Praha — České dráhy vyhlásily další 3 výběrová řízení na modernizace, či revitalizace osobních vozů klasické stavby. Tak jak ČD v březnu prezentovaly své plány na výběrová řízení pro tento rok, dochází k jejich postupnému vyhlašování. Po nedávném vypsání soutěže na rekonstrukci 58 vozů pro vlaky vyšší kvality dochází na řadu kromě dalších rekonstrukcí také kontrakt na revitalizaci starých rychlíkových vozů z německého Bautzenu. Kromě upřesnění počtu takto revitalizovaných vozů v první vlně (původní zprávy pouze hovořily o počtu v rozmezí 70 — 120 vozů) dochází také k velké změně u rekonstrukcí starých jídelních vozů oproti dříve prezentovaným záměrům.
Další bistra nebudou
Prvním výběrovým řízením je zakázka na komplexní modernizaci 21 jídelních vozů řady WRm. U nich dojde k opravě skříně, včetně dosazení nových oken a za jízdy blokovaných dveří ovládaných tlačítky. Krom klimatizace a informačního systému bude dosazeno také přemostění záchranné brzdy, na podvozky budou dosazeny kotoučové brzdy. Předpokládaná cena za modernizaci všech 21 vozů je 735 milionů Kč (35 milionů za vůz). Dodány by měly být do 3 let od podpisu smlouvy. Poněkud překvapivý je odklon od původního záměru změny uspořádání na bistrovozy a upřednostnění klasických jídelních vozů. Od klasických jídelních vozů se v současné době obecně upouští kvůli obecně nižšímu zájmu o kompletní gastronomické služby spolu s vzrůstající preferencí roznášky jídel na místo. Důvod tohoto rozhodnutí se tak snad v nejbližší době dozvíme přímo z úst zástupců Českých drah.
Revitalizace Bautzenů: 110 kusů
Další dvě výběrová řízení jsou poptávkou po revitalizaci celkem 110 vozů vyrobených v původně východoněmecké vagonce v Bautzenu. Největší skupinou bude 58 kusů oddílových vozů 2. třídy řady B, u kterých se předpokládá cena 90,4 milionů Kč (1,56 mil. za vůz). Dalších 52 kusů za předpokládanou cenu 76,8 milionů Kč (1,48 mil. za vůz) budou vozy s oddíly 1. třídy řad A, AB a konečně služebních vozů řady BDs. Všechny by měly být dodány do 8 měsíců, což znamená tempo jednoho vozu za dva dny.
Vagony budou podobné těm, které v březnu dráhy představily na pražském Masarykově nádraží. Revitalizace tedy bude obsahovat částečnou výměnu vnitřních obložení, kompletní výměnu podlah a opravy sedaček včetně výměny koženkového potahu za textilní. Nicméně i nadále budou oddíly osmimístné navzdory tvrzení zástupců firem, které prototypové přestavby provedly, že oprava a přečalounění původních sedáků stojí téměř stejně jako dosazení 6 zcela nových sedaček do oddílu. Další změnou bude výměna podokenních stolků za pevné. Opravy se dočkají i zavazadlové police a okna, která dostanou nová těsnění. Vedle opravy vstupních a přechodových dveří se dočkají kompletní opravy buňky WC a umýváren. Otázkou nakonec zůstává, zda-li budou dosazeny také zásuvky na 230 V, které byly v jednom z prototypových vozů a dokazovaly, že je lze instalovat i do vozů nevybavených CZE. Jestli jsou do vozů požadovány zásuvky a osvětlení na bázi LED nám dráhy nepotvrdily. "Jsou instalovány a testovány v jednom voze, to platí také pro el. zásuvky s 230 V 50 Hz," odpověděl na přímý dotaz tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Zdroj: České dráhy, Informační systém o veřejných zakázkách – [1], [2], [3]

Jak je mozne, ze u pendolina se kupuji mistenky po nebo proti smeru jizdy? Vzdyt se preci muze stat, ze nekdy prijede opacne (staci jet pres Vrsovice misto pres Liben), to to pak uz navzdy (= do dalsiho odklonu) bude "couvat" a mistenkari at se bodnou?
Podobne to jde (aspon ja mel vzdy kliku, ze to bylo razeno spravne) u rychliku do CeBudek - BDs je otoceno tak, aby cast pro cestujici byla smerem ke druhemu vozu.
Pokud to tady "nejde" proto, ze nikdo nevymyslel obeh cele soupravy bez nutnosti odpojovani hospody, neni to proste "nejde" ale "nechce se".
Nejde by bylo, kdyby na strane hospody nebylo sprahlo ani sroubovka a vagon by musel byt vzdy razen na konci vlaku jednickou dopredu. A i v tomhle pripade by bylo rozumne se ptat, proc tam to sprahlo / sroubovka neni...
To je zase raz absurdný myšlienkový pochod:
Ten vagón je blbý, pretože má 1. triedu otočenú k súprave. Nie je ho ale možné ani raz otočiť, takže sa budeme ďalej tváriť, že to je chyba toho bistra.
