušetřit pracovní síly (v současné době cca 10-15/den), ale zároveň zvýšit bezpečnost provozu.

A jak tedy obsluha tratě vypadá nyní? V žst. Chlumčany u Dobřan je umístěno technologické jádro zabezpečovacího zařízení. Na něj se připojují další stanice obsluhované z Klatov. Ovšem vše má své pro a proti. Cestující museli přetrpět četná zpoždění z důvodu napojování stanic na JOP. V souvislosti s tím také nebyla v činnosti některá PZZ, po nichž jezdily vlaky podle rozhledových poměrů a upozorňovaly na svoji jízdu účastníky silničního provozu akustickou výstrahou.

Zdroj: Železničář 37/2009, České dráhy


Jiří Pekárek | 5.1.2010 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jony  mail  
05.01.2010 (14:53)  
čunče:
Naprosto souhlasím, konečně nějaký smyslu plný příspěvěk.
registrovaný uživatel čunče  mail  
05.01.2010 (14:50)  
Prosím vás, to nevidíte, že jinde je potřeba investovat do tratí daleko více? A s mnohonásobným užitkem??? Třeba zkapacitnění trati Praha hl. n. - Smíchov, trať 231, tunel do Berouna, dálkově řízené tratě, nová trať č. 300, modernizace trati 130 a 140, 190, zdvojkolejnění trati Pce - HK, nebo třeba pořádná trať Plzeň - Furth i Wald, včetně hraničního tunelu, aby zejména nákladní doprava ušetřila náklady za trakční energii? Víte vůbec, jaké procento hrají kopce ve spotřebě trakční energie na železnici? Odpovím: to nejpodstatnějí procento. A víte, proč jsou u nás železnice? a jaké je jejich nejefektivnější využití? Jsou pro nákladní dopravu, zejmína dopruavu hromadných substrátů a kontejnerů. To je dokonce důležitější, než přeprava osob. To proto, že tím se uvolní podstatná část kapacity na silniční síti pro osobní auta, silnice se podstatně méně budou ničit a nebuou se muset tak často opravovat. Druhým nosným segmentem železniční dopravy je hromadná, lépe řečeno nejhromadnější doprava osob, což je u nás pouze kolem Prahy, na Ostravsku, Brněnsku, méně už Plzeňsku a Budějovicku, na Hradeckopardubicku a trase Praha - Ostravsko, Praha Brno a Brno - Ostravsko. Dále na trati 130, Liberec - Tanvald. Jinde ne.
V EU se až na výjimky neinvestuje do infrastruktury pro nákladní dopravu a preferuje se doprava osob, která je narozdíl od dopravy nákladní prodělečná. Proto na spoustě tras i nákladní expresy postávají kvůli předjetí osobní dopravou (v ČR hlavně na trase Praha - Ostrava). Tím je nákladní doprava po železnici a kombinovaná doprava nekonkurenceschopná. Hyundai v Nošovicích kvůli tomu nechce vozit po železnici. Pak se divíte, že jsou ucpané dálnice a přetížené.
Jak z toho ven? Začít investovat do inrastruktury smysluplně, hlavně tam, kde jsou největší nedostatky. Do kapacity nejpřetíženějších úseků. Do interoperability. Do zvýšení rychlosti tam, kde to má smysl. Do odstranění kopců (takový základnový tunel Třinec - Čadca, to by byl panečku pro nákladní dopravce efekt!)

Náklady na elektrifikaci trati Kt - ŽRA se nikdy nevrátí a nikomu nevyplatí. Ani českým dráhám. To můžu ty prachy hodit do kanálu.
registrovaný uživatel Jony  mail  
05.01.2010 (14:44)  
Takhle přesně dopadla žatecká a tak dopadne i 183, ale hlavně že jsme vyházeli lidi a ušetřily to je nejpodstatnější.
registrovaný uživatel Jony  mail  
05.01.2010 (14:43)  
No ono je to vlastně všechno dobře hlavně že je Esa 11, hlavně vyházíme lidi ty přijdou o práci nebo se převelí někam jinam pak budou hrozně spokojený že budou za prací dojíždět 2 hodiny. Perony v zimě nebude mít kdo zametat ani kdo prodávat lístky zavřeme čekárny. Vedoucím posunu rozdáme klíče od celé trati a dopravu, Posun budou řídit z pomocnýho stavědla sami a budou hrozně všichni spokojený hlavně že jsem ušetřili lidi.
05.01.2010 (14:35)  
Čunče) Ze svých daní ale nemůžeme dát ale nic ani tomu dopravci, teda ne přímo, aby si něco koupil. Leda formou úhrady ZDO...

Jen rovnou podotknu, že nejsem pro ani proto elektrifikaci Klatovy-ZRA. Jen jsem upravoval Jonyho, který z 30minutové úspory udělal zkrácení třetinové.

Bohužel, elektriky, ER 20, ale ani "regio sprintery" asi hned tak na Šumavě neuvidíme. Ty i dráty by byly vyjma rychlosti, spolehlivosti, komfortu také ekologičtější.
registrovaný uživatel Jony  mail  
05.01.2010 (14:31)  
Karel Kovářík:
Ano Plzeň - Klatovy jo to beru to je něco jinýho to je na druhou stranu dobře že je elektrifikovaná.
registrovaný uživatel čunče  mail  
05.01.2010 (14:30)  
Úkolem SŽDC je efektivně spravovatsvěřený majetek, provozovat dráhu. A elektrifikace trati Klatovy - ŽRA je nejzbytečnější elektrifikace za posledních dvacet let. Nehodlám na to dát ze svých daní ani korunu. Ať si dopravci koupí pořádná vozidla. A krom toho kdyby dneska 5 klasik tahal dopravce do ŽRA lokomotivou ER20 (v pohodičce bude dosahovat traťových rychlostí), tak ho spotřeba energie vyjde levněji, než kdyby to tahal taurusem. Protože ne vždy je v ČR levnější tahat vlak elektrickým vozidlem. A kdyby tam nasadil moderní motorovou jednotku, tak rozjezdy budou ještě svižnější a provoz levnější, než s ER20.

Koukám, že ekonomice provozu vůbec nerozumíte.
registrovaný uživatel Jony  mail  
05.01.2010 (14:29)  
Josef Petrák:
Já jen říkám že jsou to vyhozený peníze, jsou daleko důležitější tratě. A za každou cenu ušetřit to se moc nevyplácí.
registrovaný uživatel Kakov 
05.01.2010 (14:28)  
Jony: JP ma pravdu trate nestavime proto, aby byly krasnym doplnkem prirody nebo byly kouzlem pro toho kdo jde na prochazku, to myslim smrtelne vazne, i presto, ze to muze vypadat jako narazka
ja osobne elektrifikaci casti plzen-klatovy povazuji za velice uzitecnou a prinosnou
elektrifikaci zbytku bych taky bral, ale tam uz priznavam je to s efektivitou investice je to na stiru
na druhou stranu, dalnice taky pro stat neni vydelecna cinost a nikdo nepochybuje o jejich stavbe
05.01.2010 (14:26)  
Jony) Já bych chtěl, aby vy jste se uklidnil. Ano? Na SŽDC, SFDI, MDČR, ani jiných kompetentních orgánech nepracuju, tj. nemám šanci o tom rozhodovat a proto to neřeším. ;) Jen mě fascinuje zapálení některých diskutujících. Jestli se ta jejich diskusní potence podobá i jejich občanské angažovanosti, když přijde na věc. (Myšleno obecně, ne konkrétní naráž.)
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko