Šumperk — České dráhy dnes, v pátek 22. 1. 2010, veřejně oznámily zadání zakázky na přestavbu 34 osobních vozů Bdt279 na řídicí vozy řady 961. Jak jsme již dříve informovali, půjde o plně klimatizované řídicí vozy pro dálkové řízení neobsazených elektrických a motorových lokomotiv. Cestujícím budou k dispozici velkoprostorové oddíly 1. a 2. třídy, vozíčkáři využijí plošinu a vyhrazené, speciálně upravené místo. K dispozici bude i úložný prostor pro kočárky a kola. Zakázku, kterou původně České dráhy odhadovaly na 1,172 miliardy, nakonec dle očekávání získal šumperský Pars nova, člen skupiny ŠKODA, který navíc požaduje nižší finální cenu 1 051 110 000 Kč, tj. necelých 31 milionů za kus. Je třeba ale připomenout, že podle prvotních předpokladů se celá zakázka měla vejít do jedné miliardy. Otázkou je, zdali se v budoucnu dočkáme i rekonstrukcí dalších exemplářů Bdt na klimatizované bez stanoviště strojvedoucího tak, aby mohly s řadou 961 tvořit ucelené vratné soupravy (tzv. koncept PUSH-PULL) s vyšším komfortem pro cestující v celé soupravě.
Pozn. redakce: Podle nového označování UIC zřejmě půjde o řadu ABfdtee 29-70 či podobnou variaci na číselnou a písmennou identifikaci, pro zjednodušení ale budeme nadále v článcích používat staré označení, které je uvedeno i v zadání zakázky. Identifikaci podle UIC začneme používat až po zveřejnění její definitivní podoby.

Syn-ty snad myslíš,že to bude jezdit s Banglema.Lok které přicházejí v úvahu mají všechny el.topení.V tomto jsi asi ze znalostí řad u ČD mimo.
Jsou to sice úvraťové vlaky, ale ta úvrať se v těchto případech náramně hodí. Je totiž využita k výměně jednosystémové lokomotivy za dvousystémovou. Pokud by soupravy měly řídící vůz, vezla by vlak v celé trase jedna lokomotiva a ta by musela být dvousystémová. A jak víme, těch je proklatě málo.
Využít by se tyto vozy daly spíš na trati Brno - JI - CB - Plzeň. Tam jsou hned dvě úvratě a v budoucnu má být celé toto rameno napájeno jedním napěťovým systémem.
Rada 943 je urcena k motorovym loko, jelikoz ma nezavisle naftove topeni. Naopak tato budouci rada 961 bude mit elektricke topeni, proto by byl tak nejak nesmysl ji spojovat s motorovymi loko, jelikoz by netopila (nanejvys s temi ojedinelymi kousky co maji generator pro vozy s el. topenim). Takze tu uvazujme jen o elektrikach ke kterym by se 961 radila.
Pochopitelne by se jeji ridici funkce nejlepe vyuzila na tech vlacich (nejspis hlavne R) ktere na sve trase maji nejake ty uvrate ci ostre obraty.
Sice je to pravda renovovany vagon se slusnym vybavenim takze z toho by se tez na EC uzil, ale to by jeho hlavni schopnost (rizeni loko) zustala (temer) bez vyuziti a to tak nejak nebyl ucel veci. Ackoliv pokud nebude vcas upraven dostatek loko tak se i to muze stat...
Keď raz nepracujem na dráhe a som len cestujúci, tak sa nebudem hrať na hrdinu a filozofovať nad vecami, ktorým nerozumiem!
Takže bych se nedivil, kdyby nic nebylo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











