Praha — České dráhy vyhlásily další 3 výběrová řízení na modernizace, či revitalizace osobních vozů klasické stavby. Tak jak ČD v březnu prezentovaly své plány na výběrová řízení pro tento rok, dochází k jejich postupnému vyhlašování. Po nedávném vypsání soutěže na rekonstrukci 58 vozů pro vlaky vyšší kvality dochází na řadu kromě dalších rekonstrukcí také kontrakt na revitalizaci starých rychlíkových vozů z německého Bautzenu. Kromě upřesnění počtu takto revitalizovaných vozů v první vlně (původní zprávy pouze hovořily o počtu v rozmezí 70 — 120 vozů) dochází také k velké změně u rekonstrukcí starých jídelních vozů oproti dříve prezentovaným záměrům.
Další bistra nebudou
Prvním výběrovým řízením je zakázka na komplexní modernizaci 21 jídelních vozů řady WRm. U nich dojde k opravě skříně, včetně dosazení nových oken a za jízdy blokovaných dveří ovládaných tlačítky. Krom klimatizace a informačního systému bude dosazeno také přemostění záchranné brzdy, na podvozky budou dosazeny kotoučové brzdy. Předpokládaná cena za modernizaci všech 21 vozů je 735 milionů Kč (35 milionů za vůz). Dodány by měly být do 3 let od podpisu smlouvy. Poněkud překvapivý je odklon od původního záměru změny uspořádání na bistrovozy a upřednostnění klasických jídelních vozů. Od klasických jídelních vozů se v současné době obecně upouští kvůli obecně nižšímu zájmu o kompletní gastronomické služby spolu s vzrůstající preferencí roznášky jídel na místo. Důvod tohoto rozhodnutí se tak snad v nejbližší době dozvíme přímo z úst zástupců Českých drah.
Revitalizace Bautzenů: 110 kusů
Další dvě výběrová řízení jsou poptávkou po revitalizaci celkem 110 vozů vyrobených v původně východoněmecké vagonce v Bautzenu. Největší skupinou bude 58 kusů oddílových vozů 2. třídy řady B, u kterých se předpokládá cena 90,4 milionů Kč (1,56 mil. za vůz). Dalších 52 kusů za předpokládanou cenu 76,8 milionů Kč (1,48 mil. za vůz) budou vozy s oddíly 1. třídy řad A, AB a konečně služebních vozů řady BDs. Všechny by měly být dodány do 8 měsíců, což znamená tempo jednoho vozu za dva dny.
Vagony budou podobné těm, které v březnu dráhy představily na pražském Masarykově nádraží. Revitalizace tedy bude obsahovat částečnou výměnu vnitřních obložení, kompletní výměnu podlah a opravy sedaček včetně výměny koženkového potahu za textilní. Nicméně i nadále budou oddíly osmimístné navzdory tvrzení zástupců firem, které prototypové přestavby provedly, že oprava a přečalounění původních sedáků stojí téměř stejně jako dosazení 6 zcela nových sedaček do oddílu. Další změnou bude výměna podokenních stolků za pevné. Opravy se dočkají i zavazadlové police a okna, která dostanou nová těsnění. Vedle opravy vstupních a přechodových dveří se dočkají kompletní opravy buňky WC a umýváren. Otázkou nakonec zůstává, zda-li budou dosazeny také zásuvky na 230 V, které byly v jednom z prototypových vozů a dokazovaly, že je lze instalovat i do vozů nevybavených CZE. Jestli jsou do vozů požadovány zásuvky a osvětlení na bázi LED nám dráhy nepotvrdily. "Jsou instalovány a testovány v jednom voze, to platí také pro el. zásuvky s 230 V 50 Hz," odpověděl na přímý dotaz tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Zdroj: České dráhy, Informační systém o veřejných zakázkách – [1], [2], [3]

Otočit se právě v reálným provozu může docela snadno, možností je více. Stejně jako je kupodivu velká pravděpodobnost hluku v bistroodíle. Ani to se opět neuvažuje.
A nejde jen o otáčení. Velkoprostory ať jsou ve dvojce, v jedničce má mít cestující v rámci možností klid a soukromí, což velkoprostor splnit nedokáže. V takovémhle případě v sousedství stejně vypadajícího bistroddílu dvojnásob.
Jaký smysl a jaké výhody taková jednička oproti dvojce má? Ani o větší prostornosti se mluvit moc nedá.
Děkuju, nechci, jakýkoliv starší vůz je na svou dobu řešený líp. Elektronický rezervační štítky mě opravdu nedojmou, radši nechci vědět, kolik taková blbina stojí.