A kdo by to jako zaplatil - jakmile vyjede nějaký vlak z ONJ, tak musí být zaveden v systému a zaplaceno za použití dopravní cesty.
A jestli si müslíte, že v depu mají čas na organizování takové hlouposti, jako otáčení vozů podle vaší představy, tak jste na omylu.
Tomáš Záruba : K ekonomice provozu - tam kde je vlak cca o 30-60 minut pomalejší než auto, čili ledaskde, je právě WR možným marketingovým tahákem (ušetřený čas za sezení v restauraci)
To je opsáno z nějaké učebnice ? Müslíte si, že tržba za jízdné získaná od "nového" cestujícího, který se nechal zlákat k jízdě vlakem (jízdné činí cca 33 % skutečných nákladů) dokáže uhradit náklady na provoz vozu ?
Moje poslední informace hovořila o tom, že ČD a.s. platí za osobohodinu pracovníka společnosti JLV a.s. cca 180 Kč. Za jízdu Praha - Bohumín zaplatí ČD za jednoho pracovníka cca 900 Korun. Kolik cestujích by muselo být získáno navíc, aby se tyto náklady alespoň eliminovaly.
Jistě si dokážete spočítat, kolik činí jen energetické náklady na jízdu vozu z Prahy do Bohumína (spotřeba trakční energie cca 600 kWh).
Podobně jsou ztrátové i lehátkové a lůžkové vozy ...
Martin: skúšal si batožinu zasunúť medzi sedadlá? Tieto borcady sú na to viac než vhodné. Hojne som to využíval aj v Ampeer ZSSK, ktorý je interiérovo prakticky zhodný.
K diskusii: tiež som trochu zaskočený. V ARmpee som mal možnosť za uplynulých pár týždňov cestovať častejšie (mám vyskúšané všetky tri kusy) a dovolím si vysloviť radikálne tvrdenie, že je to najlepší vagón, aký ČD majú. (Dám sem pauzu, nech sa všetci môžu zhlboka nadýchnuť.)
Môžeme sa síce baviť o nuansách medzi GP200 a SF300, niekto mi určite pripomenie, že vagón bez tlakotesnosti nie je vagón (i keď ani súpravy mz ju u ČD nespĺňajú 100%...), ale z pohľadu cestujúceho mi sedí úžasne.
Jeho hlavná výhoda však je, že jediný vagón vlaku dáva slušnú 1. triedu aj základný cateringový servis. Porovnajte s výkonmi, kde dnes jazdí Aee + minibar. Len dodám, že otočenie vagóna bistrom "od súpravy" nie je jeho fyzikálna vlastnosť, ale len donebavolajúca ignorancia depa. Keby bol otočený naopak, nepotreboval by kupé, ani boxy, ani sluchátka na uši... Aj napriek promenádnemu charakteru súčasného nasadenia ARmpee som v tom už ale napísal aj článok pre ŽP a nijako výraznejšie som rušený nebol.
Menu bistra tiež nie je obmedzené tým, že je to bistro, ale tým, aká technika je k dispozícii. Do tohoto znova hovorilo JLV, ktoré nakoniec s tými vagónmi nejazdí. Aj tak by som ale tousty alebo niektoré jednoduché pokrmy k minibaru rozhodne neprirovnával. ARmpee je ideálny vagón pre ranné vlaky, kde si nikto nebude dávať guláš; pre večerné spoje, kde ľahšia večera stačí; pre kratšie rýchliky, kde by bol záujem skôr o nápoje a jednoduchšie občerstvenie... Úplne si to viem predstaviť na Hradčanoch, R Praha-Brno-Bohumín, R Praha-Ústí-Cheb alebo R Praha-Plzeň-Cheb. Kto neverí, nech pozrie na slovenské rýchliky, kde je vyťaženosť "bistro" zákazníkov veľmi slušná.
O atraktivite, službách a cenách už sa stokrát diskutovalo inde a nemá cenu to ďalej naťahovať tu.
Takze za prazdnotu a straslive ztraty spajzaku muzou do znacne miry blbe CD, ktere v nich stale nechavaji hospodarit svoji jeste blbejsi dcerinnou spolecnost JLV.
Pokud je zacne provozovat nekdo normalni, je urcite moznost lidi zase naucit chodit na jidlo + pouzivat to jako argument ve prospech zeleznicni dalkove dopravy, k cemuz nakonec byly i puvodne vymysleny...
Ostatně, jak dlouho zabere celý takový oběd od vašeho příchodu, přes objednání, přichystání, donesení, snězení, placení a váš odchod? A teď si vemte kolik se tak vystřídá lidí u jednoho stolu během 3 hodinové cesty z Ostravy do Prahy? Nehledě na to, že během vaši návštěvy v jídelním voze zase zeje prázdnotou prázdná, nevyužitá sedačka na jiném místě vlaku, která se tak tahá zbytečně...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