Nu přesně tak jsem svoji připomínku myslel. Pokud se jedná o revitalizaci tak za 1,5 mio bych dal přednost zásuvkám před přemalováním na modro..
S tím dotazem je to dobrý nápad.. a dá se tam taky přeptat, jestli by mohl třeba být na wecku papír a ručníky, když by si to třeba přálo více lidí?
Dnešní pochmurný den mi úsměvem rozjasnil tento dotaz. U ČD jsou prostě věci mezi nebem ... a zemí ... a kolejemi, které pochopí jen vyvolení.
To právě nevíme. Rozdíl v ceně by zas tak velký být nemusel, protože se osvětlení mění tak jako tak a těch pár zásuvek už v celkové ceně bude drobnost.
V každém případě by bylo vhodné dát ČD najevo, že o to cestující stojí. ZSSK taky například po prezentaci prvního Bmpeer byly zavaleny požadavky na více zásuvek a dnes už to berou jako standard od Bdteer po 671. Takže nejvhodnější by bylo, aby se co největší počet lidí obrátil s dotazem přímo na ČD, jestli tam ty zásuvky budou. (http://domino.cd.cz/forms.nsf/EntryDialog?OpenForm).
Jen pro ilustraci - počítal jsem notebooky v R z Brna do Bohumína v 15:02 minulý pátek. Vlak nebyl nijak moc narvaný a jen v tom revitalizovaném Béčku od MSV interier jsem napočítal 15 zapnutých ntb, ve vedlejším B "plyš" jich bylo 13, v dalším 8. Já jsem se uvelebil v dvojoddíle v Beer, ve kterém zase byly další 4 lidi se zaplým NTB... to jen tak pro ilustraci. Stejně zajímavé je sledovat, jak se počet zaplých NTB časem snižuje. Do přerova vydrží většina, pak většinou začínají rychle odpadávat.
(Já jsem na tom podobně jako Juraj, taky mě ten "Václavák" nijak od práce neodrazoval...)
Je dost výkonů, kde se vůz v rámci oběhu otočí. Co s tím pak? Ať se na mě nezlobí, ale nepočítat u takového vozu s průchodem přes jedničku nesvědčí o dobré práci při specifikování parametrů pro daný vůz.
To je jak s tím WLABmee, kde mj. není kam dát prádlo, ač u výkonů, pro něž se s tím vozem počítalo, taková potřeba existovala.
Jinak je to moc dobrá zpráva, ta nová bistra byla ve své jídelní části tím nejhorším jídelákem co jsem dosud viděl. Velké hospody se určitě na některých výkonech uživí i dnes, na ostatní by se hodilo původní ( rekonstruované ) bráčko. Ne však rekonstruované tímhle způsobem..
Když mohl jet "bistrem k mašině" s Klausem do Bohumína, tak snad zvládnout otočit i ty další exempláře. Klidně i za cenu okružní jízdy kolem Prahy nebo výletu na Vyšehrad a Hlavní nádraží, tam se taky dá projet přes triangl. A nebo do Vršovic a odtud zajet do ONJ z opačné strany.
Srovnávat pendolina (jednotky obecně) s vozy je blbost. U jednotky stačí, aby při vjezdu/odjezdu jela místo vjezdu Záběhlicema (nebo opačně) a je to vyřešené, zatímco u vozů to tak snadno není, pokud není ucelená (jako že v případě hospod jsou oběhy obvykle pro více souprav). Takže pokud kvůli ARmpee by se otočila celá souprava musela by se pak přeřazovat.
S Budějcema to radši nesrovnávej, to je čistě Tvůj pocit, že je to tak, jak píšeš. :)
Juraj:
Jistě se to dá řešit, ale je to komplikace navíc a při složitějších obězích se může stát, že to prostě nevyjde (snižovat proběhy nebo zvyšovat náklady na posun kvůli tomu je docela blbost).
To je podobné, jako nejmenovaný expert vymyslel, že by WLABmee mělo mít jednu stranu zaslepenou. Myšlenka jistě dobrá (vůz by měl zázemí, které v něm zoufale chybí), ale z hlediska provozu naprosto šílená.
Co se týče jedničky, tak celkový dojem z té v ARmpee je příšerný, to už si radši sednu jinam do dvojky, klidně do B. Ocenit se dá akorát řešení WC, celkem kvalitní pojezd (jen někdo nedomyslel uchycení stolků - možná jsem měl jen smůlu, ale při potkávání vlaků šly do něj takové rázy, že u NTB selhávalo čtení z disku, jak nadskočil) a obyčejné záclonky namísto debilních roletek.
S batohem mezi sedačky - zatím klidně ano. Ale v zimě by mě taková možnost nelákala, už proto, že tam je klasická podlaha bez koberce.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











